Thursday, January 06, 2005

Setiap nyawa boleh diselamatkan

Oleh RAMLI ABDUL SAMAD


Kemaraan terjahan tsunami boleh diramal oleh staf kaji cuaca di mana-mana negara yang terlibat setelah berlaku gempa bumi submarin di sekitar Sumatera.

Gelombang itu mengambil masa sekurang-kurangnya tiga jam untuk akhirnya melampiaskan tenaga ke persisiran pantai.

Masa tiga jam amat memadai untuk mengevakuasikan manusia di sekitar pantai ke tempat yang lebih selamat

Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra memecat ketua pengarah kaji cuacanya kerana gagal mengeluarkan sebuah amaran tatkala gempa bumi di Sumatera dengan kekuatan 9.0 pada skala Richter pada 26 Disember 2004 lalu.

Thailand pernah dilanda tsunami 300 tahun yang lalu, tetapi ketika itu tiada lagi peralatan moden yang boleh mengesan gegaran gempa bumi.

Sekarang semua negara dalam kelompok `membangun pesat' sepatutnya memiliki sebuah agensi seperti jabatan kaji cuaca untuk bukan saja memantau perihal gerakan bumi tetapi harus memanfaatkan sesuatu fenomena gegaran, apatah lagi yang berskala tinggi untuk menyedarkan rakyat dan agar rakyat dapat diselamatkan dalam jangka waktu yang mencukupi.

Ramai di antara kita yang masih terkilan kenapa pihak kaji cuaca tidak bertindak apabila berdepan dengan gegaran berkekuatan 9.0 pada skala Richter? Takat 9.0 itu sudah dikira tinggi dan luar biasa, tetapi rewaksi kepada angka itu tidak pula luar biasa.

Apakah stafnya asyik mengambil statistik gegaran bumi sana sini saban hari, tetapi apabila gegaran mencatat angka 9.0, mereka seakan-akan tidak tahu untuk meramalkan yang satu bahaya senyap kelak akan meragut beribu-ribu nyawa?

Dr. Tad Murty di University of Manitoba, Winnipeg berkata'' Tiada sebarang sebab seorang individu itu harus terkorban dalam malapetaka tsunami.

Gelombangnya boleh diramal waktu ia sampai ke pantai dalam tempoh 3-4 jam adalah masa yang memadai untuk memberi amaran dan bertindak membuat evakuasi''.

utusan malaysia : 6/1/2005

No comments: