Monday, August 29, 2005

Pengguna Islam tidak bersatu tangani isu makanan halal

Mukadimah

Soal halal haram makanan untuk orang Islam menjadi isu yang semakin diperkatakan. Atas kesedaran itu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membangunkan konsep Muslim Friendly Organization Award (MFO) bagi menjamin tahap halal dan peningkatan ekonomi masyarakat Islam. Penolong Pengarang Berita, Berita Minggu, AZRAN JAFFAR menemui Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan untuk menerangkan lebih lanjut perkara ini.

Mudah diperguna MFO dibangunkan bagi menjadikan organisasi perniagaan mempunyai formula baik kepada orang Islam tidak kira sama ada mereka pengguna/pelanggan atau pembekal. Juga organisasi yang terbuka serta peka kepada masyarakat Islam. Fokus kita adalah organisasi bukan Islam seperti pengusaha restoran, yang mendapat sijil halal, tetapi kebanyakan pelanggannya terdiri daripada orang Islam. Selain itu, kita juga hendak memberikan keuntungan ekonomi kepada masyarakat Islam.

Contohnya kalau kita makan di hotel. Kebanyakan hotel diiktiraf sebagai halal, walaupun sebenarnya tidak sepenuhnya halal kerana ia turut menyediakan arak dan apa yang dikira, selain arak semua yang ada di situ halal. Orang Islam turut mengadakan majlis di hotel seperti perkahwinan dan majlis makan malam persatuan atau syarikat.

Bagaimanapun, daripada berbelas ribu ringgit yang dibelanjakan oleh orang Islam untuk majlis di hotel berkenaan, apakah keuntungan yang diberikan kepada orang Islam lain. Dari segi makanan memang tak ada masalah kerana ia halal. Tetapi, adakah bekalan bahan makanan untuk majlis itu diambil oleh pemilik hotel berkenaan dari orang Islam? Keadaan sebegini menyebabkan orang Islam terus berada dalam perangkap ekonomi. Kerana mereka tidak ambil (bekalan) dari orang Islam jadi tidak ada manfaat kepada orang Islam selain makan.

Dalam soal formula baik kepada orang Islam apa yang ditekankan MFO adalah organisasi yang terbuka serta sensitif kepada orang Islam. Sebagai contoh, situasi dalam sebuah pasar raya besar. Pada masa dulu ia ada bahagian yang menjual makanan berasaskan babi di premisnya. Disebabkan ada nasihat serta perbincangan dengan pihak kita, dia buat satu kawasan khas di luar pasarayanya, macam satu kedai asing.

Ada hotel tiada surau

Organisasi ini ada nilai MFO yang mana ada simpati, dia sensitif dan membuat mengikut apa yang kita perlu – tidak lagi menempatkan pekerja Islam di sana, juga di bahagian yang menjual arak. Dalam hal ini, apa yang kita boleh katakan, orang Islam akan memberikan mereka perniagaan, tetapi dengan syarat mereka juga menghormati keperluan kita, seperti menyediakan surau. Kalau kita lihat, sesetengah hotel, surau pun tak ada tetapi ia menyediakan bufet buka puasa pada Ramadan dan yang penuh adalah orang Islam. Tidak munasabah tempat yang dikunjungi orang Islam tidak disediakan kemudahan seperti itu.

Macam sesetengah restoran, pembekal Islam nak masuk dalam perniagaan mereka pun susah. Itu sebabnya peniaga Islam tidak maju. Kita mahukan organisasi yang prihatin. Bagi pelanggan Islam, jika tidak ada satu konsep seperti MFO ini, yang membolehkan mereka datang makan, mungkin nasib pembekal Islam tidak terbela malahan nasib mereka juga. Sebagai contoh, ada sejenis mi yang dibuat oleh orang Islam yang kualitinya bagus tetapi tidak tahan lama kerana tidak dicampur dengan bahan pengawet.

Bagaimanapun ada mi yang dihasilkan pengusaha lain yang tahan lama kerana dicampur pengawet. Disebabkan itu dia boleh buat banyak dan kosnya kurang. Mi yang tidak ada bahan pengawet kosnya mahal. Bagi pengusaha restoran, dia nak cari mi yang tahan, tetapi sebagai pengguna kita tak mahukan yang begini. Kita mahukan yang sedap tetapi tidak ada bahan pengawet, dan halal.

Panel Syariah

Kita harapkan dengan adanya MFO orang Islam akan dapat membabitkan diri dalam sesebuah organisasi. Sebagai contoh, ada sebuah buku panduan mengenai tempat makanan halal tetapi 95 peratus dimiliki oleh bukan Islam. Satu contoh lain, Pak Arab yang datang ke sini, bila tiba waktu makan dan tengok ada banyak restoran, contohnya yang jual nasi ayam, tetapi disediakan oleh bukan Islam. Masalahnya, bukan sebab Islam tak Islam, tetapi sebagai pengguna kita tak mahu tertipu. Apabila pergi, tengok halal dan kita makan. Kalau halal, halallah, tetapi berapa banyak restoran yang dahulunya halal, lepas tu dah tak halal.

Jadi dengan MFO ini kita harapkan organisai ini wujudkan panel syariah atau Lembaga Pengarahnya ada seorang dua orang Islam yang boleh memerhatikan perkara halal haram, seperti polisi pembelian. Syarikat besar mungkin dia lebih prihatin kerana tidak mahu perniagaan mereka terjejas. Dalam satu kajian yang dibuat oleh Jakim terhadap 58 buah kedai, hanya tiga kedai yang mendapat bekalan di tempat yang disahkan halal. Tidakkah pengguna berasa ditipu? Ada restoran yang mempunyai banyak produk makanan tetapi tidak satu pun bekalannya datang dari orang Islam, tetapi pelanggannya adalah orang Islam.

Di PPIM kita hendak perkara ini ditekankan dan dijadikan realiti supaya ada pembabitan orang Islam dalam pelbagai aspek. Bukan setakat makanan itu saja halal, juga harus memberi keuntungan kewangan dan ekonomi kepada orang Islam. Dengan adanya MFO ini, orang Islam yang datang ke sesebuah restoran itu misalnya akan puas hati kerana faham premis itu sensitif terhadap keperluan orang Islam, yang faham, tidak menipu dan ambil senang kerana kita ada pasukan audit yang akan memantau. Apa yang kita hendakkan ialah pembabitan orang Islam di mana yang mungkin dalam sesebuah organisasi itu. Sebagai contoh, di sesebuah restoran pemantaunya mungkin bilal atau siak yang ada di kawasan itu. Dia akan datang memantau mengikut kesesuaiannya dan berdasarkan garis panduan yang kita beri. Sebagai contoh, ada sejenis sos, dengan tulisan jawi pada botolnya, dengan warna hijaunya, ada logo halal lagi, orang mungkin sangka ia memang halal, tetapi ia bukan buatan di sini, cuma dipek di sini. Jadi penipuan itu ada di mana-mana. Sedangkan orang yang berjaga kena tipu apa lagi orang yang tak tahu, yang tak faham. Perkara ini yang kita harus peka.

Juga, dalam perniagaan apa yang orang Islam boleh berjaya? Kita ambil contoh gerai tomyam. Ada 14,000 peniaga di Kuala Lumpur, tetapi yang kaya siapa? Pembekal sos, pembekal mee, dan perniagaan yang kita lakukan adalah untuk menghidupkan mereka. Kita akan berbalik kepada konsep Kapitalis dan inilah sistem yang berlaku.

Dasar tidak menekan

Dalam menganugerahkan MFO kepada organisasi, apa yang kita perhatikan adalah dasar atau asas syarikat berkenaan. Maknanya ia mesti betul, bukan untuk menekan dan pemiliknya juga kena faham. Dulu, ada satu kedai yang beli ayam mati. Jadi dari segi dasar kita mesti bekerjasama dengan pemilik gerai/restoran. Dari segi perkongsian bermakna dia mesti terbuka untuk hidup bersama dan hormat menghormati. Ini kadang-kadang pekerja nak pergi sembahyang pun tak boleh. Mereka juga tidak boleh menekan pembekal orang Islam, kena mencari. Ini yang kita hendak, dengan itu kita pun seronok hendak menyokong mereka. Perkara ini kena sama-sama, kerana pengguna Islam walaupun mereka tidak bijak, walaupun dia lemah, tetapi kuasa mereka kalau kita buat keputusan tak nak beli, kedai boleh tutup. Macam ada satu kedai, kerana tidak sensitif terhadap masyarakat Islam akhirnya kedai itu tutup, kilangnya pun tutup. Dia tidak akan dapat bangkit lagi kerana jika pengguna sudah marah, mereka akan ambil tindakan. Amaran kita amat terang, jika mereka sensitif kita akan sokong, kalau menekan, menipu kita akan mengambil tindakan sewajarnya. Pengguna tidak mahu terus diperguna.

Bekalan kurang


Memang benar dari segi mendapatkan bekalan, orang Islam kurang terbabit dalam bidang ini, tetapi mereka (pemilik restoran) kena cari yang mana boleh. Kita pun tak harapkan semua. Kalau dari 3,000 barang yang mereka perlu dalam operasi mereka, orang Islam pun tidak mampu nak sediakan semua, tetapi mereka kena ambil mana yang boleh dulu. Jadi peratusan perbelanjaan bulanan itu harus pergi kepada masyarakat Islam.

Dari segi harga pula, tidak boleh disuruh berlawan harga. Saya nak beritahu, ada satu sos yang dihasilkan syarikat bukan Islam (A) dijual lebih murah daripada yang dihasilkan oleh orang Islam (B), dua-dua ada tanda halal. Adakah tanda halal itu membantu perniagaan orang Islam? Tetapi sos A tidak dibuat di sini serta menggunakan pengawet, jika ini keadaannya (dengan harga yang ditawarkan lebih murah) lama kelamaan B akan tutup kedai. Bermakna apa yang dibuat oleh orang Islam kena diambil dulu. Kita juga akan adakan senarai pembekal Islam. Kita bukan hendak banyak pun, setakat 30 peratus saja.

Bagi pembekal Islam pula... ini juga satu kelemahan kita kerana tidak ada arah tuju... mereka pun, tak bolehlah... kita beli barang dari dia, tetapi dari segi organisasi perniagaan pula, mereka gunakan misalnya, khidmat peguam bukan Islam. Ini bermakna mereka juga ada tanggungjawab dan dapatkan keperluan mereka pula dari orang Islam.

Untuk keluarkan orang Islam dari kepompong kemiskinan, kita kena kerja bersama. Sama-sama kena faham, orang bukan Islam kena faham dan orang Islam sendiri kena lebih faham, kena ambil kefahaman untuk menolong. Konsep ini kita ambil dari negara asing juga. Contoh, masyarakat Korea di negara ini, bilangan mereka tak ramai, tetapi mereka sudah ada pasar raya sendiri, tetapi mana pasar raya orang Islam? Tak ada, kerana orang Islam tak kisah. Orang Jepun misalnya, kalau nak beli benda kecil pun mereka akan ke Sogo walaupun tinggal di Ampang.

Apa yang dibuat oleh PPIM bukan untuk mendahului agensi kerajaan seperti Jakim tetapi melengkapi agenda masyarakat untuk kebaikan umum. Sebagai contoh di restoran yang diusahakan bukan Islam, adakah orang Islam boleh masuk (untuk jadi pembekal)? Sebab itu pengguna Islam kena bijak. Dalam proses penganugerahan MFO kita mengumpul syarikat yang berminat. Mungkin tidak banyak buat permulaan, tetapi lama kelamaan ia akan jadi budaya.

Dari segi pemantauan, kita tak ada masalah kerana orang kita ramai. Ustaz kita ramai, pelajar-pelajar lulusan universiti Islam luar negara pun ramai. Kita ambil contoh ada syarikat yang mendapat keuntungan berlipat ganda kesan daripada memperoleh sijil halal dikeluarkan Jakim tetapi apa yang orang Islam dapat? Dalam soal pengangkutan, dia tak beri kepada syarikat orang Islam. Ini yang kita katakan sebagai kurang mesra.

Bermakna dia kena bagi sebahagian. Sebagai contoh mereka hanya ada panel syariah dalaman, tetapi tidak ada luaran. Walaupun ada panel syariah, tetapi kadang-kadang yang bergaji (dalaman), dia nak bercakap pun tak boleh.

kalau luaran ini kalau dia tak buat kerja, kalau apa-apa dialah tanggung. Kita bukan hendak beri tekanan kepada syarikat, tetapi pentingkan kepada kerjasama.

Mingguan Malaysia, Ahad 28 Ogos 2005

Wednesday, August 03, 2005

Persepsi ke atas pembinaan Melayu Unggul

Oleh Sapora Sipon
Sesuatu yang menarik mengenai ucapan penggulungan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Perhimpunan Agung UMNO ialah gambaran Frank Swettenham mengenai orang Melayu. Gambaran penulis-penulis asing di zaman penjajah mengenai orang Melayu lebih banyak bersifat negatif.
Ciri negatif orang Melayu juga dikongsi oleh Sir Thomas Stamford Raffles apabila beliau mengatakan orang Melayu tidak mempunyai tahap perkembangan intelektual yang tinggi.
Penulis-penulis lain seperti Tom Pires, Francois Valentyn juga tidak banyak membantu dalam memberikan gambaran positif mengenai Melayu.
Benarkah Melayu berperibadi lemah dan jika benar kaum ini digambarkan sebagai lemah, bagaimanakah gambaran negatif ini dapat membantu dalam membentuk personaliti Melayu Unggul (towering personality) seperti yang diidam-idamkan?
Bagaimana pula kaitannya dengan semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dijelmakan sebagai Agenda Nasional Baru (ANB) dan dilontarkan dalam Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.
Penguasaan orang Melayu dalam bidang ekonomi, pendidikan dan bidang profesional masih lagi belum mencapai tahap yang diinginkan oleh DEB.
Sama ada senario ini disebabkan oleh kesan peninggalan penjajah ataupun ia berpunca daripada sikap orang Melayu yang digambarkan sebagai negatif amat menarik untuk diperbincangkan.
Apa pun sebabnya, orang Melayu tidak lagi mampu untuk dilihat sebagai bangsa yang lemah.
Keperluan untuk bangkit dan mempunyai keperibadian sebagai satu bangsa yang unggul dan mempunyai jati diri yang kuat adalah penting demi membuktikan bahawa gambaran negatif yang diberikan kepada orang Melayu adalah hanya satu tanggapan dan prasangka buruk pihak-pihak yang mempunyai agenda tersendiri.
Keperluan mempunyai Melayu Unggul adalah juga untuk menentukan kelangsungan bangsa yang merdeka dan dihormati oleh bangsa-bangsa lain di dunia.
Kejayaan membina Melayu Unggul adalah juga hadiah istimewa kepada generasi-generasi yang akan datang yang akan juga diharapkan dapat terus mempertahankan dan mengunggulinya.
Perbezaan ketara dalam bidang ekonomi dan pendidikan di antara Melayu dengan bangsa lain memerlukan kepada mekanisme yang dapat merapatkan jurang tersebut.
Mencari kesamarataan sosioekonomi dalam masyarakat yang berbilang adalah penting dalam usaha mencari keharmonian.
Kegagalan untuk merapatkan jurang ini boleh membawa kepada perkara yang lebih buruk seperti pertelingkahan antara kaum.
Segala apa yang dilakukan pada masa kini akan memberi kesan kepada generasi akan datang.
Oleh itu, pembinaan bangsa perlu sentiasa berterusan dilakukan. Melayu perlu sentiasa berusaha gigih membina bangsa yang unggul untuk dinikmati dan terus diungguli oleh generasi akan datang.
Pembinaan Melayu Unggul bukanlah mudah. Tetapi ia juga bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dilakukan.
Kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka membuktikan bahawa orang Melayu boleh maju dan menjadi tersohor.
Tersohor
Ramai juga orang Melayu yang tersohor dalam bidang masing-masing. Ini boleh dijadikan sebagai batu pengukur bahawa jika orang Melayu mempunyai keinginan kuat untuk berjaya, menjadi personaliti yang unggul bukanlah sesuatu yang mustahil.
Walaupun tokoh-tokoh di waktu zaman kolonial banyak memberi gambaran negatif mengenai orang Melayu, terdapat juga tret positif mengenai Melayu diberikan oleh mereka.
Meminjam kata-kata positif daripada Swettenham, walaupun orang Melayu menolak untuk bekerja keras, jika orang Melayu menaruh minat dalam melakukan sesuatu pekerjaan, orang Melayu akan melakukan dengan baik sekali dan akan berjaya.
Orang Melayu akan melakukan tugas tersebut dengan sifat tabah dan berani. Kerja ini akan dilakukan dengan penuh kegembiraan.
Orang Melayu akan sanggup menghadapi sebarang kesukaran jika orang Melayu mempunyai kemahuan untuk melakukan sesuatu perkara.
Sifat-sifat positif ini boleh dijadikan sebagai potensi yang boleh dikembangkan dan digunakan sebaik mungkin untuk mewujudkan Melayu yang gemilang.
Ciri positif ini memungkinkan mewujudkan Melayu yang akan terkenal di peringkat antarabangsa.
Lantaran itu, orang Melayu perlu memberi fokus kepada usaha menjayakan semangat DEB dengan penuh yakin bahawa ia bertujuan untuk kebaikan semua bangsa di negara ini.
Proses pembinaan sesuatu bangsa yang berperibadi unggul akan mengambil masa. Selain daripada itu, sokongan juga diperlukan dalam membina bangsa yang unggul.
Namun, proses pembinaan bangsa ini perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh.
Usaha yang bersungguh-sungguh melalui semangat, usaha, penguasaan ilmu, kemahiran, berjati diri perlu.
Peranan pemimpin untuk sentiasa mengingati orang Melayu untuk mengamalkan ciri-ciri yang menyumbang kepada pembinaan bangsa yang unggul amat perlu dilakukan.
Selain daripada itu, pemimpin-pemimpin perlu ikhlas dalam membantu menjadikan bangsa Melayu berjaya dalam bidang-bidang yang ketinggalan.
Salah satu ciri yang diberikan digambarkan oleh Swettenham mengenai orang Melayu ialah mereka memandang tinggi kepada pemerintah.
Melayu seperti mana yang digambarkan oleh Frank Swettenham merasa bangga dan sayangkan tanah airnya.
Selain daripada itu, orang Melayu juga amat menghormati raja dan pemerintahnya.
Oleh itu, kepercayaan yang diberikan oleh rakyat kepada pemimpin amatlah tidak wajar dipersia-siakan.
Kejayaan orang Melayu untuk berperibadi unggul memang sukar tetapi ia tidak mustahil.
Proses pembinaan Melayu unggul akan mengambil masa tetapi ia boleh dicapai untuk orang Melayu berdiri megah sebagai bangsa yang gah dan dihormati dunia.
Apa pun anggapan dan persepsi luar terhadap orang Melayu, ia jangan sekali-kali dijadikan alasan untuk tidak boleh menjadi bangsa yang maju. Anggapan dan kata-kata negatif terhadap Melayu perlu dijadikan semangat untuk menjadi bangsa yang kuat.
Kegagalan mencapai sasaran DEB juga bukanlah penamat kepada kegagalan orang Melayu.
Kaum Melayu perlu lebih gigih bekerja dan semoga semangat DEB akan terus membara dalam jiwa orang Melayu.
- Sapora Sipon ialah Pensyarah Kanan, Program Kaunseling Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIM).

Monday, August 01, 2005

Kerajaan sudah beri banyak petanda, amaran

Minda Pengarang:

HARGA runcit diesel dinaikkan 20 sen lagi seliter, petrol naik 10 sen seliter dan harga runcit gas petroleum cecair (LPG) bertambah lima sen satu kilogram, berkuat kuasa awal semalam. Begitu pun, dengan kenaikan itu, harga petrol di Malaysia masih lagi murah berbanding semua negara Asean kecuali Brunei. Bagi diesel, harga di Malaysia paling rendah kecuali dibandingkan dengan Indonesia dan Brunei. Kenaikan harga itu tidak mengejutkan kerana sebelum ini kerajaan sudah memberi banyak petanda dan amaran terpaksa berbuat demikian berikutan perkembangan semasa dalam industri berkenaan. Tindakan itu terpaksa dilakukan, terutama dalam usaha kerajaan menangani kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia dan untuk membendung pertambahan subsidi yang perlu ditanggungnya. Ia juga lanjutan daripada keputusan kerajaan 5 Mei lalu untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi petroleum, yang pada tahun ini mencecah sekurang-kurangnya RM7.6 bilion jika harga tidak dinaikkan. Melalui kenaikan ini, kerajaan dapat menjimatkan subsidi sebanyak RM1 bilion menjadikan jumlah subsidi tahun ini kepada RM6.6 bilion. Kewajaran langkah itu menjadi ketara kerana subsidi petroleum dan cukai yang dikorbankan pada tahun ini akan berjumlah RM14.5 bilion walaupun selepas kenaikan harga yang terbaru ini. Sejak 2004, kerajaan menanggung subsidi produk petroleum yang semakin meningkat dan beban tanggungan subsidi yang direkodkan pada tahun itu saja berjumlah RM4.8 bilion. Sebenarnya, bukan hasrat kerajaan sengaja mahu membebankan rakyat dengan kenaikan itu. Justeru, rakyat perlu memahami bahawa kerajaan tidak boleh memberi subsidi secara berterusan dan semua pihak secara kolektif harus memikul bersama beban kenaikan harga barangan berikutan kenaikan harga minyak dunia. Kita yakin selaku warga prihatin, menjadi tanggungjawab semua pihak turut menanggung kesan kenaikan harga petroleum tanpa terus bergantung kepada kerajaan. Kerajaan sebelum ini pun, beberapa kali memberi jaminan tidak akan memberhentikan pemberian subsidi keseluruhannya, tetapi pada masa sama, tidak bersedia untuk terus membiayai subsidi yang kian meningkat. Justeru, kenaikan harga pasaran secara berterusan akan bermakna bahawa subsidi yang diberikan kerajaan tidak dapat dilindungi selama-lamanya.Melalui pengalaman apabila kerajaan mengumumkan kenaikan harga bahan pembakar itu, akan disusuli dengan kenaikan harga dalam perkhidmatan dan barangan secara rasmi atau tidak rasmi. Pengguna yang bakal menerima kesan akibat sikap pihak tidak bertanggungjawab dan mahu mengaut keuntungan dengan mendakwa kos operasi mereka meningkat berikutan kenaikan bahan itu. Justeru, pihak berkuasa perlu memastikan tiada peniaga yang cuba mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barangan atau perkhidmatan mereka sewenang-wenangnya. Dalam menghadapi kesan kenaikan harga minyak, masyarakat juga perlu lebih bijak dalam mengurus dan bertanggungjawab dalam perbelanjaan harian, termasuk bijak dalam membuat pertimbangan berasaskan maklumat. Semua pihak juga perlu memikirkan cara untuk menjimatkan kos operasi masing-masing dan mengelakkan pembaziran dalam mengimbangi kesan kenaikan bahan itu.

Berita Harian, 1/8/2005

Kenapa subsidi wajar dikurangkan

MukadimahMenaikKan harga runcit petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) mulai semalam adalah lanjutan daripada keputusan kerajaan 5 Mei lalu untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi petroleum, yang pada tahun ini mencecah sekurang-kurangnya RM7.6 bilion jika harga tidak dinaikkan.
Melalui kenaikan ini, kerajaan dapat menjimatkan subsidi sebanyak RM1 bilion menjadikan jumlah subsidi tahun ini kepada RM6.6 bilion.
Kewajaran langkah menjadi ketara kerana subsidi petroleum dan cukai yang dikorbankan pada tahun ini akan berjumlah RM14.5 bilion walaupun selepas kenaikan harga yang terbaru ini.
Kelmarin kerajaan mengumumkan kenaikan harga runcit petrol sebanyak 10 sen seliter, diesel sebanyak 20 sen seliter dan gas petroleum cecair (LPG) sebanyak lima sen sekilogram, berkuat kuasa semalam.
Bagi menghadapi kenaikan harga minyak di pasaran dunia, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mustapa Mohamed mahu rakyat sebagai pengguna memainkan peranan dengan bijak dalam berbelanja, termasuk bijak dalam membuat pertimbangan berasaskan maklumat serta bertanggunghjawab terhadap perbelanjaan.
Sebagai contoh, beliau berkata lazimnya terdapat 10 hingga 20 peratus `pembaziran' makanan yang disediakan oleh purata keluarga di negara ini yang terpaksa dibuang, dan kadar ini lebih tinggi dalam jamuan yang melibatkan orang ramai seperti kenduri.
Juga pengguna boleh menguruskan perjalanan dengan kenderaan secara lebih berhemat bagi mengurangkan kegunaan minyak iaitu sumber asli yang semakin pupus.
``Rakyat perlu sedar bahawa dalam masa 19 tahun lagi, tiada setitik minyak pun akan dapat dikeluarkan dari bumi atau dasar laut Malaysia,'' katanya sebagai memberi satu amaran tentang senario masa depan tenaga di negara ini.
Berikut soal jawab Bernama dengan Mustapa berhubung perkara ini.
Kenapakah subsidi minyak wajar dikurangkan dan apakah kesan negatif daripada subsidi?
MUSTAPA: Salah satu kesan negatif ialah berlakunya herotan pasaran yang boleh menjejaskan ekonomi negara. Ini bermakna harga komoditi berkenaan tidak menggambarkan kos sebenar kerana harga pasaran adalah di bawah harga sebenar. Akibatnya akan berlaku penggunaan yang berlebihan dan pembaziran. Di samping itu, akan timbul kegiatan yang tidak sihat seperti penyelewengan, penipuan dan penyeludupan.
Kerajaan tidak boleh biarkan jurang antara harga pasaran dan harga subsidi terus melebar kerana ini boleh menggalakkan penyelewengan. Ada pihak yang tidak bertanggungjawab membeli diesel pada harga subsidi dan menjualnya kepada kilang/industri pada harga pasaran yang lebih tinggi.
Satu lagi kesan ialah berlakunya penyeludupan minyak, khususnya diesel Malaysia untuk dijual ke negara jiran. Ini seumpama memberi subsidi kepada rakyat asing. Akibatnya, kumpulan sasar tidak mendapat manfaat sepenuhnya kerana faedah ini turut dinikmati orang yang tidak layak, yakni orang asing. Negara kerugian besar.
Andainya 10 peratus minyak Malaysia diseludup ke luar, ertinya negara kehilangan RM660 juta subsidi yang sepatutnya dinikmati rakyat Malaysia, berdasarkan subsidi sebanyak RM6.6 bilion yang dianggarkan pada akhir 2005.
Juga penyeludupan minyak memerlukan kerajaan membuat belanja tambahan untuk meningkatkan penguatkuasaan melalui tambahan kakitangan dan peralatan pihak berkuasa yang bertanggungjawab menyekat penyeludupan.
Selain itu, subsidi yang begitu besar merupakan kos melepas kerana jumlah itu boleh diguna untuk memberi manfaat kepada rakyat dan generasi masa depan, yakni anak cucu kita seperti membina sekolah, hospital dan pelbagai kemudahan awam.
Pada hari ini, subsidi juga menguntungkan orang kaya yang memiliki banyak kereta berbanding orang miskin yang mempunyai motosikal. Ini tidak adil. Lebih baik jika wang yang digunakan untuk subsidi ini dipakai untuk tujuan-tujuan lain yang lebih menguntungkan rakyat jelata.
Apabila jumlah subsidi meningkat, jumlah wang yang ada untuk pembangunan akan berkurangan.
Pemberian subsidi juga mengurangkan keupayaan kerajaan untuk mengurangkan defisit negara.
Apakah maksud subsidi?
MUSTAPA: Subsidi adalah wang yang dibayar oleh kerajaan kepada pengeluar atau penjual sesuatu produk supaya harga runcit produk tersebut rendah berbanding kos sebenar atau harga pasaran. Subsidi merupakan bantuan untuk meringankan beban kepada pengguna.
Berapa lamakah subsidi ini akan dikekalkan? Perlukah ia dihapuskan?
MUSTAPA: Kerajaan akan terus menyediakan subsidi minyak tetapi akan menentukan tahap subsidi yang mampu ditanggung olehnya.
Kerajaan sedang merangka kaedah yang lebih baik bagi memastikan bahan petrol seperti diesel dimanfaatkan oleh golongan yang benar-benar layak termasuk nelayan, pengusaha kenderaan awam seperti bas dan teksi serta pengusaha pengangkutan sungai di Sabah dan Sarawak.
Apakah maksud kehilangan cukai?
MUSTAPA: Penjualan diesel dan petrol adalah tertakluk kepada cukai jualan sebanyak 19.64 sen seliter bagi diesel dan 58.62 sen seliter bagi petrol. Bagaimanapun, cukai jualan tidak dikenakan ke atas gas memasak. Cukai jualan ini yang diperkenalkan pada tahun 1983, dikenakan sebagai salah satu punca hasil kerajaan di samping menjadi alat penstabil harga produk petroleum.
Oleh itu, untuk mengurangkan harga runcit produk petroleum, langkah pertama yang diambil oleh kerajaan ialah memberi pengecualian cukai jualan ke atas produk berkenaan yang menyebabkan kerajaan mengalami kehilangan hasil cukai.
Sejak kebelakangan ini, jumlah pengecualian cukai ini semakin besar. Umpamanya pada tahun 1993, kehilangan hasil adalah RM190.8 juta sahaja tetapi meningkat kepada RM2.6 bilion pada tahun 1999 dan terus meningkat kepada RM7.9 bilion pada tahun 2005. Pengecualian keseluruhan cukai jualan ke atas diesel wujud sejak daripada bulan Oktober 1999 lagi berikutan harga diesel yang semakin meningkat manakala bagi petrol sejak Jun 2004.
Berapa harga sebenar minyak dan bahan petroleum jika tiada subsidi?
MUSTAPA: Tanpa subsidi, harga petrol premium (RON97) ialah RM2.45 seliter dan bukannya RM1.62 seperti harga sekarang. Sebenarnya, apabila seseorang pengguna membeli seliter petrol premium di Semenanjung Malaysia, kerajaan menanggung beban sebanyak 82.82 sen, yakni 58.62 sen dalam bentuk pengecualian cukai jualan dan 24.20 sen dalam bentuk subsidi.
Harga pasaran diesel tanpa subsidi di Semenanjung sepatutnya RM2.07 seliter. Tapi pengguna membeli seliter diesel dengan harga RM1.28 sahaja. Ini kerana adanya subsidi 59.13 sen seliter dan pengecualian cukai jualan 19.64 sen.
Harga pasaran gas memasak (LPG) tanpa subsidi di Semenanjung adalah RM2.39 sekilogram. Tapi pengguna membeli sekilogram LPG dengan harga RM1.45 sekilogram sahaja. Ini kerana adanya subsidi 93.92 sen sekilogram. Umpamanya, bagi satu tong gas 12 kilogram harga yang kita bayar adalah RM17.40 tetapi harga sebenar ialah RM28.67. Jadi bagi setiap tong gas, kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM11.27.
Berapakah perbelanjaan kerajaan untuk subsidi minyak?
MUSTAPA: Jumlah subsidi bergantung kepada penggunaan minyak. Semakin banyak minyak digunakan rakyat, semakin tinggilah bebanan subsidi yang ditanggung kerajaan.
Subsidi yang diberikan pada tahun 2001 adalah RM2.4 bilion berasaskan harga purata minyak mentah WTI (West Texas Intermediate iaitu harga rujukan di Amerika Syarikat dan dunia) sebanyak AS$25.24 setong. Pada 2004 subsidi meningkat kepada RM4.8 bilion berdasarkan harga purata minyak mentah dunia sebanyak AS$41.60 setong.
Ini belum mengambil kira kehilangan hasil yang juga kian meningkat sejak 2002, daripada RM3.3 bilion pada tahun 2002 kepada RM4.8 bilion pada tahun 2003 dan RM7.2 bilion pada tahun 2004.
Bagi tahun 2005, dengan menaikkan harga runcit diesel dan petrol pada 31 Julai 2005, kerajaan dapat menjimatkan subsidi sebanyak RM1 bilion menjadi RM6.6 bilion pada tahun 2005 berbanding RM7.6 bilion jika harga tidak dinaikkan (2004: subsidi RM4.8 bilion).
Subsidi yang begitu besar merupakan kos melepas kerana jumlah tersebut boleh digunakan untuk tujuan yang lebih produktif dan berfaedah kepada rakyat seperti membina sekolah atau kemudahan awam.
Kerajaan memperoleh faedah daripada kenaikan harga minyak. Tidak bolehkah kerajaan menambah tanggungan subsidi?
MUSTAPA: Jika harga minyak naik, hasil Petronas naik, hasil kerajaan juga naik. Tapi pada masa yang sama subsidi minyak yang ditanggung oleh kerajaan juga naik, daripada RM4.8 bilion tahun 2004 kepada jangkaan RM6.6 bilion tahun ini.
Jadi, memang benar negara mendapat keuntungan lebih tinggi dengan kenaikan harga minyak kerana pendapatan negara bertambah hasil daripada pertambahan eksport. Namun, kerajaan perlu bertanggungjawab dalam membelanjakan pendapatan ini. Adalah tidak wajar 100 peratus keuntungan atau pendapatan ini digunakan semata-mata untuk subsidi minyak.
Namun begitu perlu diingat, bahawa kita beroleh keuntungan daripada kenaikan harga minyak pada jangka pendek sahaja. Pada jangka sederhana, kenaikan harga minyak menjejaskan ekonomi dunia dan sebagai sebuah ekonomi terbuka, eksport kita akan merosot. Hasil negara akan berkurangan dan ini akan menjejaskan ekonomi negara. Oleh itu dalam jangka sederhana, kenaikan harga minyak sebenarnya tidak menguntungkan kita.
Lagipun sebahagian keperluan minyak oleh rakyat negara ini perlu dibeli dan diimport dari negara lain. Ini bermakna walaupun kenaikan harga minyak dunia menyebabkan hasil bertambah, ia juga bermakna negara perlu berbelanja lebih untuk mengimport minyak pada harga yang lebih tinggi.
Patutkah kerajaan menggunakan sepenuhnya sumbangan Petronas untuk membiayai subsidi?
MUSTAPA: Sebenarnya, sumbangan Petronas kepada hasil negara adalah mencukupi untuk membiayai sepenuhnya subsidi keluaran petroleum.
Namun begitu, perbelanjaan subsidi adalah perbelanjaan hangus. Walaupun kerajaan boleh membiayai sepenuhnya subsidi yang kian meningkat tetapi ini bukanlah langkah yang terbaik kerana akan menjejaskan pelaksanaan program lain yang lebih produktif.
Oleh itu, jika rakyat dan kerajaan dapat berkongsi kos kenaikan harga keluaran petroleum dan mengurangkan jumlah subsidi yang perlu ditanggung oleh kerajaan, sebahagian daripada sumbangan Petronas boleh dilaburkan ke dalam aktiviti-aktiviti yang menjana pendapatan baru demi kesejahteraan negara dan rakyat.
Keuntungan Petronas meningkat kerana kenaikan harga minyak. Tidakkah patut Petronas menyumbang lebih untuk menangani kesan kenaikan harga minyak?
MUSTAPA: Sejak ditubuhkan pada tahun 1974, Petronas telah membuat sumbangan besar terhadap pembangunan negara. Dalam tahun kewangan 2004/2005, ia telah menyumbang RM31 bilion dalam bentuk cukai, dividen dan royalti. Ini merupakan peningkatan 47 peratus berbanding dengan sumbangan tahun sebelumnya. Jumlah ini merupakan 53 peratus daripada keuntungan kasar Petronas sebanyak RM59 bilion pada tahun kewangan 2004/2005.
Petronas hanya menguasai 30 peratus sahaja pasaran dalam sektor penjualan runcit produk petroleum tempatan, manakala sebahagian besarnya iaitu 70 peratus dikuasai pesaingnya seperti Shell, Esso, Caltex, BP, Mobil dan Projet.
Jika Petronas dikehendaki menyerap kenaikan harga minyak atau menanggung secara langsung subsidi minyak, ini bermakna ia memberi subsidi juga untuk syarikat-syarikat minyak asing.
Di Malaysia, Petronas mempunyai tiga loji penapis minyak dengan jumlah keupayaan 256,000 tong sehari atau 47 peratus daripada jumlah keluaran negara. Baki sebanyak 53 peratus disumbang oleh loji penapisan minyak yang dimiliki oleh Shell (155,000 tong sehari), Exxon-Mobil (88,000 tong sehari) dan Conoco Phillips (48,000 tong sehari).
Oleh kerana Malaysia menggunakan 520,000 tong sehari, adalah jelas bahawa untuk memenuhi keperluan, kita juga perlu bergantung kepada loji penapisan milik syarikat minyak antarabangsa.
Di samping itu, Petronas telah pun memberi subsidi gas untuk sektor tenaga negara ini berjumlah RM25 bilion sejak Mei 1997. Harga gas yang ditetapkan kepada sektor tenaga pada masa ini hanyalah RM6.40 per milion British Thermal Unit (mmbtu) sahaja sedangkan harga gas berasaskan harga komersial ialah sebanyak RM25.70 per mmbtu. Harga gas yang rendah ini membolehkan Malaysia mengekalkan tarif elektrik pada tahap yang munasabah.
Apakah kesannya jika Petronas menggunakan kesemua keuntungannya untuk menampung subsidi?
MUSTAPA: Petronas adalah sebuah entiti perniagaan yang beroperasi di negara ini dan di peringkat antarabangsa. Jika sebahagian besar keuntungannya digunakan untuk subsidi, mungkin ia akan dianggap sebagai syarikat yang tidak bertanggungjawab dan akan menjejaskan kredibilitinya. Akibatnya, Petronas mungkin diturunkan tarafnya oleh agensi penarafan antarabangsa.
Peranan utama Petronas adalah mengurus dan mengekalkan sumber minyak dan gas negara kita. Bagi mencapai matlamat ini, keuntungan mestilah dilaburkan semula untuk kegiatan cari gali sama ada di dalam mahupun di luar negara. Keuntungan juga perlu dibelanjakan untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan.
Dalam tahun kewangan 2004/2005, Petronas melabur 61 peratus daripada jumlah pelaburannya atau sebanyak RM10.7 bilion untuk aktiviti cari gali. Jika tidak ada pelaburan baru, Malaysia akan menjadi pengimport bersih petroleum menjelang tahun 2009.
Pelaburan oleh Petronas dalam aktiviti cari gali, telah meningkatkan rizab minyak negara sebanyak 2-3 peratus setahun. Ini tidak akan berlaku jika semua keuntungan digunakan untuk subsidi.
Apakah pilihan kerajaan dalam menangani kenaikan harga petroleum?
MUSTAPA: Dalam menghadapi isu subsidi produk petroleum serta kaitannya dengan kedudukan kewangannya, kerajaan mempunyai tiga pilihan, iaitu:
l Mengekalkan harga runcit petroleum walaupun harga pasaran antarabangsa naik. Ini bermakna keseluruhan kenaikan harga produk akan dibiayai oleh kerajaan melalui peningkatan bayaran subsidi serta kehilangan hasil cukai. Jurang antara harga pasaran dengan harga subsidi juga akan semakin luas.
Peningkatan subsidi dan kehilangan cukai bererti semakin kurang peruntukan dapat disediakan untuk tujuan pembangunan negara dan kerajaan akan berdepan dengan masalah kewangan yang kritikal; atau
l Memansuhkan subsidi dan menarik balik pengecualian cukai dan membiarkan harga naik sehingga mencerminkan harga pasaran. Dengan ini tiada lagi jurang antara harga pasaran dan harga subsidi. Ini bererti pengguna akan menanggung keseluruhan kenaikan harga tersebut. Beban sepenuhnya akan dirasai oleh semua pengguna produk petroleum. Kerajaan dapat menjimatkan wang yang banyak untuk membiayai projek pembangunan dan rakyat perlu membayar harga pasaran produk petroleum. Namun begitu dalam keadaan ini kerajaan mungkin dituduh keterlaluan dan dianggap zalim; atau
l Menaikkan harga sedikit seperti keadaan sekarang. Jurang di antara harga pasaran dan harga subsidi dapat dikurangkan. Ini bererti sebahagian kenaikan dipindahkan kepada pengguna dan sebahagiannya ditanggung oleh kerajaan melalui subsidi. Tanggungan subsidi juga dapat dijimatkan dan penjimatan itu dapat membiayai perbelanjaan yang lebih produktif. Kenaikan harga secara sederhana tidak akan memberi kesan mengejut kepada rakyat dan memberikan ruang untuk rakyat dan pengguna membuat penyesuaian sewajarnya dalam perbelanjaan mereka.
Pada pandangan kerajaan jurang antara harga pasaran dunia dan harga dalam negara perlu dikurangkan secara berperingkat-peringkat. Oleh itu pilihan ketiga, adalah jalan tengah dan merupakan pilihan terbaik. Ini bermakna kerajaan akan terus menyediakan subsidi dan rakyat berkongsi sedikit dengan kerajaan dalam menangani kenaikan harga minyak. - Bernama

Utusan Malaysia 1/8/2005