Saturday, January 08, 2005

Waspada limpahan bantuan kuasa besar

Oleh RUHANIE AHMAD


Tsunami yang melanda sebahagian rantau Asia Selatan dan Asia Tenggara baru-baru ini adalah tragedi yang ditakdirkan oleh Allah. Segala-galanya terjadi dengan sekelip mata. Tiada siapa yang mampu menghalangnya.

Hakikat ini termaktub dalam ayat 82 Surah Yasin yang bermaksud: Sesungguhnya keadaan kekuasaan-Nya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu, ``Jadilah engkau!'' Maka ia terus menjadi.

Bagaimanapun, kesan daripada tragedi tersebut nampaknya seakan-akan menjadi `anugerah' Tuhan kepada sesetengah kuasa besar dunia yang sebelum ini bergelumang dengan pembunuhan, darah dan air mata di Iraq dan Afghanistan.

Kelompok ini seolah-olah sedang menggunakan darah dan air mata mangsa tsunami di beberapa lokasi di Asia Selatan dan Asia Tenggara untuk membasuh dan menyucikan imej serta nama baik mereka yang amat buruk sejak Peperangan Antiterorisme Global (PAG) mulai akhir Oktober 2001.

Oleh itu, mangsa tsunami di Asia Selatan dan Asia Tenggara, khususnya yang di Aceh dan barat daya Thailand, perlulah waspada terhadap seluruh perkembangan diplomasi antarabangsa dan percaturan geopolitik global di wilayah masing-masing .

Mereka perlu insaf, sesetengah kuasa besar yang kini terkejar-kejar ke Aceh dan barat Thailand ada juga yang menganggap kematian adalah collateral damage dan perangkaan yang langsung tidak bermakna.

Kepada kuasa besar seperti ini, kematian dan kemusnahan kononnya amat diperlukan supaya sesuatu perbuatan khianat mereka boleh diterima oleh komuniti dunia sebagai kejadian yang tragik, spontan dan semula jadi.

Oleh itu, berhati-hatilah supaya tsunami baru-baru ini tidak menjadi seperti peristiwa Pearl Harbour yang menyebabkan bom atom diledakkan ke Hiroshima dan Nagasaki di Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua, atau seperti Tragedi 11 September 2001 yang menyebabkan PAG dilancarkan di Afghanistan dan Iraq.

Maka, wajarlah warga Asia Tenggara di Aceh dan barat daya Thailand bersikap berpada-pada ketika menghargai komitmen dan dedikasi sesetengah kuasa besar dunia dalam mengatasi masalah jangka pendek dan panjang yang bangkit daripada tragedi tsunami.

Dengan cara ini, moga-moga wilayah-wilayah terbabit akan terhindar daripada tipu daya dan manipulasi sesetengah kuasa besar yang sentiasa mahu menjadikan Asia Tenggara satu kawasan tumpuan geopolitik mereka di abad ke-21.

Memang komuniti Asia Selatan dan Asia Tenggara yang dilanda tsunami wajar berterima kasih di atas sumbangan kemanusiaan sesetengah kuasa besar yang kini mencecah sehingga berbilion ringgit nilainya.

Tetapi, komuniti di atas juga perlu insaf bahawa sesetengah kuasa besar berkenaan sebenarnya mempunyai matlamat `udang di sebalik batu' ataupun `menangguk di air keruh' bila mereka mempamerkan keprihatinan masing-masing terhadap mangsa tsunami.

Ini kerana sesetengah kuasa besar berkenaan sebenarnya mempunyai matlamat geopolitik yang jelas dan mendesak, terutamanya di Thailand, Indonesia dan Malaysia.

Sesetengah kuasa besar itu telah menyuarakan hasrat mewujudkan pangkalan tentera udara di Thailand, pangkalan tentera laut di Indonesia, dan mahu menguasai keselamatan Selat Melaka milik Malaysia dan Indonesia.

Bagaimanapun, semua cita-cita kuasa besar itu masih belum tercapai. Oleh itu, waspadalah. Janganlah limpahan bantuan terhadap mangsa tsunami dari sesetengah kuasa besar dunia sekarang ini menyebabkan mana-mana pihak di Asia Tenggara kehilangan kedaulatan dan integritinya di masa akan datang.

Kewaspadaan seperti ini penting kerana di beberapa wilayah tertentu di dunia, sesetengah kuasa besar memang telah menggunakan bantuan kemanusiaan sebagai satu cara untuk mencapai beberapa matlamat geopolitiknya.

Kebelakangan ini, ada pula kuasa besar beranggapan bahawa terorisme maritim akan menggugat pengangkutan petroleum di seluruh dunia, khususnya di beberapa perairan di Lautan Hindi.

Antara kumpulan teroris yang dituduh `menghantui' perairan di Lautan Hindi adalah Al-Qaeda, Hezbullah, Jemaah Islamiah (JI), Tamil Tiger, Gerakan Aceh Merdeka (GAM) dan Abu Sayyaf.

Daripada seluruh kes terorisme maritim pada 2003, 42 peratus dikatakan terjadi di Selat Melaka, membabitkan GAM dan JI yang dipercayai menggunakan hasil terorismenya untuk membiayai kegiatan masing-masing. Lantaran itu, tsunami baru-baru ini juga dipercayai akan melumpuhkan seluruh kegiatan terorisme maritim Tamil Tiger di Laut Andaman dan GAM di Selat Melaka di masa akan datang.

Pergerakan dan perjuangan politik Tamil Tiger di Sri Lanka serta GAM di Aceh juga dijangka terjejas. Ramai ahli dan pemimpin kedua-dua organisasi ini dipercayai terkorban dalam bencana tsunami.

Perkembangan seperti ini pasti menggembirakan sesetengah kuasa besar dunia. Mereka yakin terorisme maritim membabitkan Tamil Tiger dan GAM akan berkurangan atau terus lumpuh.

Tsunami itu juga, dipercayai akan melumpuhkan ancaman GAM kepada operasi kilang gas cecair asli di Aceh, di samping melemahkan semangat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antarabangsa yang kononnya memihak kepada GAM.

Berasaskan seluruh huraian di atas, jelaslah gempa bumi skala besar dan gelora raksasa yang melanda sebahagian Asia Selatan dan Asia Tenggara baru-baru ini seolah-olah membantu sesetengah kuasa besar dunia menyelesaikan pelbagai masalah geopolitiknya di rantau terbabit.

Sebab itulah terdapat sekelompok warga dunia yang kini menjadi sinis. Secara bergurau mereka bertanya: ``Mustahilkah kalau gempa bumi dan tsunami baru-baru ini angkara sesetengah pihak yang mahu bertapak di Indonesia dan Thailand?''

Pertanyaan tersebut sungguh aneh. Mana boleh manusia mencipta tsunami, dan mana boleh manusia mengambil alih kuasa Tuhan? Bagaimanapun, kumpulan tersebut menghujah, bukankah manusia mutakhir sudah menguasai pelbagai ilmu dan teknologi canggih lagi terkini?

Seterusnya, golongan manusia sinis ini pun memetik kandungan buku The New Babarians oleh Dr. Lawrence Dunegan yang memuatkan kenyataan Dr. Richard Day pada 20 Mac 1969 seperti berikut:

``Cuaca boleh dikawal supaya menjadi senjata di dalam sesuatu peperangan. Ia juga boleh dijadikan senjata untuk mempengaruhi sesuatu dasar awam. Cuaca panas boleh diadakan di musim menanam supaya semua tanaman mati dan kering kontang. Hujan pula boleh diadakan di musim menuai supaya seluruh hasil binasa dan tidak boleh dikeluarkan.''

Oleh itu, kata Dr. Day, kawasan yang cuacanya dimanipulasikan oleh manusia menerusi sains, tentu boleh dikongkong oleh pihak yang memanipulasikan cuaca berkenaan, demi sesuatu kepentingan atau matlamat tertentu.

Kenyataan Dr. Day seperti di atas sebenarnya menghuraikan perihal sekumpulan manusia yang kononnya berkonspirasi untuk menentukan agenda serta susunan dunia (world order) dari zaman ke zaman. Tetapi, tidak mungkinkah konspirasi seperti itu relevan dengan perkembangan di dunia mutakhir?

Seterusnya, kumpulan sinis itu bertanya, kenapakah pada 26 Disember 2004, seolah-olah tidak ada satu pun kapal yang melalui Lautan Hindi berhampiran Aceh, Teluk Benggala, Laut Andaman, atau utara Selat Melaka?

Kalaulah ada kapal yang sedang belayar ketika itu, tidak mungkinkah ada di antara mereka yang terjejas oleh pukulan tsunami yang ganas? Tidakkah ketiadaan kapal yang terjejas ini sama dengan tiadanya orang Yahudi yang pergi ke pejabat di WTC, New York, pada pagi 11 September 2001?

Oleh itu, kumpulan sinis tersebut berharap, janganlah soalan-soalan seperti di atas disifatkan sebagai bodoh, gila atau perbuatan `anjing menyalak bukit.'

Kata mereka, kalau hari ini ada `anjing menyalak bukit,' periksalah bukit berkenaan. Siapalah tahu kalau di sebalik bukit itu terdapat `musang berbulu ayam' atau `serigala berwajah rusa?'

Oleh itu, walaupun suara kumpulan sinis seperti di atas tidak memerlukan penelitian khusus, rakyat dan kerajaan Indonesia, Thailand dan Malaysia mestilah insaf bahawa tsunami baru-baru ini memang sedang dieksploitasikan oleh sesetengah kuasa besar untuk mencapai pelbagai agenda geopolitiknya di Asia Tenggara. Waspada!

Utusan Malaysia: 8/1/2005

No comments: