Saturday, December 04, 2004

Ilusi dan realiti tambatan ringgit

Oleh Noor Azlan Ghazali

Perhatian terhadap kemungkinan sistem tambatan ringgit Malaysia (RM) kepada dolar Amerika Syarikat (AS) (RM3.80 = AS$1.00) yang kini sudah menjangkau usia lebih enam tahun akan dinilai semula agak ketara sejak kebelakangan ini.

Sistem yang diguna pakai sejak 2 September 1998 ini adalah satu daripada reaksi polisi Malaysia terhadap kemelut mata wang Asia Timur 1997-98 yang melanda Malaysia dan juga beberapa negara serantau yang kemudiannya menjangkiti sistem perbankan dan prestasi ekonomi negara-negara berkenaan.

Ringgit mencecah nilai terendahnya pada bulan Januari 1998 iaitu RM4.92/AS$1. Sistem perbankan negara begitu mendapat kesan daripada kemelut ini dan prestasi ekonomi menjunam dari purata pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 9.2 peratus setahun (1990-97) kepada negatif 7.4 peratus bagi tahun 1998.

Pelbagai pendapat dan pandangan telah diluahkan dalam mencari jawapan bagi punca kemelut ini berlaku.
Tetapi untuk menjejak punca kemelut bukanlah tujuan perbincangan ini. Ia juga bukanlah agenda utama semasa apatah lagi kita kini sudah jauh meninggalkan peristiwa pahit 1997-98. Sistem perbankan dan ekonomi negara kini secara umumnya sudah pulih. Kadar purata pertumbuhan KDNK bagi 1999-2003 adalah 4.9 peratus (6.1 peratus sekiranya kelembapan sejagat tahun 2001 tidak diambil kira).
Bagi tahun 2004, ekonomi Malaysia dijangka akan mampu mencatat pertumbuhan yang tinggi iaitu pada kadar sekitar 7 peratus. Kita harus berbangga dengan prestasi `V-shape' pertumbuhan ekonomi makro ini. Namun demikian jangan pula sehingga kita diilusi dan berasa cukup dan leka dengan kadar pertumbuhan KDNK yang dilaporkan.
Ekonomi ada pusingan dan perubahannya. Reaksi polisi, khususnya keputusan untuk menambat nilai ringgit kepada dolar AS pada September 1998 ada rasionalnya pada ketika itu. Namun jangan pula kita diilusi bahawa reaksi polisi ini adalah yang terbaik untuk dilaksanakan untuk satu tempoh yang panjang. Tanggapan bahawa suasana ekonomi masih sama seperti ketika kemelut melanda adalah kurang tepat.
Ruang bernafas yang tercipta melalui reaksi polisi ini memang perlu bagi ekonomi yang ketenatan akibat kemelut 1997-98. Namun kita tidak seharusnya menjadi selesa dengan bantuan pernafasan yang diberi untuk tujuan sementara.
Seorang doktor mungkin menasihati pesakitnya yang tercedera akibat kemalangan jalan raya agar tidak memandu buat seketika namun pastinya keputusan untuk terus tidak memandu, walhal sudah sihat dan pulih seperti sedia kala agak aneh.
Prasangka si pesakit bahawa keputusan untuk tidak memandu lebih bermanfaat, selamat, dan dapat membebas dirinya dari kemalangan adalah satu ilusi. Realitinya memandu dan menggunakan kenderaan lebih banyak manfaatnya. Yang perlu diutamakan ialah cara kita memandu; berwaspada, cermat dan lebih berhati-hati.
Tiada situasi yang benar-benar bebas daripada kemalangan, walau bagaimana cermat sekalipun, risiko kemalangan pasti tetap ada kerana pemandu yang rakus dan cuai berkemungkinan masih ada di luar sana.
Polisi semasa `kecederaan' wajar dilihat semula kerelevanannya agar ekonomi Malaysia bukan sahaja mampu pulih seperti sedia kala malah dapat terus melonjak untuk tempoh yang lebih panjang.
Saranan supaya sistem tambatan ringgit dinilai semula kembali mendapat perhatian ekoran dari kejatuhan nilai ringgit sejak hampir dua tahun yang lalu.
Sebagai contoh, berdasarkan pergerakan ringgit berbanding empat mata wang (won, yen, euro dan pound) ringgit secara puratanya telah kehilangan nilainya sebanyak 24.5 peratus berbanding dengan catatan tertingginya di sekitar tahun 2001-2002.
Satu ilusi rejim tambatan ringgit bagi masyarakat umum ialah nilai ringgit tidak lagi berubah, kekal dan tiada lagi permasalahan ketidaktentuan. Realitinya ringgit ditambat hanya pada dolar AS, turun-naik ringgit masih tetap wujud berbanding mata wang lain yang tidak ditambat pada dolar AS. Risiko mata wang asing masih wujud khususnya yang berdagang dalam mata wang berkenaan.
Sebagai sebuah negara yang relatifnya kecil ekonominya, terbuka dan amat bergantung kepada prestasi perdagangan, kestabilan prestasi luarannya adalah sangat penting. Kita tidak mampu memilih satu dan membiarkan yang satu lagi musnah. Jalan penyelesaian yang berkesan harus dicari.
Pembentuk polisi negara pada hemat saya memang harus dipuji. Bagaimana hendak diturunkan kedua-dua belah papan jongkit secara serentak? Apa lagi dalam suasana yang cemas. Patahkan sahaja penyambungnya! Umumnya inilah yang dilaksanakan pada September 1998.
Apabila ringgit ditambat pada dolar AS, ke mana dolar AS ke situlah ringgit! Nilai dolar AS diapungkan oleh negara pengeluarnya (Amerika Syarikat). Secara umumnya polisi dan status ekonomi Amerika Syarikat berbanding negara-negara lain di dunia menjadi penentu kepada nilai pasaran dolar AS.
Reaksi pembentuk polisi Amerika Syarikat (khususnya bank pusatnya-Federal Reserves) dan penilaian sektor antarabangsa terhadap nilai dolar AS akan mempengaruhi pola pergerakan nilai dolar - dan suka atau tidak - juga nilai ringgit!
Polisi monetari Malaysia antara lainnya boleh dibayangkan oleh pergerakan dolar AS dan ringgit. Pergerakan sempurna ringgit-dolar AS membayangkan polisi monetari Malaysia sebenarnya telah `diikat' pada polisi yang dilaksanakan oleh Amerika Syarikat atau lebih tepat lagi nilai ringgit berbanding mata wang yang lain adalah terikat kepada perubahan yang berlaku ke atas dolar AS.
Realitinya sistem tambatan ringgit-dolar AS mengakibatkan kebebasan monetari terpaksa dilepaskan. Adakah ini sentiasa merugikan? Tidak juga. Ketika kemelut mata wang dan kemelesetan ekonomi 1997-98, polisi monetari dan ekonomi Amerika Syarikat adalah dalam pola mengembang, untung kita berpaut kepada dolar AS pada ketika itu kerana kita juga mahu melaksanakan pengembangan polisi monetari.
Namun ada kalanya apa yang dilaksanakan oleh pembentuk polisi Amerika Syarikat atau status ekonominya pada ketika yang tertentu mungkin bertentangan dengan keperluan dan status ekonomi Malaysia. Inilah yang berlaku sekarang. Kejatuhan nilai dolar AS sejak dua tahun yang lalu sering dikaitkan dengan defisit akaun semasanya yang semakin melebar.
Umumnya defisit ini membayangkan bahawa Amerika Syarikat lebih banyak membeli daripada menjual. Defisit akaun semasa membayangkan lambakan dolar AS dalam pasaran tukaran asing. Dalam sistem mata wang terapung seperti yang diamalkan oleh Amerika Syarikat, lambakan ini lambat-laun akan menjatuhkan nilai dolar AS dan juga mana-mana mata wang yang ditambat kepadanya.
Inilah realitinya, kejatuhan nilai ringgit berbanding mata wang asing yang dialami sekarang tidak mempamerkan status ekonomi negara yang sebenar. Akaun semasa negara berada pada tahap lebihan (surplus), kadar inflasi negara umumnya rendah, dan rizab antarabangsa kian meningkat.
Dari sudut teori ekonomi nilai ringgit tidak seharusnya jatuh. Inilah yang sering dilaporkan dan dibahaskan oleh penganalisis ekonomi, nilai ringgit semasa adalah lebih rendah daripada nilai sebenarnya.
Pergerakan ringgit pada akhir-akhir ini adalah ilusi sistem tambatan ringgit yang diamalkan sejak September 1998. Kalau realiti yang ingin dipaparkan mungkin wajar sistem tambatan ringgit dinilai semula.
Episod kemelut mata wang yang menyaksikan ketidaktentuan yang berlebihan berlaku seperti pada tahun 1997-98 hanyalah satu peristiwa sementara. Namanya pun krisis yang bukan bersifat jangka panjang.
Sememangnya kita harus mempelajari sesuatu daripada pengalaman pahit ini tetapi janganlah pula kita diilusikan bahawa tambatan ringgit adalah satu-satunya jalan penyelesaiannya.
Apa pula baiknya kalau ringgit dibenarkan bergerak dengan lebih anjal? Dalam tempoh jangka panjang turun-naik nilai mata wang hendaklah diertikan sebagai satu signal yang efisien terhadap prestasi ekonomi negara. Tidak semua yang bergerak dengan bebas harus ditafsirkan sebagai sesuatu yang buruk.
Dari sudut ekonomi turun-naik angkubah ekonomi realitinya memperlihatkan gerak gaya polisi dan status ekonomi semasa sesebuah negara. Tidak di situ sahaja. Pergerakan yang anjal ini juga seharusnya menjadi `sumber maklumat' bagi semua pihak yang terlibat untuk menentukan strategi dan polisi masing-masing.
Sama juga seperti memandu kereta. Pergerakan jarum meter kelajuan membayangkan tekanan kaki yang menekan pedal kelajuan. Jarum meter kelajuan yang naik-turun merupakan satu signal yang bertindak balas terhadap `polisi' pemandu ketika memandu keretanya. Tiada apa yang salah dengan jarum kelajuan ini.
Bayangkan sekiranya si pemandu lebih suka jika jarum meter kelajuan ini tidak bergerak bebas dan melekatkannya pada kelajuan 110 km/jam. Sekiranya kaki yang menekan benar-benar memberi kelajuan 110 km/jam kita selamat. Kelajuan yang ditunjukkan (110 km/jam) adalah tepat.
Tetapi sekiranya sebaliknya (lebih atau kurang), jarum kelajuan yang dilekatkan dan tidak bergerak itu tadi hanyalah satu ilusi. Realitinya kereta dipandu dengan kelajuan yang berlainan, bukan 110 km/jam. Jarum meter kelajuan tidak lagi boleh digunakan sebagai signal kepada kelajuan sebenar. Memandu dengan mod automatik pelayaran memang selesa tetapi ia juga memerlukan si pemandu `membebaskan' kakinya dari pedal kelajuan. Apabila lekuk jalan berubah elok sekiranya kereta dipandu secara biasa dan jarum kelajuan dibiarkan bebas bergerak.
Kedudukan ekonomi negara semakin kukuh dan suasana ekonomi serantau sudah berubah. Kita harus mempertimbangkan semula sistem tambatan ringgit yang diamalkan sekarang agar nilai pasaran ringgit dapat membayangi realiti ekonomi negara.
Bagaimanakah pula sistem tambatan ringgit hari ini dikaitkan dengan sistem tambatan yuan China? Mengapakah pula keputusan China terhadap sistem mata wangnya sering dikaitkan sebagai dasar Malaysia untuk meneruskan atau membubarkan tambatan ringgit.
Secara prinsipnya memang benar keputusan China untuk melepaskan yuan dari tambatan dolar AS akan mempunyai kesan terhadap daya saing eksport negara kita. Oleh kerana yuan ditambat pada dolar AS sama seperti ringgit, maka selagi kedua-dua negara ini masih meneruskan rejim tambatan ini maka nilai yuan-ringgit juga akan kekal tidak berubah.
Pada masa ini yuan dan ringgit sama-sama menerima kesan dengan pergerakan dolar AS. Oleh itu secara relatifnya boleh dianggap berdasarkan faktor nilai mata wang, daya saing Malaysia berbanding China juga akan tidak berubah. Sekiranya China membebaskan yuan, maka hubungan yuan-ringgit berkemungkinan besar akan juga ikut berubah dan begitu juga dengan daya saing Malaysia berbanding China.
Hujah ini ada betulnya, namun ada juga ilusinya. Realitinya daya saing eksport sesebuah negara bukanlah semata-mata bergantung kepada nilai mata wang sahaja. Selain dari faktor harga (yang dibayangi oleh nilai mata wang), banyak lagi faktor yang lebih utama yang mempengaruhi daya saing eksport. Untuk tempoh jangka panjang daya saing harga semata-mata tidak mampu bertahan lama.
Dalam konteks yang lain, perolehan daya saing melalui campur tangan dalam nilai mata wang bukanlah satu polisi yang dianggap harmoni kerana ia berkemungkinan mengundang reaksi yang kurang disenangi dari negara dagang yang lain. Kenyataan Gabenor Bank Negara ketika mengumumkan prestasi ekonomi suku ketiga baru-baru ini bahawa Malaysia tidak bergantung kepada daya saing harga melalui penentuan nilai mata wang seiring dengan pandangan ini.
Prestasi dagangan negara didorong oleh faktor yang lebih hakiki. Kerajaan bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana makro yang mewujudkan kestabilan dalam kadar tukaran asing melalui pengurusan makro yang berwibawa. Namun realitinya risiko perubahan nilai mata wang adalah sebahagian daripada risiko perniagaan yang mesti dihadapi dan diurus oleh pihak yang terlibat dalam perdagangan dan pelaburan lintas sempadan.
Penambatan nilai ringgit tidak menghapuskan risiko ini tetapi sebaliknya memindahkan risiko ini kepada pihak lain. Bagi sebuah negara seperti Malaysia yang terbuka ekonominya dan banyak bergantung kepada prestasi dagangan, penyerapan risiko ini ada kalanya membebankan dan berkemungkinan menyebabkan pihak yang berdagang diilusi dengan risiko tukaran asing yang kelihatannya rendah.
Sudah pasti keputusan China terhadap sistem tambatan yuan dengan dolar AS merupakan satu daripada faktor yang perlu diambil kira. Namun yang lebih utama dan penting bagi kita ialah memikirkan langkah yang terbaik untuk Malaysia secara keseluruhan dan mengutamakan manfaat jangka panjang.
Pada hemat saya kenyataan Perdana Menteri baru-baru ini bahawa penilaian sistem tambatan ringgit tidak harus didorong oleh yuan sahaja adalah wajar dan tepat. Keseluruhan faktor yang terlibat dan kepentingan negara mesti dinilai sepenuhnya bagi menghasilkan keputusan yang berkesan.
Mendasarkan penilaian kita sepenuhnya ke atas keputusan China mungkin pula menjebakkan kita dengan satu ilusi yang baru. Kemajuan dan kestabilan ekonomi adalah hakiki. Jangan kerana ilusi realiti diketepikan.
- Prof. Dr. Noor Azlan Ghazali ialah Profesor Ekonomi dan Polisi Monetari, Pusat Siswazah Perniagaan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

No comments: