Sunday, May 29, 2005

USAH TERHIBUR JENAKA MURAHAN - MASYARAKAT LEBIH GEMAR MEMPERMAINKAN DASAR SERIUS

Oleh: DR. ISMAIL IBRAHIM

TELAH menjadi satu permainan di negara kita, bahawa sesuatu isu atau dasar serius yang tidak digemari oleh sesuatu pihak, maka perkara itu akan dijadikan jenaka yang menggelikan hati, dan dengan itu melupakan persoalan sebenarnya yang lebih serius tentang isu itu.

Contoh terbaik ialah apabila terdapat kumpulan dan di kalangan masyarakat kita yang mempermain-mainkan dasar Islam Hadhari dengan memusingkannya menjadi bahan jenaka yang amat sinikal. Bahan jenaka ini pula tidak mempunyai sebarang nilai adab sopan atau agama, selain menjadi jenaka murahan.

Baru-baru ini saya mendengar suatu cerita ringkas tentang perkara ini, iaitu kononnya seorang saudara baru daripada kalangan orang Barat yang melawat Malaysia telah dikejutkan begitu rupa dengan Islam Hadhari. Kononnya saudara kita ini telah berhenti di sebuah gerai menjual buah-buahan di tepi jalan. Dia melihat gadis Melayu yang bertindak selaku jurujual itu memakai pakaian yang menjolok mata, seluar jean ketat, baju singkat yang menampakkan perut dan pusatnya. Lalu saudara kita ini pun bertanya kepada gadis tersebut kenapa memakai pakaian tidak bersopan itu sedangkan dia seorang gadis Muslim? Gadis ini kononnya menjawab, ``Inilah Islam Hadhari.''

Satu cerita lain yang disebarkan dengan meluas menceritakan bahawa seorang Muslim yang sedang disoal oleh malaikat di alam kubur telah ditanya, ``Apakah agama kamu?'' Orang ini menjawab, ``Islam Hadhari'' lalu malaikat ini pun berkata, ``Oh rupa-rupanya kamu orang Malaysia ya?'' Lalu dipukulnya dengan kuat kerana jawapannya adalah berbeza daripada jawapannya yang sebenar, iaitu ``Islam'' sahaja, tanpa terdapat sebarang tambahan.

Hal ini menunjukkan betapa buntunya akal orang-orang yang cuba untuk menentang Islam Hadhari secara serius dan ilmiah, lalu menjadikannya bahan jenaka dan ketawa yang dapat melencongkan perhatian dan kefahaman orang awam tentang konsep Islam Hadhari yang cuba ditegakkan oleh pihak kerajaan.

Memang hal inilah yang selalu mempengaruhi fikiran orang ramai, dan amat digemari oleh mereka. Oleh sebab itulah juga kita sering kali mendengar ceramah agama yang dipenuhi bahan jenaka seperti ini, sehingga para penceramah yang bijak membicarakan sesuatu isu dalam bentuk jenaka itu mendapat pujian tinggi, walaupun isi ceramahnya amat remeh dan tidak bernilai sama sekali.

Dengan itu maka masyarakat Melayu dan Islam umumnya, sering menjadi masyarakat yang berseronok-seronok, gelak ketawa sepanjang masa tanpa banyak berfikir, dan tanpa mempunyai agenda yang serius dan bersungguh-sungguh. Sesuatu yang serius dan bersungguh-sungguh, terutamanya di dalam bidang ilmu dan pemikiran, berikanlah sahaja kepada orang lain. Biarlah orang lain yang berfikir dan bekerja, kita hanya memadai menurut dan bersorak-sorai dengan riuh-rendahnya, walaupun kampung kita sendiri yang tergadai akhirnya.

Kembali kepada pembicaraan Islam Hadhari yang telah lama dibicarakan di dalam masyarakat kita sebagai satu agenda pembangunan Islam secara bertamadun dan berilmu, terkini dan dinamik, maka semua kalangan masyarakat seharusnya dapat memahami konsep ini secara yang lebih mendalam. Golongan awam sebenarnya yang harus memahami konsep dan pelaksanaan Islam Hadhari ini, kerana merekalah yang sering terpengaruh dengan konsep Islam Hadhari yang dipolitikkan secara sempit, apalagi dengan cerita-cerita jenaka yang disebarkan kepada mereka tentang Islam Hadhari seperti yang tersebut di atas.

Bagaimanapun, kalangan intelektual dan para sarjana juga sering menimbulkan beberapa tanda tanya tentang konsep Islam Hadhari ini yang seharusnya diberikan perhatian serius oleh pihak kerajaan yang mengemukakan agenda Islam Hadhari ini. Pertanyaan mereka sering juga mempengaruhi pemikiran umum golongan terpelajar yang telah lama terdedah kepada pengertian asas tentang Islam sebagai addin atau cara hidup yang lengkap.

Mereka sejak berdekad-dekad hanya mengetahui istilah ``Islam'' itu sebagai agama dan cara hidup Muslim serta perhubungannya dengan tamadun dan perkembangan teknologi dan ilmu lain yang sentiasa berkembang itu.

Maka dalam konteks inilah saya rasa, bahawa penerangan yang diberikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada para mufti dalam perjumpaan dengan beliau pada 6 Mei yang lalu amat jelas dan sesuai dengan kefahaman masyarakat Islam tentang hubungan Islam dengan Islam Hadhari ini.

Beliau menjelaskan bahawa Islam Hadhari adalah merupakan satu pendekatan dan agenda pembangunan Islam di negara kita yang berasaskan tamadun dan ilmu. Matlamatnya ialah untuk mencipta sebuah masyarakat Islam yang maju dan bertamadun, iaitu masyarakat dan umat Islam yang Hadhari. Istilah Islam Hadhari tidaklah seharusnya dikelirukan dengan istilah Islam yang merangkumi akidah sebenar Islam yang amat jelas itu. Isu perbezaan akidah tidak timbul sama sekali dalam hal ini.

Atas dasar inilah maka para mufti telah menerima penjelasan Perdana Menteri dengan hati yang terbuka, iaitu tujuannya tidaklah menjejaskan asas akidah umat Islam, tetapi matlamat Islam Hadhari ialah pendekatan dan pelaksanaan Islam itu sendiri yang lebih sesuai dengan pembangunan dunia global sekarang ini, iaitu yang menyentuh agenda pembangunan insan, pembangunan akhlak, amar makruf dan nahi mungkar.

Oleh itu saya rasa bahawa penumpuan istilah Islam Hadhari sekarang ini mestilah ditujukan kepada penekanan tentang masyarakat dan umat Islam itu sendiri, kerana masyarakat dan umat Islam itulah yang seharusnya lahir dalam bentuk hadhari dan bertamadun, bukan Islam, kerana Islam sememangnya lahir dan diamalkan sekarang ini sebagai agama yang telah lengkap. Atas dasar inilah sepatutnya segala aktiviti dan perancangan pembangunan negara itu dilaksanakan, termasuk agenda memerangi maksiat dan penyelewengan akidah, gejala sosial yang berleluasa, aliran hedonisme yang bermaharajalela di dalam masyarakat kita sekarang, di samping memerangi rasuah, salah guna kuasa, pelanggaran etika dan moral di kalangan sektor awam dan swasta, jenayah dan sebagainya.

Aktiviti dan pelaksanaan dasar yang selaras dengan pembangunan Islam Hadhari inilah sebenarnya yang menjadi kayu ukur dan cermin bagi masyarakat umum untuk melihat apakah pembangunan Islam di negara kita ini benar-benar berjalan mengikut gagasan tamadun, ilmu, moral, peradaban dan seterusnya, berteknologi tinggi dan profesional seperti yang dituntut oleh pelaksanaan Islam Hadhari.

Oleh itu sungguh pun Perdana Menteri memberi penerangan yang jelas berhubung konsep ini di mana sahaja beliau pergi, mungkin istilah ini juga perlu kepada perubahan dan pindaan di dalam minda dan kefahaman masyarakat umum supaya tumpuan debat, polemik dan sebagainya tidak lagi Islam Hadhari, tetapi masyarakat dan umat Islam yang hadhari.

Perubahan pemikiran dan persepsi masyarakat tentang konsep istilah ini tidak menjejaskan agenda pembangunan Islam seperti yang diperjuangkan oleh negara kita selama ini. Perubahan ini juga tidak bererti menyerah kalah kepada orang-orang yang cuba mengelirukan istilah ini, malah mungkin perubahan ini akan menutup sebarang ruang yang boleh dikelirukan oleh pihak-pihak yang tertentu, atau dengan itu juga akan dapat memuaskan hati semua orang Islam, sama ada yang menyokong atau menjadikan istilah ini sebagai bahan mereka untuk memperkecil-kecilkan agenda kerajaan.

Dalam masyarakat kita sekarang ini telah timbul banyak cabaran yang mengacau-bilaukan akal fikiran yang rasional dan kemampuan minda untuk menumpukan pemikiran kepada perkara-perkara yang lebih berfaedah dan serius.

Media melaporkan tentang peningkatan laman web lucah sehingga mencecah angka 1.5 juta, dan amat mudah dilayari oleh sesiapa sahaja. Telefon bimbit juga melampaui fungsinya untuk berkomunikasi secara mudah kepada alat canggih yang mempunyai multifungsi, termasuk penggunaannya untuk unsur-unsur lucah. Dasar langit terbuka yang dimanfaatkan oleh saluran televisyen kerajaan dan swasta juga telah memaparkan dan mendidik minda masyarakat dengan kepelbagaian kepalsuan hidup dan anasir ilhad atau tidak beragama.

Semua ini sememangnya merupakan program dunia global dan proses modenisme di dalam masyarakat yang tidak dapat ditolak dengan mudah seperti yang boleh diteorikan di dalam kertas atau perancangan dasar. Kerana yang penting sekali dalam memelihara masyarakat dan anggotanya, ialah bagaimanakah anggota masyarakat sendiri seharusnya mampu bertindak melawan arus kerosakan yang menjahanamkan minda dan peradaban ini.

Kita ingin melihat ramai orang yang tidak akan terpengaruh dengan aliran kehidupan permisif. Ini termasuk yang melihat laman web lucah, menonton program televisyen yang tidak bernilai, atau berjalan-jalan di kota raya pada waktu malam melihat gelagat manusia separuh siuman, atau perilaku penjenayah dan lain-lain yang melakukan maksiat, salah laku, memeras ugut dan seribu satu penyelewengan yang berlaku di hadapan mata kita.

Dalam hubungan inilah juga kita seharusnya segera mengambil langkah-langkah memperkasakan pendidikan mulai dari peringkat awalnya. Begitu juga kita harus merevolusikan pendidikan agama yang dapat membentuk jasad, minda dan pemikiran insan sesuai dengan pembangunan agenda Islam Hadhari yang menekankan tentang tamadun, ilmu dan pembentukan emosi, akal fikiran serta keimanan yang kukuh.

Kita tidak lagi mahu melihat umat Islam mengambil mudah tentang kehidupan yang semakin mendesak ini. Umat Islam di negara kita seharusnya cuba-cubalah melihat kepada statistik para pelajarnya yang berada di luar negara berbanding dengan rakyat kita keturunan kaum lain, dan perhatikan pula apakah jurusan pelajaran yang mereka ambil. Malah tinjauan juga boleh dilakukan di dalam negara sendiri, berapa peratuskah pelajar Islam yang berada di dalam IPTA dan IPTS berbanding dengan rakan-rakan mereka kaum lain.

Persoalannya di sini bukanlah soalan perkauman, tetapi betapa seriusnya jurang yang akan wujud di dalam masyarakat setelah sekian lama kita mencuba untuk mewujudkan keseimbangan di antara kaum dalam bidang pendidikan, ekonomi dan sebagainya.

Oleh itu, kita tidak berdaya dan tidak seharusnya lagi berhibur dan berjenaka secara murahan sekarang ini, seperti yang dilakukan terhadap konsep dan pelaksanaan Islam Hadhari itu. Kita perlukan umat yang serius dan bercita-cita tinggi sesuai dengan ajaran Islam itu sendiri.

Mingguan Malaysia: 29/5/2005

No comments: