Thursday, May 26, 2005

Menjadikan kesihatan sebagai harta

Oleh ZALIZA HAMID
UNTUK mengubah pendapat dan pandangan seseorang terhadap sesuatu perkara atau perlakuan apatah lagi untuk mengajak dan mendorong mereka melakukan sesuatu yang baru atau di luar kebiasaan walaupun untuk kebaikan, tidaklah semudah yang disangka.
Oleh itu luahan hati yang diiringi oleh perasaan `kecewa' yang ditunjukkan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Latiff Ahmad berikutan dengan perkembangan dan tahap sambutan orang ramai terhadap siri kempen `Cara Hidup Sihat' sejak ia dilancarkan, telah tersedia difahami.
Untuk mencapai matlamat, kempen ini mempunyai tiga pengisian penting, yang pertama mengajak orang ramai melakukan aktiviti fizikal yang berjadual lagi teratur, kedua mengelak dari terdedah kepada tekanan mental yang berlebihan dan ketiga mengurangkan bilangan perokok.
Terlalu ramai yang mencari penyelesaian dengan menggunakan jalan mudah terhadap `kegilaan' kepada sesuatu yang boleh memberikan ketenangan, keseronokan dan khayalan dalam satu pakej sekali gus, melalui pengabdian pada rokok dan pelbagai jenis dadah terlarang. Apakah ada harapan lain?
Setiap orang mempunyai pandangan dan cara tersendiri dalam menangani dan mengatasi sesuatu permasalahan.
Apa pun kesihatan sebagai anugerah Tuhan yang tidak ternilai perlu dipelihara, ditangani dengan bijak dan seharusnya dihargai oleh yang empunya diri.
Dengan memilikinya tubuh dan otak akan jadi lebih cergas, dinamis dan bertenaga. Di samping itu kita juga dapat terus berbakti dan menabur jasa terhadap negara.
Harta yang dikumpul boleh kita lihat dan ukur kualiti dan kuantitinya di depan mata tetapi tidak bagi kesihatan dan kecergasan. Selalunya kita merasa gembira dan bersyukur kerana memiliki harta yang banyak lebih-lebih lagi atas ikhtiar sendiri tetapi anehnya kita tidak bersikap sedemikian terhadap status dan keupayaan badan untuk kekal sihat.
Maka itu ramai yang tidak mengambil berat malah mengabaikan aspek penjagaan kesihatan kerana melihatnya dari sudut yang subjektif dan bukan sebaliknya.
Walhal soal menjaga dan memiliki tubuh badan yang sihat perlu diberi keutamaan yang seiring dengan lain-lain aktiviti harian malah sepatutnya dilebihkan lagi kerana ketiadaannya boleh melumpuhkan seluruh tenaga, aktiviti dan impian yang ada.
Lagipun apalah ertinya sebuah kehidupan dan kesenangan kalau badan sering terganggu fizikal dan mentalnya sehingga kita tidak dapat mengecapi dan menikmati kesenangan dan kemakmuran.
Kealpaan, kekurangan diri dan kesibukan ada kalanya menyebabkan kita terlepas pandang atau memandang ringan atas banyak perkara.
Maka itu sebagai mengatasinya elok sekiranya ada kesanggupan dalam diri untuk menghadapi kenyataan, bersikap terbuka, senang menerima teguran serta makan nasihat dan saranan yang membina.

Utusan Malaysia: 26/5/2005

No comments: