Sunday, July 17, 2005

Kenapa takut dengan meritokrasi?

Ada suara dalam parti mengatakan UMNO kelihatan agak dingin dengan agenda Melayu berbanding parti lain yang nampak begitu ketara dengan agenda kaum masing-masing. Apa respons Datuk Seri?
ABDULLAH: Kalau kita ambil kira kejayaan orang Melayu pada hari ini dalam konteks orang Melayu, dalam masa tidak sampai setengah abad kejayaan itu sudah cukup besar. Orang Melayu hari ini dan dulu jauh berbeza.
Apa yang menjadi masalah sekarang ialah apabila kita dilihat tidak mencapai kejayaan yang sama seperti orang lain terutamanya kaum Cina. Itu yang menimbulkan masalah. Agenda Melayu ini kita perlu buat macam-macam lagi supaya kita lebih maju.
Kita mesti terus bersaing. Kita mesti menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam semua bidang. Kita perlu bekerja lebih kuat. Kita perlu mengetepikan tabiat yang tidak baik yang ada pada kita.
Tetapi apakah dakwaan dingin itu betul?
ABDULLAH: Saya tidak boleh mengatakan kita dingin, tidak betul. Tetapi saya akui ada beberapa kelemahan. Kita juga tahu bahawa kejayaan pada hari ini adalah kejayaan yang mempunyai ciri-ciri yang lain daripada kejayaan pada masa dulu.
Dari segi penguasaan ilmu pengetahuan, tahap pencapaian pada hari ini sudah jauh maju. Kalau kita lihat, misalnya, jumlah pemegang Ph.D. pada hari ini jauh lebih tinggi berbanding dahulu.
Kita perlu menggabungkan tenaga yang ada sesama kita, mereka yang ada dalam parti, sektor swasta dan profesional. Kita perlu ingat menjayakan agenda Melayu ini bukan hanya tanggungjawab kerajaan. Ini tanggungjawab kita semua.
Kalau kerajaan memberikan peluang tetapi lesen, permit dan kontrak yang diberikan itu tidak digunakan seperti yang diharapkan untuk menambahkan kekayaan, ia tidak bererti apa-apa. Ini tentunya mengecewakan walaupun kerajaan sudah melakukan banyak perkara.
Tetapi UMNO nampak berbeza kalau dibandingkan dengan MCA atau MIC dalam memperjuangkan agenda kaum masing-masing. Mereka nampak terang-terang memperjuangkannya, isu kolej perubatan misalnya. Apakah ini mungkin juga kerana orang UMNO terlalu meletakkan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada kerajaan?
ABDULLAH: Memang selama-lamanya begitu. Orang Melayu semacam sudah berada dalam keadaan selesa. Semuanya diserahkan kepada kerajaan. Dalam persediaan Rancangan Malaysia Ke-9 nampak jelas penglibatan yang serius di kalangan orang bukan Melayu.
Kita mesti serius dalam memperjuangkan agenda Melayu. Agenda ini tidak formal tetapi ia bermakna perjuangan Melayu yang telah diterjemahkan dalam pelbagai bentuk tindakan. Agenda bererti langkah-langkah yang perlu diambil supaya kita lebih maju dan berjaya.
Kita perlu juga halusi apakah yang telah kerajaan lakukan selama ini, peluang-peluang yang telah diberikan. Kita tentu akan rasa kecewa sekiranya peluang-peluang itu tidak digunakan dengan sepenuhnya.
Kita sendiri tahu dalam bidang pendidikan, sekolah sama, guru sama, buku sama, perpustakaan sama tetapi apabila prestasi kita tidak sama dengan orang lain orang akan bertanya apa silapnya.
Kalaupun diberikan peluang yang istimewa dalam erti kata boleh dapat tempat untuk kursus-kursus tertentu, kita tentunya mengharapkan kejayaan. Tetapi kalau kejayaan itu tidak seperti mana tentu sahaja kita tidak akan senang hati.
Agenda ini mesti dilihat dari pelbagai segi: Ada yang merancang, ada yang melaksanakannya dan ada yang menerima manfaatnya. Harus ada muafakat antara ketiga-tiganya. Semua pihak yang terlibat ini perlu melaksanakan peranan masing-masing. Tidak boleh kata agenda Melayu ini tugas kerajaan, dan habis.
Peranan kerajaan bermula dengan mewujudkan peluang dan ia berakhir dengan kejayaan yang dicapai. Kejayaan itu adalah tanggungjawab mereka yang mendapat peluang daripada kerajaan.
Kalau setakat menentukan dasar dan perancangan, tetapi tidak dilaksanakan, itu juga kegagalan. Kalau ada dasar dan dilaksanakan, tetapi tidak menghasilkan kejayaan yang diharapkan, tidak jadi juga. Kalau pegawai kerajaan sebagai pelaksana tidak berusaha bersungguh-sungguh, itu pun kegagalan juga. Kalau mereka berusaha memberikan komitmen yang tinggi, tetapi orang Melayu tidak merebut peluang yang diberikan, tidak jadi juga.
Kita beri baja, misalnya, tetapi kita bukan tidak biasa dengar cerita orang, baja itu dijual. Kita buat bazar dan gerai, tetapi orang Melayu tidak boleh berniaga juga. Dalam aspek ini agenda kita sebenarnya telah gagal. Dasar ada, rancangan sudah dibuat, duit disediakan, tetapi orang Melayu tetap begitu juga. Di mana silapnya?
Kita mesti melihat agenda Melayu itu dalam satu rangkaian daripada penggubalan dasar dan pelaksanaan perancangan sehinggalah kepada orang yang akan menerima manfaatnya.
Kenapa sehingga hari ini orang Melayu masih sukar menabung untuk pendidikan anak-anak mereka?
ABDULLAH: Mereka tahu lebih mudah meminta dari kerajaan daripada menabung.
Tidakkah ini membimbangkan Datuk Seri?
ABDULLAH: Ia membimbangkan juga. Tetapi pada satu pihak perlu ada usaha melihat supaya bantuan yang diberikan itu genuine dan berkualiti. Jangan sekadar melepaskan batuk di tangga. Seriuslah kalau hendak membantu. Kalau selepas beri bantuan kemudian lepas tangan, tidak berjaya juga. Itu satu kesalahan yang besar di pihak kerajaan.
Segala-galanya yang kerajaan sudah buat dilihat cukup baik, tetapi kenapa masih tidak menjadi? Boleh jadi pada pihak yang menerima itu tidak dapat menjayakan.
Saya bukan hendak katakan tidak perlu ada agenda Melayu. Kita memang perlu ada agenda Melayu. Dengan kedudukan pada peringkat ini kita mesti ada agenda untuk memperbaiki lagi, meningkatkan lagi kemajuan orang Melayu.
Tetapi semua yang terlibat dalam rantaian pelaksanaan agenda ini pada peringkat masing-masing mesti melaksanakan tanggungjawab dengan berkesan. Dasar harus baik, program harus baik, pelaksanaannya juga harus baik.
Adakah orang Melayu sudah melakukan apa yang diharapkan daripada mereka?
ABDULLAH: Dalam konteks mengharapkan segala-galanya daripada kerajaan, orang Melayu sebenarnya tidaklah seteruk dulu. Dahulu memang orang Melayu tidak ada upaya langsung, semuanya mengharapkan kerajaan.
Tetapi sekarang ini sudah banyak orang Melayu yang ada keupayaan sendiri, mampu menghantar anak ke sekolah atau belajar ke luar negara dengan wang sendiri.
Kebergantungan kepada kerajaan itu pada hari ini sudah tidak lagi berupa kebergantungan yang sepenuhnya. Tidak benar bahawa orang Melayu masih 100 peratus mengharapkan kepada kerajaan.
Bagaimana dengan sebahagian besar daripada pelajar Melayu yang layak untuk melanjutkan pengajian tetapi tidak dapat masuk ke institusi pengajian tinggi awam dan tidak mampu pula masuk ke institusi pengajian tinggi swasta?
ABDULLAH: Itu soal tidak mampu. Kita sudah buat keputusan untuk membantu mereka yang tidak mampu. Sayang kalau mereka sudah ada kelayakan tetapi tidak dapat melanjutkan pelajaran kerana tidak mampu.
Bagaimana pula dengan desakan supaya dana MARA diperkasakan untuk membantu orang Melayu dalam bidang pendidikan?
ABDULLAH: Ya, saya akan berusaha untuk mengupayakan MARA memberikan bantuan. Kita perlu beri mereka peluang untuk belajar.
Maksudnya orang Melayu masih mengharapkan bantuan daripada kerajaan?
ABDULLAH: Mereka yang masih mengharapkan bantuan adalah golongan yang besar, majoriti. Mereka yang mampu membiayai keperluan sendiri sudah ada. Golongan itu bukanlah kecil bilangannya tetapi tidak juga besar dan menyeluruh. Matlamat agenda Melayu ialah untuk memenuhi keperluan mereka yang memerlukan itu.
Bagaimana hendak memperbanyakkan bilangan yang mampu itu?
ABDULLAH:Mereka kena merebut peluang yang ada. Mereka mungkin tidak memerlukan bantuan apabila menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Anak-anak mereka mesti belajar kuat, maju dan berjaya. Tidak bermakna apabila bapa sudah berjaya anak tidak payah belajar, tidak boleh.
Saya sangat berharap akan bertambah ramai orang Melayu yang mampu membiayai sendiri keperluan pendidikan anak-anak mereka baik dalam negeri mahupun luar negara. Kalau kita dapat mencapai keadaan ini ia adalah sebahagian daripada kejayaan agenda Melayu.
Tidakkah Datuk Seri lihat ada yang tidak kena dalam hal ini. Orang Cina bukan semuanya senang dan kaya tetapi mereka sanggup bergolok bergadai untuk menghantar anak belajar. Orang Melayu sebaliknya tidak sanggup menggunakan wang simpanan mereka, tidak mahu gunakan wang sendiri?
ABDULLAH: Mereka ada harapan yang disokong kuat dengan andaian bahawa ada bantuan daripada kerajaan. Apabila tidak dapat bantuan ia akan menjadi satu masalah yang besar.
Tetapi kerajaan tidak boleh melakukan segala-galanya untuk semua orang selama-lamanya. Kemampuan kewangan kerajaan bukan tidak ada hadnya.
Kita mungkin tidak boleh beri bantuan kepada semua orang pada satu masa tertentu, tetapi untuk jangka masa panjang kita boleh bantu untuk tingkatkan keupayaan orang Melayu.
Ini berbalik kepada apa yang saya katakan tadi. Peluang yang ada mesti dilihat sebagai satu rahmat yang mesti digunakan sebaik-baiknya tanpa sedikit pun membazir. Jangan ada yang bocor dan tiris.
Sekarang ini begitu banyak peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi sampai ke universiti. Kita ada banyak IPTS Melayu, tetapi yang masuk hanya sedikit, semuanya mengharapkan bantuan kerajaan. Itu sebabnya IPTS bumiputera mengharapkan para pelajar Melayu yang ada biasiswa. Apabila tidak ada biasiswa mereka yang boleh belajar tidak dapat belajar, mereka yang buka universiti pula terlepas juga.
Ini sangat menyedihkan. Kalau kita lihat dalam konteks yang lebih jauh pada masa depan, kebergantungan ini lebih menyusahkan kita daripada menyenangkan. Umumnya, apa yang mudah kita dapat itu mudah juga kita lepaskan.
Kalau kita selalu berjalan dengan tongkat, lutut kita akhirnya jadi tidak kuat.
Adakah kemungkinan masalah sikap orang Melayu terhadap pendidikan ini akan berterusan walaupun selepas mereka berjaya menguasai ekonomi?
ABDULLAH: Mereka akan tetap tidak mahu membiayai pendidikan anak-anak? Kalau begitu, ia memang amat menyedihkan. Mampu, tetapi tetap mengharapkan bantuan kerajaan. Biarlah mereka yang tidak mampu saja mendapat bantuan.
Seboleh-bolehnya harapan kita, mereka yang mampu, menanggung sendiri pendidikan anak-anak mereka.
Tentang meritokrasi. Sekarang ini ada kritikan apabila jumlah pelajar Melayu yang memasuki kursus kritikal seperti perubatan, kejuruteraan dan pergigian berkurangan. Adakah dasar ini akan dikaji semula?
ABDULLAH: Kita perlu menggunakan satu penanda aras dan jangan berasa takut dengan penanda aras itu. Saya masih ingat lagi apabila saya menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, kita telah memulakan satu program pendidikan bermula pada peringkat UPSR.
Terengganu ialah sebuah negeri yang kurang berjaya, kawasan majoriti Melayu, kawasan luar bandar dan ramai orang miskin. Tetapi dengan kepimpinan dan guru yang penuh dedikasi, ibu bapa yang menyedari peranan mereka serta UMNO yang memenuhi peranannya, akhirnya mereka ini mencapai kejayaan yang terbaik dalam Malaysia malah mengatasi sekolah-sekolah di pantai barat.
Jadi otak orang Melayu ini bukanlah lemah. Pengasahnya itu mesti baik. Mula-mula orang kata kejayaan itu hanya kebetulan saja tetapi kita telah mengekalkannya selama empat tahun berturut-turut.
Apakah mesejnya? Mereka yang miskin, datang dari luar bandar dan mempunyai ibu bapa yang tidak mampu membantu mereka dalam pelajaran tetapi mereka masih boleh berjaya. Ertinya mereka terpaksa bekerja dua kali ganda lebih kuat untuk mengatasi rakan-rakan di pantai barat. Tetapi semua orang harus terlibat - guru, murid, sekolah dan ibu bapa.
Jangan takut dengan meritokrasi. Saya tidak percaya orang Melayu begitu lemah sehingga tidak boleh berjaya. Usahalah lebih kuat lagi.
Dasar itu akan kita teruskan. Saya menganggap pelajaran amat penting kerana ia adalah sebahagian daripada usaha kita untuk menambah nilai kepada modal insan.
Penguasaan ilmu pengetahuan termasuk dalam Islam Hadhari, dan ia amat penting. Tidak ada gunanya kalau kita tidak ada ilmu pengetahuan. Malaysia ini kalau penuh dengan emas atau berlian pun tidak akan jadi apa. Tidak ada sesiapa pun boleh ambil (sumber kekayaan yang ada) kalau tidak ada ilmu pengetahuan. Ia juga adalah tuntutan agama.
Dalam ucapan-ucapan saya selalu menekankan tentang soft infrastructure, tentang manusia. Jadikan orang kita berdaya maju, sanggup bersaing, tidak mengalah. Perjuangan tidak menjadi satu masalah sebaliknya hanya satu cabaran.
Tetapi bagaimana boleh ada pemimpin dalam UMNO sendiri yang menentang meritokrasi?
ABDULLAH: Itu yang jadi susah. Saya tidak setuju kalau diandaikan bahawa meritokrasi adalah satu penganiayaan kepada orang Melayu.
Kena usahalah lebih sikit. Mungkin orang marah kepada saya kerana asyik suruh berusaha dan berusaha. Tetapi kalau hendak berjaya apa lagi kalau bukan dengan berusaha.
Orang Melayu bukan bodoh. Kalau kita ini bodoh tidak ada seorang pun orang Melayu yang berjaya. Sekarang ini orang Melayu yang dapat 8A ke atas sudah ramai. Siapa kata Melayu tak pandai?
Pemimpin UMNO itu secara tidak langsung mengatakan UMNO sendiri hendak menganiayai orang Melayu.
ABDULLAH: Tidak terlintas di hati UMNO hendak menganiaya orang Melayu. Kita orang Melayu. UMNO ialah Melayu. Saya juga Melayu. Apakah kita hendak aniaya bangsa kita sendiri?
Masalahnya penanda aras yang kita letakkan itu mereka kata terlalu tinggi, tidak tercapai.
Adakah ini manifestasi bahawa orang Melayu malas berusaha? Apabila kita berikan cabaran mereka mengalah.
ABDULLAH: Saya tidak ada maklumat tentang pendidikan untuk diberikan kepada saudara tetapi daripada apa yang saya tahu, ada banyak kelemahan dalam bidang pendidikan yang boleh diatasi.
Ini soal menguasai ilmu. Orang Melayu tanam padi, orang Cina pun tanam padi tetapi bendang mereka hasilnya lebih tinggi. Orang Melayu tanam durian dari zaman dulu lagi tetapi sekarang kebun durian Cina yang lebih berjaya. Kita hendak buat hub halal. Kita buat ekspo, beberapa ratus orang mengambil bahagian. Tetapi kita tengok kiri tengok kanan, tidak nampak orang Melayu kita. Ke mana orang kita sedangkan itu adalah satu sektor yang menawarkan peluang besar kepada kita?
Kita perlu memahami masalah yang dihadapi oleh orang Melayu. Kita akan cuba apa yang kita boleh cuba. Saya tidak boleh give up. Kita kena berusaha juga.
Apa mesej Datuk Seri kepada pemimpin UMNO yang masih mengkritik meritokrasi?
ABDULLAH: Kepada saya lebih baiklah kita berusaha bersungguh-sungguh. Lihatlah ini sebagai cabaran yang perlu diatasi, daripada hanya mendesak untuk berundur. Insya-Allah kita boleh mengatasinya.
Mungkin turunkan sedikit penanda aras?
ABDULLAH: Jangan sampai ke bawah sangat sehingga tidak ada meritokrasi lagi. Meritokrasi ini pun amat subjektif sebenarnya. Apakah tahap yang betul-betul dianggap sebagai merit, itu yang perlu kita tetapkan.
Janganlah ambil terlalu mudah sampai berjaya tanpa merit.
Tentang pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Masih ada kritikan mengatakan para pelajar Melayu terbeban dan tercicir. Adakah ia akan dikaji semula?
ABDULLAH: Apa yang kita sudah buat kita akan laksanakan. Kita akan memperbaiki pelaksanaannya tanpa perlu berundur semula.
Dalam hal meritokrasi pun begitu juga. Jangan kita kata tidak boleh sebelum kita cuba habis-habisan.
Tentang penguasaan ekonomi orang Melayu. Adakah sasaran 30 peratus seperti dalam DEB dulu akan dimasukkan semula dalam RMK-9 ini?
ABDULLAH: Sasaran itu sebenarnya satu aspek yang kita jadikan sebagai matlamat yang perlu dicapai untuk menganggap diri kita sudah berjaya. Tetapi sebenarnya ada banyak lagi ukuran lain yang perlu digunakan.
Kalau setakat 30 peratus masyarakat perniagaan Melayu, itu kepada saya tidak cukup, ada banyak lagi. Saya akan nyatakan ini dalam ucapan saya nanti.
Bagaimana tentang rungutan para kontraktor yang mengatakan kurang kontrak daripada kerajaan?
ABDULLAH:Sebenarnya ada banyak peluang. Dari segi wang untuk infrastruktur, perbelanjaan projek perumahan dan sebagainya, ada banyak lagi.
Kita sudah tetapkan perbelanjaan yang agak besar. Baru-baru ini ada peruntukan RM2.5 bilion untuk perumahan polis dan RM2.4 bilion untuk 16 projek yang saiznya tidak begitu besar yang membolehkan lebih ramai mendapat kerja.
Perlukah kontraktor-kontraktor Melayu ini menunggu lebih lama?
ABDULLAH: Saya rasa tidak lama. Dengan adanya projek perumahan polis itu sekurang-kurangnya akan bertambah projek untuk mereka. Ada lima bulan lagi, dapatlah kita membanyakkan lagi peluang-peluang yang ada.
Bagaimana caranya Datuk Seri hendak menangani isu minyak terutamanya di kalangan rakyat luar bandar? Sudah dua tiga kali naik dan nampaknya akan naik lagi.
ABDULLAH: Harga minyak memang naik, jadi kita hendak buat macam mana?
Kalau kita hendak bayar semua sebagai subsidi nanti teruk kita. Kita tidak boleh.
Subsidi kita sekarang ini pun sudah 60 peratus daripada belanjawan pembangunan kita dan 40 peratus daripada keseluruhan belanjawan.
Ada kemungkinan subsidi minyak ini ditarik balik?
ABDULLAH: Itu sedang dipertimbangkan oleh jawatankuasa Kabinet mengenai harga minyak.

Utusan Malaysia: 17/7/2005

No comments: