Saturday, September 10, 2005

MENUMPANG BANGGA MELAYU BERJAYA

MukadimahKETIKA isu permit import (AP) hangat diperkatakan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Rafidah Aziz, sering kali cuba mengelak daripada bertemu media. Bagi beliau isu tersebut tidak perlu lagi dibangkitkan. Tetapi sewaktu sambutan Hari Kemerdekaan ke-48 baru-baru ini, Rafidah, tiba-tiba sekali lagi menarik perhatian media.
Beliau dilihat menangis sambil mendakap bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tafsiran ramai mengatakan Rafidah meminta maaf di atas `keterlanjuran' kata-katanya kepada bekas bosnya itu, berhubung isu AP tersebut.
Keesokannya, hampir semua akhbar memetik kata-kata beliau menafikan pertemuan tersebut berkaitan soal meminta maaf.
Wartawan MARHAINI KAMARUDDIN, NOOR AZAM SHAIRI dan SITI MARIAM MD. ZAIN cuba mendapatkan gambaran yang lebih jelas daripada menteri itu.
Namun, dalam pertemuan yang berlangsung selama dua jam di pejabatnya, Rafidah sekali lagi menegaskan tidak mahu rahsia pertemuan singkat penuh emosi antaranya dengan Dr. Mahathir didedahkan.
Sebaliknya, beliau hanya membenarkan soalan-soalan yang berkaitan dengan peranan serta tugas beliau dan kementerian yang diterajuinya sahaja dibangkitkan.
UTUSAN: Ada analisis baru-baru ini menghujahkan kita harus mencari satu industri baru untuk memantapkan ekonomi negara.
RAFIDAH: Saya tidak setuju. Bukan cari industri baru kerana kita telah ada kekuatan dalam beberapa sektor industri seperti elektrik, elektronik, asas sumber termasuk petroleum. Semua ini sudah sedia ada, maka kita harus bina terus di atas landasan ini tetapi dalam aktiviti yang berteknologi tinggi, modal yang intensif serta kemahiran dengan nilai tambah tinggi.
Dari segi aktiviti ke sektor baru telah pun kita kenal pasti. Satu daripadanya apa yang dipanggil dalam bahasa antarabangsa adalah bioteknologi.
Dalam teknologi baru - nanoteknologi pun kita telah ada kemahiran.
Misalnya baru-baru ini ada pengilang-pengilang bumiputera, berjaya mengeluarkan komponen-komponen halus ini. Tetapi lagi kecil komponen itu, lagi tidak boleh ada kecacatan, cacat sifar, komponen untuk dimasukkan dalam kamera dan dieksport ke Jerman. Dan ada pula yang lain dieksport ke Jepun.
Maknanya kemahiran kita dalam bidang ini sudah begitu tinggi. Jadi kalau pergi ke nanoteknologi yang menggunakan pendekatan komponen-komponen kecil seperti ini, kita boleh buat sekarang. Tidak perlu cari industri baru cuma bina landasan yang ada.
Kerana elektronik ini sendiri pun telah bercabang dengan benda-benda baru. Kejuruteraan begitu juga. Lebih daripada tiga perempat daripada import kita ialah barangan pertengahan atau perantaraan, termasuk barangan modal, 80 peratus. Ini kita import kerana tidak dibuat di sini. Cuba fikirkan kalau rakyat kita boleh buat semua ini.
Di manakah kedudukan usahawan bumiputera dalam industri ini sekarang?
RAFIDAH: Saya rasa, peluang untuk bumiputera sekarang ini lebih cerah daripada 10 tahun lalu. Kerana 10 tahun dulu, kita sebut elektronik, kita ingat orang asing. Hari ini peluang sama rata terbuka kerana keupayaan pendidikan yang telah terbuka kepada semua. Jadi usahawan-usahawan muda bumiputera ini sekarang berupaya memilih industri berteknologi tinggi kerana mereka jurutera elektronik. Kalau dibantu dengan modal, sokongan-sokongan kerajaan, boleh dia menerokai benda-benda baru - bioteknologi ini.
Macam automotif, hendak masuk bidang automotif dari segi membuat kereta mungkin tidak ramai yang boleh buat. Tetapi membuat komponen kereta, kita pasti boleh. Tidak usah buat kereta, tetapi elektronik (memadai) kerana kereta tidak boleh berjalan kalau tidak ada komponen elektro-nik. Tidak payah buat kapal terbang. Malaysia tidak boleh bersaing dalam mana-mana industri yang telah ada `pemain dunia', seperti kapal terbang, automotif dan perkapalan. Tetapi kita boleh cari `niche' kita dalam rangkaian pembekalan iaitu komponen dan parts manufacturing.
Tidak ada keperluan untuk industri baru?
RAFIDAH: Tidak, sebaliknya kita sedang mengenal pasti sub sektor baru, bukan industri baru. Macam penyelidikan vaksin. Vaksin ini industri lama tetapi kita cuba mencari vaksin baru. Kalau dulu kita buat vaksin untuk ayam dan penyakit-penyakit biasa, sekarang mungkin kita perlu terokai vaksin selesema burung atau SARS, kerana ini belum ada lagi. Kalau ada, kita boleh jual.
Datuk Seri bercakap tentang sikap usahawan bumiputera. Dalam situasi sekarang, adakah kemampuan mereka meyakinkan?
RAFIDAH: Bagi saya generasi baru ini, generasi berumur 35 tahun dan 40-an nampak mereka sedar yang mereka bukan sahaja mesti mengoptimumkan peluang yang kerajaan beri tetapi juga komitmen mereka. Saya gembira kerana ramai di kalangan mereka berjaya, tetapi tidak pernah tunjuk profil tinggi. Saya sendiri pergi rasmi kilang mereka, jadi saya tahu. Mereka begitu kerana sentiasa sibuk (dengan kerja). Mereka tidak ada masa untuk berkonvensyen. Jadi kita jarang malah tidak pernah dengar tentang mereka dan apa yang mereka buat.
Bukankah usahawan bumiputera, Melayu begini harus ke depan supaya dapat menjadi penggalak kepada generasi pelapis?
RAFIDAH: Saya ada bertanya juga. Mereka kata nanti dululah. Bila sudah betul-betul kukuh baru boleh ketengahkan. Mereka anggap diri mereka belum lagi kukuh, elok juga begitu. Nanti kalau sudah popular sangat, tinggal pula kerja-kerja yang penting. Kita manusia. Lebih baik begitu.
Lama-kelamaan mereka akan ketengah juga kerana kerajaan sentiasa meneliti anak-anak muda Melayu yang berkemampuan untuk diberi peluang dan sebagainya.
Perasaan `low profile' ini, adakah kerana mereka sendiri merasakan kurang yakin dengan kemampuan yang ada?
RAFIDAH: Bukan, mereka perlu kukuh (terlebih dahulu) kerana persaingan terlalu sengit. Kalau pulangan setakat RM2 juta itu belum lagi (kukuh). Sampai tahap puluhan juta, barulah bersedia. Penanda aras mesti mengikut tahap antarabangsa. Kalau kita bawa mereka ke luar negara, tidak jadi masalah. Kalau kontrak RM6 juta atau RM5 juta, masa itu juga boleh tandatangan.
Pada Perhimpunan Agung UMNO lalu, kita masih berbincang tentang sasaran Dasar Ekonomi Baru (DEB) kemudian diberi nafas baru sebagai Dasar Agenda Baru (ANB) terhadap penguasaan ekonomi 30 peratus. Tidakkah perlu kita meletakkan sasaran ini di tahap internasional?
RAFIDAH: Pertamanya bila sebut DEB, pada pendapat saya, apa juga nama dasar itu, tidak menjadi masalah. Itu semua semantik. Yang mustahak ialah kita di Malaysia, ingat akan dua perkara.
Pertama, kerajaan belum selesai kerja membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.
Kedua, kerajaan belum lagi selesai menjalankan proses menyusun semula masyarakat tanpa mengira kaum untuk mengecilkan jurang ketidaksamaan (ekonomi) dan dalam konteks itu belum selesai mencapai kuota 30 peratus bumiputera.
Itu kita kena ingat. Tidak payah panggil (tukar) apa juga nama. Kalau kita dipesongkan pemikiran dengan semantik - nama apa yang hendak dipanggil, maka kita tidak akan nampak subjek sebenar.
Jangan lupa serampang dua mata asal DEB masih belum selesai. Bukan belum berjaya, tetapi belum selesai. Sepatutnya saya agak telah selesai tetapi kita mengalami kemerosotan ekonomi, masa-lah minyak dunia tahun 80-an, ini menjejaskan pencapaian kita. Bagi saya, sekarang kita perlu berusaha lebih giat bagi mencapai matlamat serampang dua mata. Dan dalam konteks itu memberi peluang 30 peratus penguasaan bumiputera dalam perdagangan. Bukan ekuiti sahaja, tetapi dalam semua aspek - rumah kedai, milik harta. Itu maksud kita.
Bolehkah itu (tanda aras) dicapai kalau kita sentiasa beringat bahawa persaingan sebenar adalah di peringkat antarabangsa?
RAFIDAH: Sebenarnya pelbagai tanda aras kita gunakan. Kalau kita bertanding di pasaran global, kita memang tidak boleh lari dari tanda aras global. Tetapi kalau terlibat dalam pasaran yang lebih kecil, maka tanda aras kita adalah kepada pasaran itu. Maknanya, tanda aras kita mengikut keadaan.
Ungku Aziz sebelum ini ada menyebut dalam usaha kita mencapai matlamat DEB, sasaran 30 peratus itu sebenarnya tidak penting. Alasan beliau kerana kadar kemiskinan di kampung-kampung masih ketara dan harus diselesaikan dulu.
RAFIDAH: Itu yang saya sebut tentang serampang dua mata, kena dicapai kedua-duanya sekali. Yang kemiskinan itu tidak pernah dilupakan. Tetapi yang menyusun semula masyarakat itu harus berjalan juga.
Sesetengah orang mungkin sedar bahawa inilah sebenarnya (serampang dua mata). Tetapi hari ini apabila kita bercakap tentang DEB atau apa sahaja nama pun, orang akan tetap ingat tentang 30 peratus?
RAFIDAH: Kerana ia telah diletakkan sebagai sasaran dalam tahun 1970, maka kita ambil itu sebagai asas. Jangan lupa kalau kita terlampau taksub dengan 30 peratus, semuanya kita akan hitung 30 peratus tanpa melihat kualiti peratusan itu.
Bagi saya, lebih baik kita ada 20 peratus usahawan bumiputera dalam mana-mana sektor, kalau semua usahawan ini adalah tulen, mampu membawa keuntungan, berwibawa dan boleh dibawa ke tengah daripada 30 peratus usahawan yang mana sebahagian daripadanya menjual perniagaannya, ali baba, hidup segan mati tidak mahu dan hutang bank tidak bayar.
Bagi saya kualiti itu lebih penting daripada kuantiti. Telah sampai masanya kita menekankan kepada kualiti. Tahun 1970, belum masanya kita bercerita tentang kualiti kerana yang penting adalah kuantiti. Tetapi sekarang ini sudah 35 tahun, tidak boleh bercerita tentang bilangan lagi, kena tumpu pada kualiti, apa juga, kena bermutu.
Datuk Seri menyentuh soal sikap usahawan Melayu dulu yang ali baba, hutang tak bayar dan sebagainya. Apakah masalah utama yang dihadapi oleh mereka sekarang?
RAFIDAH: Masalah ini semakin kurang. Kita tahu kadang-kadang usahawan-usahawan bumiputera dan bukan bumiputera, ia dipengaruhi oleh faktor luaran. Tahun 1997, krisis kewangan - yang bagus pun, tanpa pilih kasih, semuanya turut terjejas. Bezanya cuma jejas banyak atau sedikit. Tetapi kalau keadaan okey, maka hanya usahawan yang benar-benar bersifat keusahawanan, maknanya yang faham cara berniaga, benar-benar tahu soal perbelanjaan, orang ini yang akan terus maju.
Apa cabaran usahawan Melayu hari ini?
RAFIDAH: Cabaran usahawan Melayu sekarang ialah mereka bukan sebagai usahawan Melayu tetapi sebagai usahawan. Kerana dalam dunia perniagaan, bukan kenal Melayu atau bukan Melayu lagi.
Dulu-dulu kita bagi banyak peluang, tetapi oleh kerana sekarang ini sudah ramai usahawan Melayu yang berjaya, orang sudah boleh pilih. Bukan sahaja memilih antara Melayu dan Cina atau India, tetapi sesama Melayu itu sendiri.
Dulu kita ada dua usahawan Melayu, lapan usahawan Cina, hari ini kita ada 10 usahawan Cina dan 10 usahawan Melayu. Maka, kita boleh pilih antara 10 orang ini. Bukan soal kaum lagi sekarang kerana telah banyak usahawan Melayu yang bagus.
Jadi kalau masih merungut mengenai kedudukan mereka sebagai bumiputera, rasa saya, eloklah tukar sikap itu kerana ramai yang tidak merungut lagi sekarang. Ada yang saya rasa megah bawa mereka ke tengah.
Secara umum, apakah ciri-ciri yang Datuk Seri nampak ada pada usahawan-usahawan Melayu hari ini?
RAFIDAH: Yang sudah melampaui batas domestik, mereka ingin belajar. Bila ke luar negara, mereka serius kerana bukan senang untuk berjumpa atau berniaga dengan orang Amerika dan sebagainya. Kita kena yakinkan orang (asing) ini. Jadi mereka telah mula faham kehendak-kehendak pasaran yang jauh lebih besar daripada pasaran tempatan.
Saya gembira melihat perkembangan ini. Tetapi macam pernah saya cakap, kadang-kadang kita tidak tonjolkan kejayaan orang Melayu ini, kita masih tumpu kepada yang belum berjaya. Saya fikir, sudah sampai masa kita tonjolkan mereka. Supaya kita tahu bahawa ada orang Melayu yang boleh buat. Saya sendiri tumpang bangga melihat kejayaan orang Melayu.
Maksud Datuk Seri kita perlu menukar pendekatan dengan lebih menekankan soal keyakinan di kalangan orang Melayu?
RAFIDAH: Tidak, sambil kita mengupas apa yang belum kita capai ini, kita mesti seimbangkan pula dengan menekankan kepada yang berjaya - role-model yang sedia ada ini. Tetapi kita kadang-kadang terbawa-bawa dengan mengupas yang belum dicapai, yang ada ini kita lupa. Bagi saya, saya lebih suka melihat dari sudut positif. Yang belum capai kita usaha juga, tetapi yang telah berjaya ini, jangan kita menidakkannya.
Apa kesannya jika kita terlalu menumpukan kepada golongan yang tidak berjaya?
RAFIDAH: Kalau tumpu kepada yang tidak berjaya - kelemahan; matlamat belum tercapai; kita lupa bahawa sebenarnya ada yang telah kita capai, yang harus juga kita banggakan. Tidaklah bermakna kita uar-uarkan untuk berbangga sehingga lupa diri, tidak. Maksud saya sekarang kita nampak begitu sahaja, kita kupas apa yang tidak betul.
Saya bercakap dengan usahawan Melayu, mereka tanya, mengapa fokus yang tidak berjaya sahaja, sedangkan dia usahawan berjaya dan ramai kawan-kawannya yang lain pun berjaya. Saya kata, betul juga. Jangan bandingkan mereka dengan kontraktor kelas F. Hakikatnya, sekarang lebih ramai kontraktor kelas F daripada projek. Kalau itu kita bincang, sampai kiamatlah. Golongan ini yang menunjukkan seolah-olah usahawan Melayu tidak berjaya.
Dengan apa yang berlaku, Datuk Seri gembira dengan kehidupan ini?
RAFIDAH: Saya adalah orang yang sangat gembira dengan kehidupan saya.
Bagaimana Datuk Seri urus diri'?
RAFIDAH: Saya sudah kata, hidup saya memang begini (gembira). Saya balik (rumah), seronok, saya tidak pergi sosial, hendak `kacau-kacau' kepala. Saya buat apa yang saya suka buat. Yang tidak suka buat, saya tidak buat.
Semasa kerja, saya tumpu 100 peratus pada kerja. Di rumah, keluarga saya yang utama. Orang hendak kata (apa pun tentang saya), itu mulut mereka.
Tidak cukup tulis Melayu, tulis Cina, tulis Tamil, tulislah. Itu cara hidup saya, attitud saya. Kalau saya benar, saya benar. Itu sebab saya letak al-Quran di sini (atas meja), supaya jangan orang datang mengada-ada fitnah itu, fitnah ini. Kalau tidak ceritakan soal orang, fikiran saya lapang.

Apa yang Datuk Seri fikirkan apabila orang membincangkan tentang kerjaya politik, tentang kedudukan Datuk Seri?
RAFIDAH: Saya langsung tidak ambil kisah. Itu masalah mereka, ini negara demokrasi. Mereka mungkin banyak masa terluang, tidak ada kerja lain. Saya tidak ada masa untuk bercakap hal orang lain. Lebih baik saya bercakap tentang cucu saya, apa yang perlu saya buat, keluarga. Nasihat saya, kalau kita ada banyak masa yang terluang, pergilah cari skill baru. Jangan jaga tepi kain orang, sampai bila nak begini.
Dengan pelbagai isu yang timbul, Datuk Seri masih boleh tidur lena?
RAFIDAH: Alhamdulillah. Saya tidak terganggu dengan semua itu. Malah saya masih pergi bercuti dan sebagainya.

Utusan Malaysia, 10 September 2005

No comments: