Saturday, January 08, 2005

`Saya pilu lihat keadaan mayat berpelukan sesama sendiri'

Oleh: RAHMAN DAUD

KUALA LUMPUR 7 Jan. - Bau mayat puluhan ribu mangsa gempa bumi dan ombak besar tsunami di Aceh tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Begitulah luahan seorang anggota Persatuan Bomba dan Penyelamat Sukarela Malaysia (MVFRA) yang mengikuti misi kemanusiaan selama tujuh hari di Banda Aceh sejak 30 Disember lalu.

Walaupun Koperal Noor Amali Mahat sudah kali kedua menyertai kerja-kerja kemanusiaan termasuk di Bam, Iran yang dilanda gempa bumi, tetapi keadaan di Banda Aceh lebih dahsyat.

Menurutnya, beliau tidak dapat menggambarkan dengan kata-kata keadaan mayat bergelimpangan yang bengkak, berulat malah berbau, sebaik sahaja menjejakkan kaki di bumi Banda Aceh.

Beliau berkata, pasukannya yang diketuai jurulatih kecemasan Kapten K. Balasupramaniam bersama sukarelawan lain termasuk tentera Indonesia bertungkus-lumus dalam operasi mencari dan menyelamatkan mangsa.

Katanya, keadaan menyayat hati apabila melihat mayat-mayat bergelimpangan bersama sampah-sarap dan lumpur selain dibawa arus deras.

``Lebih menyedihkan ada mayat yang berpelukan sesama sendiri dan dibawa arus bagaikan `sungai mayat'. Keadaan ini begitu memilukan dan menyentuh perasaan saya.

``Ada sesetengah mayat pula tersangkut pada pokok dan ada juga terdampar di tebing sungai.

``Bayangkan sebatang sungai selebar lapan meter sarat dengan mayat manusia termasuk orang tua, perempuan, lelaki, kanak-kanak selain golongan remaja. Keadaan air yang dulunya bersih sudah bertukar warna,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sekembalinya dari Aceh, malam tadi.

Beliau bersama lima anggota MVFRA tiba di (KLIA) setelah seminggu berada di Aceh bagi membantu mangsa-mangsa tsunami.

Lima lagi anggota sukarelawan lain ialah Anita Lim Sim Wei, Teresa Lim Sim Lee, Shahrul Ariffin, R. Ramakrishnan dan Balasupramaniam.

Noor Amali menjelaskan, saat lebih memilukan apabila dia bersama rakan-rakan bertemu dengan mayat seorang ibu bersama anak perempuannya di sebatang jalan dalam keadaan bogel dan berulat.

``Mayat anak perempuannya itu pula sudah ketiadaan kaki dipercayai dilanggar kenderaan,'' katanya.

Selain itu, katanya, limpahan air laut dan cuaca panas mempercepatkan lagi keadaan mayat yang membengkak dan berulat.

``Dua penutup hidung masih gagal menghalang bau yang meloyakan, malah saya terpaksa memakai empat penutup hidung bagi menghilang bau busuk,'' ujarnya.

Sementara itu, Ramakrishnan berkata, pasukan sukarelawan berkenaan menggunakan Jalur Gemilang yang dikibarkan pada kenderaan sebagai tiket untuk bergerak bebas di kawasan kampung.

``Apabila penduduk Aceh melihat Jalur Gemilang, mereka cukup hormati kami.

``Wartawan asing sendiri turut menghormati kami apabila melihat Jalur Gemilang.

``Dengan Jalur Gemilang, kami mendapat kerjasama penuh penduduk di kawasan kampung,'' katanya.

Kawasan-kawasan itu termasuk Kampung Mataie, Lam Pisang, Tanjung Deah, Seleue, Lhokseumawe, Desa Paya dan Kerbing yang terletak antara tujuh hingga lapan kilometer antara satu sama lain.

Ramakrishnan menambah, kebanyakan mangsa tsunami yang terselamat kini mengalami trauma.

``Mereka ini takut untuk kembali ke kawasan rendah walaupun bantuan sudah tiba,'' ujarnya.
Utusan Malaysia: 8/1/05

No comments: