Saturday, January 08, 2005

Masjid Baitulrahman diguna semua

BANDA ACEH 7 Jan. - Masjid Baituraman di sini digunakan kali pertama untuk solat Jumaat sejak 26 Disember lalu selepas ia digunakan untuk menempatkan mayat-mayat mangsa ombak tsunami.

Orang ramai menunaikan solat Jumaat tanpa menghiraukan bau mayat yang masih menyelubungi dalam masjid yang dibina sejak tahun 1614 lalu.

Pengerusi Majlis Ulama Indonesia, Din Syamsuddin berkata, malapetaka tersebut merupakan ujian Allah dan sebagai satu peringatan kepada hamba yang sering melupakan-Nya.

``Kita berkumpul dan menunaikan solat hari ini untuk memberitahu seluruh negara dan dunia bahawa kita masih wujud walaupun ditimpa tragedi pahit.

``Kita sangat sedih dan masih dalam suasana berkabung tetapi Allah menyuruh kita untuk sentiasa optimis dan menghadapi ujiannya dengan tabah,'' kata Din sewaktu menyampaikan khutbah di hadapan 2,000 jemaah.

Beliau turut meminta penduduk wilayah Aceh yang ditimpa bencana itu untuk terus tabah dan bersabar dengan ujian tersebut.

``Allah tidak menyayangi kita sekiranya Dia tidak menguji kesabaran dan keimanan kita.

``Bencana ini berlaku sebagai satu peringatan kepada kita yang sering gagal melaksanakan ajaran Islam dengan baik,'' tegas beliau.

Para jemaah turut menunaikan sembahyang jenazah selepas menunaikan solat Jumaat hari ini.

Seorang jemaah, Nazurridin berkata, dia kehilangan kedua ibu bapanya dalam tragedi 26 Disember itu.

``Saya berdoa agar kedua-dua mereka masih hidup dan sekiranya nyawa mereka telah diambil oleh Allah, saya berdoa moga mereka mendapat tempat di syurga-Nya.

``Kita tidak tahu apa yang ditetapkan oleh Allah tetapi kita perlu yakin bahawa Dia hanya satu dan satu-satunya yang berhak disembah,'' kata lelaki itu penuh tabah. - AP



No comments: