Friday, November 07, 2003

Tempoh menyuci jiwa

Syiar Ramadan
Oleh Ainul Yakin Muhammad Zain
Kemajuan yang sedang rancak melanda dunia dewasa ini telah membuatkan umat Islam lupa akan hakikat sebenar ibadah puasa. Banyak orang Islam melakukan ibadah puasa ini secara adat, kerana orang lain berpuasa maka dia pun berpuasa namun tidak pernah berusaha untuk meninggalkan perkara-perkara mungkar yang dilarang oleh Allah, dan tidak menganggap ia satu ibadat yang dituntut oleh Allah.

Puasa bukanlah sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata melainkan puasa adalah satu cara untuk kita memperoleh Tazkiya-e-nafs yakni pensucian jiwa serta kedekatan kepada Allah s.w.t.

Tujuan Allah mewajibkan ibadah puasa kepada umat manusia adalah supaya manusia mengurangi makanan jasmaniahnya dan meningkatkan makanan rohaniahnya. Kita yang berpuasa hendaknya sentiasa memerhatikan bahawa kita bukan hanya sekadar menahan lapar dan dahaga sebaliknya kita hendaklah sentiasa sibuk dalam berzikir kepada Allah sehingga kita memperoleh kedekatan dengan Allah s.w.t.

Jadi yang dimaksud dengan puasa adalah supaya manusia meninggalkan satu makanan yang memberikan kelangsungan hidup bagi tubuh dan berusaha meraih makanan kedua yang dapat memberikan ketenteraman dan kekenyangan bagi roh kita. Orang yang berpuasa semata-mata demi Allah serta bukan sebagai satu adat kebiasaan, mereka itu hendaknya terus sibuk dalam sanjungan, tasbih dan tahlil kepada Allah s.w.t. yang mana dengan itu kita akan mendapat kekenyangan bagi roh kita.

Apabila manusia meninggalkan makan dan minum demi Allah ertinya dia telah siap untuk mati di jalan-Nya. Dan tatkala manusia meninggalkan hubungan khusus dengan isterinya perkara ini menyatakan kesediaannya untuk mengorbankan juga anak keturunannya demi Allah. Dan apabila manusia yang berpuasa memperlihatkan kedua-dua contoh tersebut dalam ibadah puasa, maka manusia itu menjadi berhak untuk meraih perjumpaan dengan Allah.

Selain itu Ramadan menarik perhatian manusia ke arah ketaatan yang hakiki. Dan bersamaan dengan itu Ramadan juga menarik perhatian manusia ke arah doa. Dalam bulan Ramadan hendaknya kita mengambil manfaat yang sebaik-baiknya untuk berdoa kerana ini adalah hari-hari khusus turunnya berkat dari Allah s.w.t. Ibarat seorang dermawan yang membukakan pintu-pintu khazanahnya lalu mengumumkan bahawa barang siapa yang datang dia dapat mengambil khazanah tersebut.

Di hari-hari bulan suci ini pun Allah membukakan pintu-pintu berkat serta rahmat-Nya bagi hamba-Nya dan Dia berfirman yang bermaksud: Apabila hamba-hambaku bertanya tentang-Ku, maka katakanlah kepada mereka bahawasanya Aku ini betul-betul dekat. Oleh kerana itu banyak-banyakkanlah kita berdoa dalam bulan yang penuh berkat ini dan panjatkanlah doa itu dengan teguh serta penuh keyakinan kepada-Nya.

Utusan Malaysia, 7/11/2003

No comments: