Thursday, May 05, 2005

PERSEDIAAN HADAPI KEMISKINAN BARU

Lidah Pengarang

Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak memperingatkan kita bahawa Malaysia akan dilanda masalah `kemiskinan baru' jika rakyat terus ketinggalan serta tidak menguasai teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), barangkali ada yang tidak faham.

Lazim perkataan `kemiskinan' merujuk golongan yang daif dan kurang berada dari segi kewangan dan kebendaan. Golongan ini masih ramai terdapat di negara ini baik di luar bandar mahupun di bandar. Tafsiran kemiskinan itu pelbagai. Ia boleh merujuk miskin dari segi harta benda dan juga semangat jiwa.

Tetapi kemiskinan baru yang dimaksudkan oleh Timbalan Perdana Menteri itu jika diselami dengan mendalam, ia tidak jauh bezanya dengan tafsiran kemiskinan yang lain. Cuma ia berada dalam konteks ICT.

Pun begitu, dalam konteks yang mudah difahami, bermakna jika rakyat terus tidak mengambil peduli perkembangan ICT atau meningkatkan minat untuk belajar dan menguasai ilmu itu, mereka akan ketinggalan.

Dulu, apabila kerajaan menggesa rakyat dari peringkat kanak-kanak supaya menguasai 3M iaitu menulis, membaca dan mengira, kemudian menguasai ilmu sains dan teknologi moden, mungkin ramai yang tidak percaya apa yang kita capai sekarang.

Kini kita boleh melihat manfaat yang diraih daripada penguasaan ilmu pengetahuan yang sentiasa berkembangan.

Jadi, dalam dunia tanpa sempadan kini, kepantasan penyaluran maklumat amat penting. Dalam kehidupan kita sekarang pun, kita banyak menggunakan kemudahan ICT secara langsung atau tidak langsung.

Jadi ICT sudah ada dalam hidup kita, tinggal lagi ia tidak boleh berada pada tahap itu sahaja. Kita yakin ICT akan terus berkembang merangkumi pelbagai bidang.

Penggunaan komputer dan telefon bimbit yang dimiliki oleh kebanyakan masyarakat kita kini bukan lagi barangan mewah, maka menguasai kemahiran ICT juga nampaknya menjadi satu keperluan.

Sebab itu penegasan Najib bahawa penggunaan ICT bukan lagi satu pilihan tetapi satu kemestian harus diiringi usaha untuk meningkatkan masyarakat menguasai ilmu itu.

Dalam pada itu, realiti yang kita hadapi sekarang ialah jurang digital antara bandar dan luar bandar. Dalam menangani masalah kemiskinan baru ini, semua pihak perlu berusaha mengurangkan masalah jurang digital ini demi keadilan.

Masih ramai masyarakat di luar bandar yang tidak mempunyai capaian terhadap ICT dan kita tidak mahu mereka terus ketinggalan.

Kita percaya masalah kemiskinan baru khususnya akibat ICT boleh dielak melalui sistem pelajaran negara.

Malah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pernah menyatakan hasratnya mahu semua sekolah dilengkapi dengan prasarana ICT tanpa pengecualian iaitu tidak mengira sama ada sekolah tersebut menerima bekalan elektrik atau tidak.

Jalan menyelesai halangan itu perlu diatasi walau apa cara sekali pun.

Walaupun selama ini kemiskinan rakyat menjadi salah satu tugas kerajaan untuk mengatasinya, tetapi tidak bolehkah kita sendiri mengatasinya dengan membuat persediaan lebih awal?

Utusan Malaysia, Khamis 5/5/2005

No comments: