Sunday, July 17, 2005

Di Luar Lingkaran: Penghakisan kuasa politik Melayu di bandar

Bersama Johan Jaaffarzulujj@tm.net.my

KONVENSYEN Umno Selangor, baru-baru ini memilih tema proses perbandaran atau urbanisasi ke atas orang Melayu. Meminjam kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang merasmikan konvensyen itu, tidak ada negeri di Malaysia yang lebih berhak bercakap mengenai perbandaran melainkan Selangor.Negeri itu mencatatkan kadar perbandaran tertinggi selepas Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, yakni 92.7 peratus pada 2005. Kadar ini jauh lebih tinggi daripada Malaysia sendiri yang mencatatkan 62 peratus penduduk bandar masa kini.Daripada lebih 4.7 juta rakyat negeri Selangor berdasarkan perangkaan 2004, kurang daripada lapan peratus yang boleh dianggap penduduk luar bandar.

Proses perbandaran ini berlaku dengan pesat mulai awal tahun 90-an. Pada waktu itu hanya 75.2 peratus rakyat Selangor tinggal di bandar, jumlah itu menjadi 87.6 peratus pada 2000.Sebagai bandingan, pada 1970 jumlah penduduk bandar di Selangor hanya 26.2 peratus sementara pada 1980 menjadi 34.2 peratus.Berdasarkan angka tahun 2000, ada empat daerah mencatat peratusan penduduk bandar melebihi 90 peratus, yakni Gombak (99.1), Klang (97.3), Hulu Langat (97) dan tentunya Petaling yang mencatatkan bilangan penduduk teramai dengan 1.1 juta yang 100 peratus penduduknya warga bandar.Lima daerah yang mencatatkan bilangan penduduk luar bandar yang tinggi ialah Kuala Selangor (61.6 peratus), Hulu Selangor (59.5 peratus), Kuala Langat dan Sabak Bernam (masing-masing 56.4 peratus) dan Sepang (55.5 peratus). Dari segi kadar pertumbuhan purata tahunan penduduk, mengambil kira tahun 1991 hingga 2000, ada penurunan peratus penduduk luar bandar di semua daerah, kecuali Kuala Langat yang mencatatkan peningkatan kecil 1.68 peratus. Penurunan bilangan penduduk luar bandar paling dramatik berlaku di Gombak dalam tempoh itu, yakni 19 peratus sementara Klang menurun 8.9 peratus dan Hulu Langat 7.5 peratus. Dari segi taburan penduduk mengikut bangsa, berdasarkan angka tahun 2000, Bumiputera mewakili 53.8 peratus penduduk, Cina 30.7 peratus dan kaum India 14.6 peratus, selebihnya bukan warga negara. Dari segi kadar pertumbuhan purata tahunan penduduk, Bumiputera mencatatkan peningkatan 7.6 peratus, kaum Cina 5.2 peratus dan kaum India 4.4. peratus.Proses perbandaran mempunyai implikasi yang besar pada kuasa politik Melayu, itulah yang dihujahkan oleh Datuk Salamon Selamat dalam kertas kerjanya pada konvensyen itu. Kertas itu berjudul “Proses Perbandaran Di Selangor: Isu dan Kesannya Kepada Geopolitik Melayu.” Kertas itu adalah salah satu daripada tiga kertas mengenai kesan perbandaran ke atas orang Melayu Selangor, dua yang lain mengenai implikasi ekonomi dan sosial.

Bangkitkan kerisauan

  • Proses perbandaran menambah bilangan penduduk di Lembah Kelang, secara dramatik tetapi peratus bukan Melayu bertambah dengan pesatnya terutama di Petaling dan Klang dan hanya di tiga daerah yakni Kuala Selangor, Sabak Bernam dan Sepang mencatatkan majoriti bilangan penduduk Melayu yang melebihi 65 peratus.

  • Peningkatan bilangan bukan Melayu lebih menonjol di kawasan pertumbuhan dan pembangunan baru, di mana tanah-tanah milik swasta adalah hak milik bebas.


Hanya di kawasan pembangunan bekas milik kerajaan dan di kawasan yang dimajukan oleh agensi kerajaan seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang majoriti penghuninya Melayu, tetapi tanah-tanah ini di bawah hak milik pajakan.Keadaan ini membangkitkan kerisauan mengenai terhakisnya kuasa politik Melayu di bandar.


Apa yang berlaku ialah:

Dalam keadaan sedemikian, sekiranya berterusan dan tanpa kawalan, parti dominan orang Melayu (Umno) tidak boleh secara bersendirian mengekalkan kuasa di Selangor satu masa nanti.
Peratus undi Melayu berkurang di bandar-bandar.
Banyak kawasan yang sebenarnya akan menjadi kawasan majoriti bukan Melayu walaupun pada masa ini kawasan itu majoriti Melayu. Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Anggerik misalnya mencatatkan majoriti pengundi Melayu lebih 64 peratus, tetapi masih ada hampir 60 peratus kawasan yang belum dimajukan, dan besar kemungkinan kawasan seperti ini akan menambah bilangan penduduk bukan Melayu masa depan. Pola ini berulang di banyak kawasan yang lain.Memang benar akibat dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar Pendidikan Kebangsaan telah melahirkan bukan saja generasi usahawan dan ahli perniagaan tetapi juga kelompok profesional dan kelas menengah Melayu yang bertambah.Tetapi peningkatan bilangan penduduk Melayu bandar ada masalah yang tersendiri:
Banyak orang Melayu bandar yang semakin “apolitical” – tidak berminat pada politik, kelompok ini tidak menjadi pemilih dan hidup dalam kepompong keselesaan masing-masing.
Banyak daripada mereka yang terungkai dari akar tradisi bangsa lalu tidak merasakan ada kaitan dengan “agenda Melayu” yang lebih luas.
Ada juga dari kalangan ini yang menggunakan keyakinan baru hasil kejayaan mereka sendiri untuk mengukur kaum mereka. Orang Melayu bagi sesetengah daripada mereka, tidak harus dibantu lagi.
Kelompok ini juga lebih bersedia untuk menjadi terbuka, transparen dan cenderung anti-establishment.
Tidak seperti sewaktu kerajaan melancarkan DEB pada tahun 1970, orang Melayu hari ini rata-rata tidak “disatukan” oleh “keperluan” seperti ancaman kaum lain dan kelemahan ekonomi. Kita harus ingat, makna sebenar kuasa politik Melayu, terutama di bandar. Apa yang berlaku pada Pilihan Raya Umum 1969 sepatutnya dijadikan iktibar. Pada tahun itu, Perikatan hanya menang 14 kerusi DUN, sama banyaknya dengan pembangkang. Umno bagaimanapun hanya kalah di satu DUN tetapi MCA tewas di 11 daripada 12 DUN yang ditandinginya sementara MIC hanya menang 1 daripada dua DUN. DAP menang lapan daripadai 12 DUN sementara Parti Gerakan menang empat daripada lapan kawasan DUN yang ditandinginya. Kita tahu apa yang berlaku pada 1969. Kerajaan negeri tidak boleh ditubuhkan. Hanya dengan melompatnya Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Rawang, calon Bebas Lim Tuan Siong (yang mengalahkan calon Perikatan, Shim Kim Siang dan calon Pas, Ibrahim Mat Saman) ke Perikatan, baru kerajaan negeri dapat dibentuk.Peristiwa ini memberikan kesan yang berpanjangan pada Umno dan negara ini khususnya. Pembangunan kawasan pertumbuhan baru sebelum 1969 tidak mengambil kira realiti politik dan sensitiviti orang Melayu. Maka itu sebelum wujudnya PKNS, orang Melayu tersisih dari kawasan penempatan utama dan kegiatan ekonomi arus perdana di bandar. Tanpa sistem kuota kependudukan di kawasan pertumbuhan baru, ketidakseimbangan kaum akan berlaku. Malah hari ini pun, banyak kawasan perumahan mewah dan relatif mewah tidak menarik orang Melayu. Secara mudah, tanpa perancangan strategik, campur tangan dan lebih penting lagi political will, perbandaran akan hanya bermakna kemajuan dan pertumbuhan pesat ekonomi. Tetapi kesan dan implikasinya pada geopolitik Melayu harus juga diambilkira.Memang benar, matlamat akhir kependudukan Melayu di bandar bukan semata-mata untuk mengekalkan kuasa politik Umno atau Barisan Nasional (BN). Tambahan pula, formula “kongsi kuasa” BN ternyata membuahkan kejayaan dan kestabilan politik selama ini. Tetapi hakikat yang tidak boleh dipandang ringan ialah kedudukan orang Melayu di bandar sendiri. Kita tidak mahu kualiti hidup orang Melayu terjejas. Kita inginkan dispariti pendapatan menjarakkan di antara orang Melayu dan bukan Melayu di bandar. Kita juga tidak mahu “wajah” bandar kita tidak menggambarkan realiti keunikan rakyat pelbagai kaum di negara ini.Lebih penting lagi bagi Umno, tanpa sokongan Melayu dan kekuatan ekonomi Melayu, kawasan bandar akan hanya menjadi satu lagi kawasan yang tidak mesra dan asing. Kuasa politik Melayu juga harus berpaksi di bandar. Dan mengambil kira bahawa lebih banyak rakyat negara ini akan menjadi penduduk bandar, realiti kuasa politik Melayu masa depan harus juga diambilkira.Maka itu Selangor patut dijadikan kayu ukur cabaran, ancaman dan harapan masa depan kuasa politik Melayu di bandar.FAKTA
Peratus bukan Melayu bertambah dengan pesatnya terutama di Petaling dan Klang dan hanya di tiga daerah – Kuala Selangor, Sabak Bernam dan Sepang mencatatkan majoriti bilangan penduduk Melayu yang melebihi 65 peratus.
Peningkatan bilangan bukan Melayu lebih menonjol di kawasan pertumbuhan dan pembangunan baru, di mana tanah-tanah milik swasta adalah hak milik bebas.
Hanya di kawasan pembangunan bekas milik kerajaan dan di kawasan yang dimajukan oleh agensi kerajaan seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang majoriti penghuninya Melayu, tetapi tanah-tanah ini di bawah hak milik pajakan.

Berita Minggu: 17/7/2005

Letupan di London: Banyak persoalan belum berjawab

Oleh: LOKMAN OTHMAN
SEMALAM perhatian seluruh dunia sekali lagi tertumpu di United Kingdom selepas London yang sebelum itu dikejutkan dengan siri-siri letupan bom yang mengorbankan puluhan nyawa.
Edinburgh, Scotland telah dipilih sebagai lokasi pelancaran novel siri keenam Harry Potter bertajuk Harry Potter and Half Blood Prince.
Siri karya ibu kepada tiga anak, JK Rowling ini memang dinanti-nantikan oleh peminat di seluruh dunia.
Tidak hairanlah novel tersebut dijangka mencipta satu lagi fenomena istimewa apabila dikatakan mampu dijual sehingga 10 juta naskhah dalam tempoh 24 jam selepas ia dilancarkan.
Seperti juga kejadian di London, Harry Potter juga memaparkan unsur-unsur ganas dan paling istimewa ia turut disulami dengan dunia sihir.
Sesungguhnya, keganasan merupakan unsur persamaan di antara novel tersebut dengan apa yang berlaku di London.
Cuma novel tersebut memaparkan kisah-kisah imaginasi manakala di London, letupan dan kematian akibat daripadanya adalah realiti.
Dalam Harry Potter, penyelesaian yang dilaksanakan adalah melalui kuasa sihir manakala usaha menyelesaikan kes di London memerlukan penyiasatan mendalam.
Hari ini telah 10 hari kota London atau ``dunia kecil'' digegarkan beberapa siri letupan bom.
Sasarannya ialah tiga stesen kereta api bawah tanah dan sebuah bas dua tingkat.
Di London - dengan rangkaian Al-Qaeda terus menghantui Barat - tempat-tempat seperti stesen kereta api bawah tanah dianggap bom jangka.
Memang benar, anggapan tersebut ada benarnya. Akibat siri-siri letupan tersebut sehingga 55 disahkan terbunuh manakala ratusan lagi cedera.
Mengesahkan mayat bukan persoalan besar. Persoalan penting setelah kejadian itu ialah mencari punca dan mereka yang bertanggungjawab melakukannya.
Persoalan tersebut begitu mencabar buat Britain, lebih-lebih lagi pasukan polisnya yang selama ini terkenal di peringkat antarabangsa dalam menyelesaikan kes-kes jenayah.
Tetapi setelah masuk 10 hari kejadian itu, pencarian mereka dalam merungkai persoalan-persoalan itu masih jauh daripada jawapan.
Apa yang mampu pihak berkuasa Britain membuat kesimpulan setakat ini ialah, kesemua letupan tersebut berpunca daripada serangan-serangan berani mati.
Penyerang-penyerang tersebut lantas dikaitkan dengan rangkaian Al-Qaeda yang dipimpin Osama bin Laden.
Malangnya sehingga hari ini pun, dakwaan-dakwaan tersebut tidak berjaya dibuktikan.
Pihak berkuasa hanya dapat menyenaraikan mereka yang dipercayai terbabit. Mereka ialah Hasib Hussain, Mohammed Sadique Khan, Shahzad Tanweer dan Lindsey Jamal. Tiga yang pertama ialah rakyat Britain keturunan Pakistan manakala yang keempat berketurunan Jamaica.
Satu lagi nama yang diedarkan oleh pihak polis ialah orang yang disyaki pembuat bom iaitu Magdi El-Nashar, berketurunan Mesir.
Orang yang dikatakan dalang kepada siri-siri letupan itu masih belum diketahui.
Pokoknya kesemuanya muda belaka.
Kegagalan polis setakat ini ialah membuktikan bahawa keempat-empat nama tersebut memang mempunyai hubungan dan mengatur kejadian-kejadian itu secara bersama.
Satu lagi persoalan ialah adakah mereka bergerak secara bersendirian atau memang diarah oleh rangkaian Al-Qaeda.
Berdasarkan kepada laporan-laporan sukar untuk menyimpulkan kesemua nama tersebut bertanggungjawab.
Magdi sendiri menafikan keterlibatannya. Pendiriannya disokong oleh pihak berkuasa Mesir.
Mereka mendapati bahawa saintis Mesir itu tiada kaitan dengan rangkaian Al-Qaeda.
Menteri Dalam Negeri Mesir, Habib Al-Adly menegaskan laporan media mengenai Magdi, 33, tidak berasas dan hanya merupakan kesimpulan yang dibuat secara tergesa-gesa.
Jika benarlah kesemua penama tersebut terbabit dan menjadi penyerang berani mati, ia tetap sukar untuk diterima. Selain muda, tiada rekod yang boleh mengaitkan mereka dengan kegiatan-kegiatan pengganas.
Magdi sendiri ialah seorang saintis yang masih ghairah mencapai kejayaan dalam bidang biologi dan enzim di Britain.
Hasib pula dianggap seorang pemuda yang budiman serta penyayang manakala Sadique pula memiliki rekod yang baik sebagai seorang guru.
Justeru apakah sebenarnya faktor yang berjaya mencabut ciri-ciri murni tersebut sehingga mereka menjadi seorang yang memiliki ``ideologi jahat'' seperti yang dilabelkan oleh Perdana Menteri, Tony Blair?
Atau adakah di sebalik teori-teori siasatan, keempat-empat yang dikatakan penyerang berani mati itu sebenarnya adalah antara puluhan yang menjadi mangsa?
Adakah mereka menjadi ``kambing hitam'' semata-mata?
Adakah mungkin ada nama-nama lain yang bertanggungjawab tetapi gagal dikesan pihak berkuasa London?
Begitupun satu fakta yang tidak boleh dinafikan ialah betapa siri-siri letupan tersebut bagaikan dirancang baik.
Ia berlaku pada hari yang sama, jarak masa yang hampir sama, berlaku di tempat tumpuan awam, menggunakan bahan letupan berkeupayaan tinggi dan canggih dan kesemua penama berkenaan beragama Islam.
Pokoknya, benarkah mereka penyerang berani mati? Akhbar Mirror melontarkan beberapa persoalan:
l Mengapa keempat-empat suspek sanggup mengebom diri sendiri sedangkan mereka membeli tiket pergi dan balik untuk menaiki kereta api bawah tanah ke Luton?
l Jika mereka mahu menamatkan nyawa sendiri di stesen kereta api atau dalam bas, mengapa mereka membeli dan memaparkan tiket untuk meletakkan kereta?
l Mengapa tiada laungan ``Allahu- akbar'' yang sering dilakukan ketika suspek ingin melancarkan serangan berani mati?
l Mengapa bom diletakkan dalam beg yang mudah ditinggalkan di mana-mana sahaja tetapi tidak dilekatkan di badan-badan mereka sahaja?
l Mengapa bom tersebut dipasangkan alat jangka masa jika ia adalah serangan berani mati?
l Mengapa suspek-suspek berkenaan membawa bersama mereka lesen memandu, kad-kad bank dan beberapa barangan peribadi lain ketika melakukan serangan berani mati?
Bukankah pengebom berani mati tidak akan membawa apa-apa barangan yang mampu menyebabkan identiti mereka dikenal pasti?
l Mengapa Hasib Hussain meletupkan bom yang dibawanya di belakang aras atas bas nombor 30 dan bukan di tengah-tengah aras bawah bas berkenaan di mana letupan itu tentunya akan mengakibatkan kemusnahan lebih besar?
l Mengapa Lindsey Jamal perlu terlibat dalam serangan berani mati sedangkan isterinya, Samantha Lewthwaite dijangka akan melahirkan anak mereka yang kedua beberapa hari sebelum serangan di London tersebut?
l Mengapa Mohammed Sadique Khan mahu menjadi penyerang berani mati sedangkan isterinya, Hasina juga sedang hamil?
Sesungguhnya, kejadian yang menimpa penduduk London pada 7 Julai lalu dan masyarakat Harry Potter yang juga dipercayai mendiami satu lokasi tersembunyi di sekitar England mempunyai persamaan - menderita akibat kekejaman pengganas dan ahli sihir.
Kebetulan pula kereta api King Cross yang digunakan oleh masyarakat Harry Potter sama dengan nama King Cross yang merupakan salah satu daripada tiga stesen kereta api bawah tanah di London yang terbabit letupan bom.
Apa yang pasti Harry Potter, seorang budak ahli sihir baik merupakan penyelamat kepada dunianya tetapi di London, pasukan polislah yang menjadi penyelesai masalah.
Bagaimanapun, pasukan polis London memerlukan lebih daripada pencapaian Harry Potter. Mereka tiada kuasa sihir tetapi memerlukan semangat yang tinggi dan ketajaman pemikiran yang tinggi dalam menyiasat seterusnya menyelesaikan kes letupan London.

Utusan malaysia: 17/7/2005

Kredibiliti barisan Majlis Tertinggi

Selepas heboh-heboh tentang politik wang dalam pemilihan yang lepas, bagaimanakah Datuk Seri menilai prestasi ahli-ahli Majlis Tertinggi serta Exco dalam sayap parti?
ABDULLAH: Mereka bekerja, dan saya harap mereka bekerja lebih kuat lagi. Masih banyak lagi ruang yang boleh diperbaiki.
Adakah dakwaan tentang rasuah politik menjejaskan kedudukan MT?
ABDULLAH: Mungkin apa yang berlaku itu sudah tidak lagi diambil kira. Tengoklah dalam pemilihan sekali lagi (2007) nanti.
Tetapi orang melihat sedikit sebanyak para pemimpin ini ada masalah kredibiliti. Isu rasuah politik ini menjadi bahan perbualan umum. Kita tahu kerana tidak ada bukti mereka tidak dikenakan tindakan.
Bagaimanakah Datuk Seri rasa barisan MT ini dapat berfungsi dengan berkesan dan dihormati sekiranya ia dibayangi dengan masalah rasuah politik?
ABDULLAH: Kalau pemimpin itu masih dibayangi dengan persepsi seperti ini mereka sebenarnya payah hendak bekerja, payah hendak mendapatkan kerjasama kerana orang ada suatu perasaan yang lain terhadap mereka. Ini akan menjadi satu masalah.
Datuk Seri sendiri bagaimana? Kita jangan lupa tiga menteri Kabinet kalah dan orang yang tidak dijangka menang, menang dan duduk di atas. Sekarang ini bayangannya sudah jelas tetapi Datuk Seri terpaksa bekerja dengan barisan itu.
ABDULLAH: Kalau kita sudah diberikan amanah untuk memimpin dan orang lain juga diberikan amanah untuk bekerja, kita terpaksa terima.
Saya tidak boleh kata saya tidak boleh bekerja dengan golongan itu (yang rasuah politik). Nanti orang akan tanya apa bukti saya? Kalau kita ada persepsi bahawa mereka itu rasuah dan kita tidak boleh kerja dengan mereka, tidak kena juga kerana mereka telah dipilih.
Saya perlu juga menghormati pemilihan dalam parti walaupun kita dengar berbagai-bagai rungutan dan dakwaan tentang politik wang yang berlaku.
Kalau kita tidak boleh bekerjasama tidak selesai masalah juga. Kita perlu bekerjasama kerana sekurang-kurangnya pada zahirnya kita ada matlamat yang perlu dilaksanakan, tanggungjawab yang telah diperjelaskan. Itu yang perlu ada pada kita.
Secara terbuka dan disedari, kita kena sama-sama buat kerja. Walau apa keadaan pun kita kadang-kadang kena percaya kepada sesetengah orang.
Sistem yang mencetuskan keadaan seperti ini yang perlu kita perbetulkan. Saya tidak boleh kata ``kalau saudara semua pilih orang seperti ini saya tidak boleh bekerja.''
Habis saya hendak kerja dengan siapa?

Utusan malaysia: 17/7/2005

``Orang tidak berlaku adil kepada Khairy''

ORANG ada persepsi kononnya menantu Datuk Seri, Khairy Jamaluddin, ada peranan dan pengaruh tersendiri dalam pentadbiran dan keputusan yang dibuat oleh Datuk Seri?
ABDULLAH: Tidak ada (ketawa).
Dari mana timbulnya persepsi ini?
ABDULLAH: Boleh jadi kerana dia pernah bekerja dengan saya (sebagai bekas Timbalan Ketua Setiausaha Sulit 2). Apabila bekerja dengan Perdana Menteri ini maklumlah banyak perkara yang dia bantu, beri pandangan dan analisis. Mereka ini semua pun pembantu saya (menunjuk kepada pegawai-pegawainya).
Pandangan dan analisis itu menjadi ramuan yang saya boleh gunakan untuk menjadi dasar atau keputusan saya. Itu memang kerja pembantu Perdana Menteri. Membantu itu memang kerja dia dulu, tidak boleh dielakkan.
Kerja dia membantu bukan macam posmen, ambil surat untuk saya. Dia kena baca, tengok apa permintaan dan beri pandangan.
Mereka ini semuanya berpelajaran. Mereka guna ilmu yang ada pada mereka untuk mencari maklumat, menganalisis dan memberikan cadangan. Persepsi itu tidak betul.
Apa yang saya buat, saya buatlah sendiri. Semasa dia bekerja dengan saya dulu memang begitulah. Memang banyak perkara yang dia perlu halusi sama seperti pegawai-pegawai lain. Cuma dia nampak menonjol kerana dia menantu saya.
Orang kata tidak payahlah ambil menantu. Tetapi yang buat keputusan saya, bukan dia.
Hendak kata dia ada pengaruh, semua orang ada peringkat-peringkat pengaruhnya yang boleh membantu saya. Itu yang agaknya orang kata pengaruh. Sesiapa saja yang bekerja dengan saya akan ada peluang untuk memberikan pandangan. Kalau saya gunakan pandangan itu orang akan kata orang itu berpengaruh. Kalau saya tidak guna, tidak adalah pengaruhnya.
Keputusan akhir tetap pada saya. Khairy tidak lebih seperti pembantu-pembantu saya yang lain. Orang kata Khairy buat itu, buat ini, tidak ada Khairy tidak jadi. Tidak, tidak. Lagipun sudah lama dia tidak bekerja dengan Pejabat Perdana Menteri.
Dia tidak mengganggu tugas Datuk Seri?
ABDULLAH: Dia tidak bodoh untuk mengganggu kerja-kerja saya. Orang telah tidak berlaku adil kepada Khairy.
Adakah Datuk Seri pula terganggu dengan persepsi seperti ini?
ABDULLAH: Apa yang orang hendak kata, saya tidak kisah. Kita sudah jadi ahli politik, macam-macam orang kata. Kalau tidak mahu orang mengata, jangan jadi ahli politik.
Bagaimana Datuk Seri menangani persepsi ini?
ABDULLAH: Ia tidak memberi sebarang kesan. Saya tidak kisah. Kalau saya ambil kisah, saya tidak ada kerja lain. Saya ada banyak kerja depan saya. Saya tidak ada masa kosong untuk duduk memikirkan apa yang orang kata kepada saya.
Persepsi ini sekejap begini, sekejap begitu. Dulu orang kata Pak Lah ini cukup baik tetapi lepas kena (tindakan) mereka kata ``Pak Lah yang baik itu nampaknya bukan baik sangat'' (ketawa).
Saya tidak boleh elak daripada persepsi yang orang sudah lama kenal saya. Orang kata saya lembik dan sebagainya. Saya tak dak masa nak mengeraih (sebutan keras dalam loghat utara dan diselangi gelak ketawa wartawan). Ada masanya perlu berkeras, keraslah.
Apa yang penting saya buat kerja dan setiap apa yang saya buat akan menjadi ukuran orang. Saya tidak boleh terlalu melayan persepsi-persepsi itu.
Mungkin selepas tindakan terhadap Tan Sri Isa persepsi bahawa Datuk Seri seorang yang lembut terhenti?
ABDULLAH: Itulah yang saya dengar orang kata. Itu pun persepsi juga.
Ada juga pihak yang menganggap Datuk Seri lambat menyelesaikan isu-isu dan membuat keputusan (indecisive). Kes perebutan saham DRB-Hicom Bhd. serta isu Proton Holdings Bhd. misalnya.
ABDULLAH: Ada perkara yang patut saya selesaikan dan ada yang saya anggap (Proton) adalah tanggungjawab Lembaga Pengarah yang saya tidak perlu campur tangan, sama juga dahulu dengan isu DRB-Hicom.
Saya mula-mula hendak selesaikan tetapi saya diberitahu bahawa ia bukan bidang saya dan dinasihatkan jangan campur tangan. Campur tangan bukan sesuatu yang orang akan anggap sebagai baik.
Tetapi apabila pihak mereka sendiri datang berjumpa saya, minta saya menyelesaikannya, saya tidak boleh kata tidak boleh. Itu yang berlaku.
Tetapi kalau setiap kali berlaku masalah, setiap kali itu saya campur tangan, nanti Lembaga Pengarah tidak ada peranan, Ketua Pegawai Eksekutif tidak ada peranan. Mereka nanti hendak buat apa?
Mungkin bagus kalau sekali -sekala Datuk Seri buat kejutan?
ABDULLAH: Macam mana saya hendak buat kejutan? Saya tidak boleh cari apa isu yang saya hendak kejutkan orang.

Utusan malaysia: 17/7/2005

Kenapa takut dengan meritokrasi?

Ada suara dalam parti mengatakan UMNO kelihatan agak dingin dengan agenda Melayu berbanding parti lain yang nampak begitu ketara dengan agenda kaum masing-masing. Apa respons Datuk Seri?
ABDULLAH: Kalau kita ambil kira kejayaan orang Melayu pada hari ini dalam konteks orang Melayu, dalam masa tidak sampai setengah abad kejayaan itu sudah cukup besar. Orang Melayu hari ini dan dulu jauh berbeza.
Apa yang menjadi masalah sekarang ialah apabila kita dilihat tidak mencapai kejayaan yang sama seperti orang lain terutamanya kaum Cina. Itu yang menimbulkan masalah. Agenda Melayu ini kita perlu buat macam-macam lagi supaya kita lebih maju.
Kita mesti terus bersaing. Kita mesti menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam semua bidang. Kita perlu bekerja lebih kuat. Kita perlu mengetepikan tabiat yang tidak baik yang ada pada kita.
Tetapi apakah dakwaan dingin itu betul?
ABDULLAH: Saya tidak boleh mengatakan kita dingin, tidak betul. Tetapi saya akui ada beberapa kelemahan. Kita juga tahu bahawa kejayaan pada hari ini adalah kejayaan yang mempunyai ciri-ciri yang lain daripada kejayaan pada masa dulu.
Dari segi penguasaan ilmu pengetahuan, tahap pencapaian pada hari ini sudah jauh maju. Kalau kita lihat, misalnya, jumlah pemegang Ph.D. pada hari ini jauh lebih tinggi berbanding dahulu.
Kita perlu menggabungkan tenaga yang ada sesama kita, mereka yang ada dalam parti, sektor swasta dan profesional. Kita perlu ingat menjayakan agenda Melayu ini bukan hanya tanggungjawab kerajaan. Ini tanggungjawab kita semua.
Kalau kerajaan memberikan peluang tetapi lesen, permit dan kontrak yang diberikan itu tidak digunakan seperti yang diharapkan untuk menambahkan kekayaan, ia tidak bererti apa-apa. Ini tentunya mengecewakan walaupun kerajaan sudah melakukan banyak perkara.
Tetapi UMNO nampak berbeza kalau dibandingkan dengan MCA atau MIC dalam memperjuangkan agenda kaum masing-masing. Mereka nampak terang-terang memperjuangkannya, isu kolej perubatan misalnya. Apakah ini mungkin juga kerana orang UMNO terlalu meletakkan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada kerajaan?
ABDULLAH: Memang selama-lamanya begitu. Orang Melayu semacam sudah berada dalam keadaan selesa. Semuanya diserahkan kepada kerajaan. Dalam persediaan Rancangan Malaysia Ke-9 nampak jelas penglibatan yang serius di kalangan orang bukan Melayu.
Kita mesti serius dalam memperjuangkan agenda Melayu. Agenda ini tidak formal tetapi ia bermakna perjuangan Melayu yang telah diterjemahkan dalam pelbagai bentuk tindakan. Agenda bererti langkah-langkah yang perlu diambil supaya kita lebih maju dan berjaya.
Kita perlu juga halusi apakah yang telah kerajaan lakukan selama ini, peluang-peluang yang telah diberikan. Kita tentu akan rasa kecewa sekiranya peluang-peluang itu tidak digunakan dengan sepenuhnya.
Kita sendiri tahu dalam bidang pendidikan, sekolah sama, guru sama, buku sama, perpustakaan sama tetapi apabila prestasi kita tidak sama dengan orang lain orang akan bertanya apa silapnya.
Kalaupun diberikan peluang yang istimewa dalam erti kata boleh dapat tempat untuk kursus-kursus tertentu, kita tentunya mengharapkan kejayaan. Tetapi kalau kejayaan itu tidak seperti mana tentu sahaja kita tidak akan senang hati.
Agenda ini mesti dilihat dari pelbagai segi: Ada yang merancang, ada yang melaksanakannya dan ada yang menerima manfaatnya. Harus ada muafakat antara ketiga-tiganya. Semua pihak yang terlibat ini perlu melaksanakan peranan masing-masing. Tidak boleh kata agenda Melayu ini tugas kerajaan, dan habis.
Peranan kerajaan bermula dengan mewujudkan peluang dan ia berakhir dengan kejayaan yang dicapai. Kejayaan itu adalah tanggungjawab mereka yang mendapat peluang daripada kerajaan.
Kalau setakat menentukan dasar dan perancangan, tetapi tidak dilaksanakan, itu juga kegagalan. Kalau ada dasar dan dilaksanakan, tetapi tidak menghasilkan kejayaan yang diharapkan, tidak jadi juga. Kalau pegawai kerajaan sebagai pelaksana tidak berusaha bersungguh-sungguh, itu pun kegagalan juga. Kalau mereka berusaha memberikan komitmen yang tinggi, tetapi orang Melayu tidak merebut peluang yang diberikan, tidak jadi juga.
Kita beri baja, misalnya, tetapi kita bukan tidak biasa dengar cerita orang, baja itu dijual. Kita buat bazar dan gerai, tetapi orang Melayu tidak boleh berniaga juga. Dalam aspek ini agenda kita sebenarnya telah gagal. Dasar ada, rancangan sudah dibuat, duit disediakan, tetapi orang Melayu tetap begitu juga. Di mana silapnya?
Kita mesti melihat agenda Melayu itu dalam satu rangkaian daripada penggubalan dasar dan pelaksanaan perancangan sehinggalah kepada orang yang akan menerima manfaatnya.
Kenapa sehingga hari ini orang Melayu masih sukar menabung untuk pendidikan anak-anak mereka?
ABDULLAH: Mereka tahu lebih mudah meminta dari kerajaan daripada menabung.
Tidakkah ini membimbangkan Datuk Seri?
ABDULLAH: Ia membimbangkan juga. Tetapi pada satu pihak perlu ada usaha melihat supaya bantuan yang diberikan itu genuine dan berkualiti. Jangan sekadar melepaskan batuk di tangga. Seriuslah kalau hendak membantu. Kalau selepas beri bantuan kemudian lepas tangan, tidak berjaya juga. Itu satu kesalahan yang besar di pihak kerajaan.
Segala-galanya yang kerajaan sudah buat dilihat cukup baik, tetapi kenapa masih tidak menjadi? Boleh jadi pada pihak yang menerima itu tidak dapat menjayakan.
Saya bukan hendak katakan tidak perlu ada agenda Melayu. Kita memang perlu ada agenda Melayu. Dengan kedudukan pada peringkat ini kita mesti ada agenda untuk memperbaiki lagi, meningkatkan lagi kemajuan orang Melayu.
Tetapi semua yang terlibat dalam rantaian pelaksanaan agenda ini pada peringkat masing-masing mesti melaksanakan tanggungjawab dengan berkesan. Dasar harus baik, program harus baik, pelaksanaannya juga harus baik.
Adakah orang Melayu sudah melakukan apa yang diharapkan daripada mereka?
ABDULLAH: Dalam konteks mengharapkan segala-galanya daripada kerajaan, orang Melayu sebenarnya tidaklah seteruk dulu. Dahulu memang orang Melayu tidak ada upaya langsung, semuanya mengharapkan kerajaan.
Tetapi sekarang ini sudah banyak orang Melayu yang ada keupayaan sendiri, mampu menghantar anak ke sekolah atau belajar ke luar negara dengan wang sendiri.
Kebergantungan kepada kerajaan itu pada hari ini sudah tidak lagi berupa kebergantungan yang sepenuhnya. Tidak benar bahawa orang Melayu masih 100 peratus mengharapkan kepada kerajaan.
Bagaimana dengan sebahagian besar daripada pelajar Melayu yang layak untuk melanjutkan pengajian tetapi tidak dapat masuk ke institusi pengajian tinggi awam dan tidak mampu pula masuk ke institusi pengajian tinggi swasta?
ABDULLAH: Itu soal tidak mampu. Kita sudah buat keputusan untuk membantu mereka yang tidak mampu. Sayang kalau mereka sudah ada kelayakan tetapi tidak dapat melanjutkan pelajaran kerana tidak mampu.
Bagaimana pula dengan desakan supaya dana MARA diperkasakan untuk membantu orang Melayu dalam bidang pendidikan?
ABDULLAH: Ya, saya akan berusaha untuk mengupayakan MARA memberikan bantuan. Kita perlu beri mereka peluang untuk belajar.
Maksudnya orang Melayu masih mengharapkan bantuan daripada kerajaan?
ABDULLAH: Mereka yang masih mengharapkan bantuan adalah golongan yang besar, majoriti. Mereka yang mampu membiayai keperluan sendiri sudah ada. Golongan itu bukanlah kecil bilangannya tetapi tidak juga besar dan menyeluruh. Matlamat agenda Melayu ialah untuk memenuhi keperluan mereka yang memerlukan itu.
Bagaimana hendak memperbanyakkan bilangan yang mampu itu?
ABDULLAH:Mereka kena merebut peluang yang ada. Mereka mungkin tidak memerlukan bantuan apabila menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Anak-anak mereka mesti belajar kuat, maju dan berjaya. Tidak bermakna apabila bapa sudah berjaya anak tidak payah belajar, tidak boleh.
Saya sangat berharap akan bertambah ramai orang Melayu yang mampu membiayai sendiri keperluan pendidikan anak-anak mereka baik dalam negeri mahupun luar negara. Kalau kita dapat mencapai keadaan ini ia adalah sebahagian daripada kejayaan agenda Melayu.
Tidakkah Datuk Seri lihat ada yang tidak kena dalam hal ini. Orang Cina bukan semuanya senang dan kaya tetapi mereka sanggup bergolok bergadai untuk menghantar anak belajar. Orang Melayu sebaliknya tidak sanggup menggunakan wang simpanan mereka, tidak mahu gunakan wang sendiri?
ABDULLAH: Mereka ada harapan yang disokong kuat dengan andaian bahawa ada bantuan daripada kerajaan. Apabila tidak dapat bantuan ia akan menjadi satu masalah yang besar.
Tetapi kerajaan tidak boleh melakukan segala-galanya untuk semua orang selama-lamanya. Kemampuan kewangan kerajaan bukan tidak ada hadnya.
Kita mungkin tidak boleh beri bantuan kepada semua orang pada satu masa tertentu, tetapi untuk jangka masa panjang kita boleh bantu untuk tingkatkan keupayaan orang Melayu.
Ini berbalik kepada apa yang saya katakan tadi. Peluang yang ada mesti dilihat sebagai satu rahmat yang mesti digunakan sebaik-baiknya tanpa sedikit pun membazir. Jangan ada yang bocor dan tiris.
Sekarang ini begitu banyak peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi sampai ke universiti. Kita ada banyak IPTS Melayu, tetapi yang masuk hanya sedikit, semuanya mengharapkan bantuan kerajaan. Itu sebabnya IPTS bumiputera mengharapkan para pelajar Melayu yang ada biasiswa. Apabila tidak ada biasiswa mereka yang boleh belajar tidak dapat belajar, mereka yang buka universiti pula terlepas juga.
Ini sangat menyedihkan. Kalau kita lihat dalam konteks yang lebih jauh pada masa depan, kebergantungan ini lebih menyusahkan kita daripada menyenangkan. Umumnya, apa yang mudah kita dapat itu mudah juga kita lepaskan.
Kalau kita selalu berjalan dengan tongkat, lutut kita akhirnya jadi tidak kuat.
Adakah kemungkinan masalah sikap orang Melayu terhadap pendidikan ini akan berterusan walaupun selepas mereka berjaya menguasai ekonomi?
ABDULLAH: Mereka akan tetap tidak mahu membiayai pendidikan anak-anak? Kalau begitu, ia memang amat menyedihkan. Mampu, tetapi tetap mengharapkan bantuan kerajaan. Biarlah mereka yang tidak mampu saja mendapat bantuan.
Seboleh-bolehnya harapan kita, mereka yang mampu, menanggung sendiri pendidikan anak-anak mereka.
Tentang meritokrasi. Sekarang ini ada kritikan apabila jumlah pelajar Melayu yang memasuki kursus kritikal seperti perubatan, kejuruteraan dan pergigian berkurangan. Adakah dasar ini akan dikaji semula?
ABDULLAH: Kita perlu menggunakan satu penanda aras dan jangan berasa takut dengan penanda aras itu. Saya masih ingat lagi apabila saya menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, kita telah memulakan satu program pendidikan bermula pada peringkat UPSR.
Terengganu ialah sebuah negeri yang kurang berjaya, kawasan majoriti Melayu, kawasan luar bandar dan ramai orang miskin. Tetapi dengan kepimpinan dan guru yang penuh dedikasi, ibu bapa yang menyedari peranan mereka serta UMNO yang memenuhi peranannya, akhirnya mereka ini mencapai kejayaan yang terbaik dalam Malaysia malah mengatasi sekolah-sekolah di pantai barat.
Jadi otak orang Melayu ini bukanlah lemah. Pengasahnya itu mesti baik. Mula-mula orang kata kejayaan itu hanya kebetulan saja tetapi kita telah mengekalkannya selama empat tahun berturut-turut.
Apakah mesejnya? Mereka yang miskin, datang dari luar bandar dan mempunyai ibu bapa yang tidak mampu membantu mereka dalam pelajaran tetapi mereka masih boleh berjaya. Ertinya mereka terpaksa bekerja dua kali ganda lebih kuat untuk mengatasi rakan-rakan di pantai barat. Tetapi semua orang harus terlibat - guru, murid, sekolah dan ibu bapa.
Jangan takut dengan meritokrasi. Saya tidak percaya orang Melayu begitu lemah sehingga tidak boleh berjaya. Usahalah lebih kuat lagi.
Dasar itu akan kita teruskan. Saya menganggap pelajaran amat penting kerana ia adalah sebahagian daripada usaha kita untuk menambah nilai kepada modal insan.
Penguasaan ilmu pengetahuan termasuk dalam Islam Hadhari, dan ia amat penting. Tidak ada gunanya kalau kita tidak ada ilmu pengetahuan. Malaysia ini kalau penuh dengan emas atau berlian pun tidak akan jadi apa. Tidak ada sesiapa pun boleh ambil (sumber kekayaan yang ada) kalau tidak ada ilmu pengetahuan. Ia juga adalah tuntutan agama.
Dalam ucapan-ucapan saya selalu menekankan tentang soft infrastructure, tentang manusia. Jadikan orang kita berdaya maju, sanggup bersaing, tidak mengalah. Perjuangan tidak menjadi satu masalah sebaliknya hanya satu cabaran.
Tetapi bagaimana boleh ada pemimpin dalam UMNO sendiri yang menentang meritokrasi?
ABDULLAH: Itu yang jadi susah. Saya tidak setuju kalau diandaikan bahawa meritokrasi adalah satu penganiayaan kepada orang Melayu.
Kena usahalah lebih sikit. Mungkin orang marah kepada saya kerana asyik suruh berusaha dan berusaha. Tetapi kalau hendak berjaya apa lagi kalau bukan dengan berusaha.
Orang Melayu bukan bodoh. Kalau kita ini bodoh tidak ada seorang pun orang Melayu yang berjaya. Sekarang ini orang Melayu yang dapat 8A ke atas sudah ramai. Siapa kata Melayu tak pandai?
Pemimpin UMNO itu secara tidak langsung mengatakan UMNO sendiri hendak menganiayai orang Melayu.
ABDULLAH: Tidak terlintas di hati UMNO hendak menganiaya orang Melayu. Kita orang Melayu. UMNO ialah Melayu. Saya juga Melayu. Apakah kita hendak aniaya bangsa kita sendiri?
Masalahnya penanda aras yang kita letakkan itu mereka kata terlalu tinggi, tidak tercapai.
Adakah ini manifestasi bahawa orang Melayu malas berusaha? Apabila kita berikan cabaran mereka mengalah.
ABDULLAH: Saya tidak ada maklumat tentang pendidikan untuk diberikan kepada saudara tetapi daripada apa yang saya tahu, ada banyak kelemahan dalam bidang pendidikan yang boleh diatasi.
Ini soal menguasai ilmu. Orang Melayu tanam padi, orang Cina pun tanam padi tetapi bendang mereka hasilnya lebih tinggi. Orang Melayu tanam durian dari zaman dulu lagi tetapi sekarang kebun durian Cina yang lebih berjaya. Kita hendak buat hub halal. Kita buat ekspo, beberapa ratus orang mengambil bahagian. Tetapi kita tengok kiri tengok kanan, tidak nampak orang Melayu kita. Ke mana orang kita sedangkan itu adalah satu sektor yang menawarkan peluang besar kepada kita?
Kita perlu memahami masalah yang dihadapi oleh orang Melayu. Kita akan cuba apa yang kita boleh cuba. Saya tidak boleh give up. Kita kena berusaha juga.
Apa mesej Datuk Seri kepada pemimpin UMNO yang masih mengkritik meritokrasi?
ABDULLAH: Kepada saya lebih baiklah kita berusaha bersungguh-sungguh. Lihatlah ini sebagai cabaran yang perlu diatasi, daripada hanya mendesak untuk berundur. Insya-Allah kita boleh mengatasinya.
Mungkin turunkan sedikit penanda aras?
ABDULLAH: Jangan sampai ke bawah sangat sehingga tidak ada meritokrasi lagi. Meritokrasi ini pun amat subjektif sebenarnya. Apakah tahap yang betul-betul dianggap sebagai merit, itu yang perlu kita tetapkan.
Janganlah ambil terlalu mudah sampai berjaya tanpa merit.
Tentang pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Masih ada kritikan mengatakan para pelajar Melayu terbeban dan tercicir. Adakah ia akan dikaji semula?
ABDULLAH: Apa yang kita sudah buat kita akan laksanakan. Kita akan memperbaiki pelaksanaannya tanpa perlu berundur semula.
Dalam hal meritokrasi pun begitu juga. Jangan kita kata tidak boleh sebelum kita cuba habis-habisan.
Tentang penguasaan ekonomi orang Melayu. Adakah sasaran 30 peratus seperti dalam DEB dulu akan dimasukkan semula dalam RMK-9 ini?
ABDULLAH: Sasaran itu sebenarnya satu aspek yang kita jadikan sebagai matlamat yang perlu dicapai untuk menganggap diri kita sudah berjaya. Tetapi sebenarnya ada banyak lagi ukuran lain yang perlu digunakan.
Kalau setakat 30 peratus masyarakat perniagaan Melayu, itu kepada saya tidak cukup, ada banyak lagi. Saya akan nyatakan ini dalam ucapan saya nanti.
Bagaimana tentang rungutan para kontraktor yang mengatakan kurang kontrak daripada kerajaan?
ABDULLAH:Sebenarnya ada banyak peluang. Dari segi wang untuk infrastruktur, perbelanjaan projek perumahan dan sebagainya, ada banyak lagi.
Kita sudah tetapkan perbelanjaan yang agak besar. Baru-baru ini ada peruntukan RM2.5 bilion untuk perumahan polis dan RM2.4 bilion untuk 16 projek yang saiznya tidak begitu besar yang membolehkan lebih ramai mendapat kerja.
Perlukah kontraktor-kontraktor Melayu ini menunggu lebih lama?
ABDULLAH: Saya rasa tidak lama. Dengan adanya projek perumahan polis itu sekurang-kurangnya akan bertambah projek untuk mereka. Ada lima bulan lagi, dapatlah kita membanyakkan lagi peluang-peluang yang ada.
Bagaimana caranya Datuk Seri hendak menangani isu minyak terutamanya di kalangan rakyat luar bandar? Sudah dua tiga kali naik dan nampaknya akan naik lagi.
ABDULLAH: Harga minyak memang naik, jadi kita hendak buat macam mana?
Kalau kita hendak bayar semua sebagai subsidi nanti teruk kita. Kita tidak boleh.
Subsidi kita sekarang ini pun sudah 60 peratus daripada belanjawan pembangunan kita dan 40 peratus daripada keseluruhan belanjawan.
Ada kemungkinan subsidi minyak ini ditarik balik?
ABDULLAH: Itu sedang dipertimbangkan oleh jawatankuasa Kabinet mengenai harga minyak.

Utusan Malaysia: 17/7/2005

Menjayakan agenda Melayu

Oleh: AZIZ ISHAK
Selepas kejayaan besar pada pilihan raya umum 2004 dan kelancaran peralihan kepimpinan, UMNO berdepan dengan senarai permasalahan dan cabaran yang kian rumit terutamanya gejala politik rasuah.
Pemilihan Majlis Tertinggi (MT) UMNO tahun lalu menyaksikan fenomena rasuah politik parti itu yang lebih ketara dan cukup membimbangkan.
Maka kesannya tidak dapat lari daripada menjadi perhatian pada Perhimpunan Agung UMNO 2005, minggu depan. Lebih-lebih lagi selepas salah seorang Naib Presiden, Tan Sri Mohamad Isa Samad, didapati bersalah atas tuduhan politik rasuah.
Buat pertama kali dalam sejarah UMNO seorang pemimpin sekanan itu dikenakan tindakan, boleh dilihat sebagai mesej bermulanya gelombang baru proses pembersihan parti selepas ini.
Meskipun hukuman terhadap Isa mengundang kritikan daripada sebahagian ahli yang mendakwa berlaku amalan tindakan yang selektif, ia adalah cerminan kesungguhan, keberanian dan harapan baru kepada usaha melawan gejala tersebut.
Ini bukan soal Isa semata-mata atau mana-mana individu sekalipun. Ia adalah soal lebih besar iaitu sejauh mana UMNO di bawah kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mampu memberi impak kepada usaha menangani rasuah politik, yang mencetuskan krisis imej kepada parti itu.
Perkara yang menarik untuk dilihat pada perhimpunan kali ini ialah reaksi dan sentimen para perwakilan serta pemerhati terhadap tindakan tersebut.
Apabila diajukan soalan ini kepada Presiden Yayasan Kajian Strategik Melayu, Datuk Dr. Radzi Abdul Latif, beliau yakin ahli UMNO keseluruhannya termasuk para perwakilan akan menyokong pucuk pim-pinan.
``Presiden UMNO sudah seharusnya mendapat standing ovation (tepukan sambil berdiri) daripada perwakilan selain deklarasi untuk menyokong usaha memerangi rasuah politik habis-habisan,'' katanya dalam pertemuan dengan Mingguan Malaysia.
Pada Dr. Radzi, beliau tidak nampak akan ada sebarang penentangan kepada pimpinan isu tersebut walaupun aspek tertentu seperti mekanisme pemilihan dan kaedah penguatkuasaan lebih berkesan, dijangka dibahaskan.
Dengan kata lain, jika ada sedikit pun percikan penentangan, kuasa baik yang ada dalam jiwa majoriti perwakilan secara rasional akan bangkit mempertahankan usaha Presiden.
Perhimpunan Agung UMNO ini merupakan yang kedua bagi Abdullah sebagai Presiden. Lebih 2,531 perwakilan dijadualkan menghadiri perhimpunan tersebut, yang seperti biasa akan menjadi tumpuan seluruh negara.
Meskipun tiada pemilihan, perhimpunan ke-59 ini tetap menjanjikan tarikan tersendiri dari segi pelbagai isu mahupun penampilan Abdullah, timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak dan barisan MT dalam berdepan dengan penilaian perwakilan.
Selain isu rasuah politik, soal agenda Melayu akan menjadi tumpuan kerana semakin banyak suara yang mahu parti itu lebih ke hadapan dari segi peranan parti selain sebagai kerajaan.
Antara yang hangat diperkatakan ialah soal dana pendidikan pelajar Melayu; lebih banyak peluang ke institut pengajian tinggi awam (IPTA); permasalahan institut pengajian tinggi swasta (IPTS) Melayu; isu meritokrasi serta pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris yang dikhuatiri meminggirkan lagi pelajar Melayu khususnya di luar bandar.
Begitu juga dengan gesaan memasukkan kembali komponen penting Dasar Ekonomi Baru (DEB) dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).
Selain itu, isu keluhan ramai kontraktor Melayu terhadap agihan kontrak dan kebimbangan terhadap tuntutan-tuntutan parti kaum lain termasuk dalam Barisan Nasional (BN).
Sudah tentu juga perhimpunan tersebut akan memberi kesempatan terbaik kepada Abdullah dan Najib untuk memberikan perspektif dan gambaran jelas terhadap isu-isu berkaitan di samping soal menangani `penyakit' sebahagian ahli dan orang Melayu.
Ini meliputi kegagalan untuk berubah sikap yang selari dengan kemajuan, mentaliti subsidi, kecenderungan mengalibabakan tender bumiputera, semangat kekeluargaan yang luntur dalam parti, amalan politik wang dan `budaya tidak serius'.
Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berharap perhimpunan kali ini akan mencetuskan perubahan kepada usaha memperkasakan parti.
Sebab itu, beliau mahu jurucakap dan pembahas mengambil kesempatan sepenuhnya mengupas dan memberi input yang segar dalam membahaskan sesuatu dasar.
``Ia adalah platform terbaik kepada ahli-ahli dan perwakilan untuk membahaskan sesuatu dasar sebelum ia menjadi dasar kerajaan,'' katanya sambil meminta perwakilan merujuk ucapan Allahyarham Tun Abdul Razak selepas membentuk kerajaan baru bagi menggantikan Tunku Abdul Rahman.
Tun Razak antara lain berkata: ``kerajaan ini adalah didukung oleh UMNO. Kepada UMNOlah saya serah tanggungjawab kerajaan ini supaya UMNO dapat menentukan corak kerajaan yang hendak ditubuhkan.''
Dalam hubungan ini, kata Dr. Puad, kerajaan yang sepatutnya mengikut kehendak dan hasrat UMNO sendiri. ``Kita mahu semangat itu balik. Jangan nanti sesuatu dasar yang kita buat baru dibawa dalam UMNO sedangkan ia sudah menjadi (dasar). Ini boleh menimbulkan implikasi kepada masa depan Melayu,'' katanya.
Beliau memberikan contoh isu meritokrasi. Maknanya jika ia dibahaskan lebih awal pada Perhimpunan Agung UMNO, apa pun keputusannya nanti akan diterima sebagai keputusan bersama yang apa sekalipun implikasinya, akan dipikul secara kolektif.
Atas kesedaran bahawa UMNO sebagai parti yang menjadi sandaran masyarakat Melayu dan bagi menghargai sokongan besar pada pilihan raya umum lalu, para perwakilan sememangnya perlu tampil lebih dinamik dan kritis. Mereka tidak boleh lagi retorik dan asyik memuji berlebihan para pemimpin, meskipun banyak usaha pimpinan UMNO kini sememangnya cukup dihargai.
Sebagai parti tunjang orang Melayu yang berdepan dengan cabaran lebih kompleks pada era globalisasi, para perwakilan perlu mengasak perubahan dan bersama-sama menggerakkan proses pemulihan dalam parti.
Parti politik yang berani dan kelihatan sanggup melakukan pembetulan dan pemulihan sepanjang masa terutama menentang kemungkaran dan jenayah politik, akan lebih mampu menjamin kelangsungan.
UMNO mesti meneruskan orientasi kecemerlangan untuk memenuhi matlamat asal penubuhannya iaitu `memaju dan memperbaiki keadaan orang Melayu'. Jangan lupa masih ramai orang Melayu yang hidup dalam kemiskinan sama ada di luar bandar mahupun bandar - meskipun kerajaan pimpinan UMNO diiktiraf mencatat prestasi paling baik di dunia dalam membasmi kemiskinan.
Atas sebab itu, perhimpunan itu nanti mesti menjadi seumpama makmal forensik untuk `memeriksa' pencapaian pimpinan parti termasuk biro-biro MT sama ada ia berkesan atau lebih sekadar kosmetik.
Ini merangkumi pencapaian Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri, dengan persoalan - cukupkah sekadar apa yang dilakukan setakat ini?
Bagi Ketua Puteri UMNO Tanah Merah, Rafidah Ariffin, perhimpunan kali ini seharusnya menjadi pentas lebih realistik dalam menangani cabaran parti dan umat Melayu keseluruhannya.
``Jika kita dilihat sebagai lebih kosmetik maka kita perlu lebih berorientasikan penghayatan dan tindakan.
``Secara peribadi, saya melihat ada ruang untuk kita semua lebih terbuka demi kebaikan agama, bangsa dan negara,'' katanya sambil mengaitkan aliran Pas yang semakin menampakkan keterbukaan.
Katanya, Pas yang kian banyak meniru serta menyerap pendekatan dan pemikiran UMNO tidak harus diambil mudah kerana parti itu akan dapat menawan semula hati ramai orang Melayu jika UMNO kelihatan kalut, rakus dan gagal membawa aspirasi rakyat.
Bagi Dr. Radzi isu yang lebih mengganggu beliau ialah soal agenda Melayu. Lalu beliau mengharapkan semangat dan agenda Melayu dapat diperkasakan pada perhimpunan kali ini.
``Semangat Melayu kini semakin hilang terutama di kalangan golongan Melayu yang berada dan warga muda. Pada saya perlu ada rancangan besar-besaran untuk menyemarakkan semangat Melayu,'' katanya.
Presiden Kongres Dalam Perkhidmatan Pendidikan Malaysia, Prof. Madya Dr. Abdul Rahman Daud dan Ketua Pengarah Institut Kajian Pertumbuhan Ekonomi Melayu Malaysia, Datuk Paduka Dr. Ibrahim Saidun, turut sependapat dengan Dr. Radzi. ``Ramai pelajar Melayu yang memerlukan bantuan,'' kata Dr. Abdul Rahman.
Kata Dr. Ibrahim pula: ``Kerajaan tidak perlu teragak-agak untuk terus mengatasi kemiskinan Melayu kerana mereka adalah aset dan penentu kuasa politik.''
Ketika UMNO didakwa agak dingin kebelakangan ini dalam melonjakkan agenda Melayu, terus ada percubaan dari semasa ke semasa untuk mencabar kontrak sosial termasuk hak keistimewaan Melayu.
Parti-parti politik dan badan pertubuhan Cina juga secara terang-terang menuntut bermacam-macam lagi antaranya guru lebih ramai dan peruntukan lebih besar bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.
Mujur ada keberanian di kalangan beberapa pemimpin muda UMNO termasuk Naib Ketua Pergerakan Pemuda, Khairy Jamaluddin membantah tuntutan sedemikian.
Dalam kaitan ini, Radzi menarik perhatian jika ada hujah berkaitan sumbangan ekonomi daripada masyarakat Cina untuk mewajarkan cubaan sedemikian, ia belum dapat menyamai pengorbanan masyarakat Melayu.
``Masih ramai orang Melayu terutama di luar bandar yang belum menerima rahmat kemakmuran ekonomi negara. Disebabkan orang Melayu kurang membuat tuntutan kerana merasakan UMNO itu kerajaan, apakah masyarakat Melayu perlu tercicir?'' tanya Radzi.
Pun begitu, Radzi menolak andaian bahawa agenda Melayu di bawah kepimpinan Abdullah kini lesu. Beliau mengulas dengan analoginya: ``Lebih baik mengambil pendekatan bertani daripada menggunakan pendekatan berburu. Cara bertani, sasaran diperoleh secara pasti dan harmoni sementara berburu, belum tentu dapat sasaran dan kalau dapat biasanya membawa kerosakan.''
Apa pun, mana-mana pemimpin Melayu tidak harus bimbang untuk bercakap dan bertindak lebih dalam soal agenda Melayu. Ini kerana Melayu sebagai kaum teras yang lebih berjaya, akan turut menyumbang kepada keselamatan sosioekonomi nasional jangka panjang.
Lagipun, masyarakat Melayu yang lebih kuat dan berjaya bukan ancaman kepada kaum lain, yang telah dibuktikan sejak negara mencapai kemerdekaan.

Utusan Malaysia: 17/7/2005

Kita tidak serius berubah

MukadimahKAMI tiba awal di kediaman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya sekitar pukul 6 petang, Rabu lalu. Beliau masih belum tiba dari pejabatnya. Hari itu, jadual tugasnya terlalu sibuk. Sebelah pagi beliau mempengerusikan mesyuarat Kabinet, petangnya mempengerusikan pula mesyuarat pasca-Kabinet dan menerima kunjungan beberapa tetamu.
Setibanya di kediaman kira-kira pukul 6.40 petang, dari jauh suaranya sudah kedengaran - begitu ceria. Beliau kelihatan segar, tiada tanda-tanda keletihan. Abdullah gembira melihat kami yang sudah berada di satu ruang di dalam rumahnya. Selepas bersalaman, beliau membawa kami ke satu sudut di luar rumah itu. Kolam ikan koi yang amat diminatinya. Sambil memetik jarinya ikan-ikan berwarna oren, putih, krim itu menerpa laju ke arahnya - seperti sudah tahu tuannya Perdana Menteri Malaysia sudah pulang.

Beliau kemudian meminta diri untuk menyalin baju sebelum menyertai kami minum petang. Juadahnya berupa pisang goreng, wajik atau pulut kacau berperasa durian, keropok lekor dan martabak. Matanya kelihatan mencari-cari sesuatu di atas meja itu. Tiba-tiba beliau bangun - menuju ke dapur, suaranya kedengaran bertanya ``mana madu Pak Lah''.

``Madu ini cukup istimewa cuba rasa tengok,'' mempelawa kami merasa madu dari Turki itu.
Madu itu dicicahnya dengan pisang goreng, sungguh menyelerakan.

Di meja makan beliau kelihatan begitu relaks dan ramah. Bercerita pelbagai perkara - dari soal politik wang sehinggalah kepada lambakan buah durian di pasaran sekarang.

``Kita kena kreatif dan saintifik sikit, buah-buah durian ni boleh dibuat macam-macam - dari lempuk, serbuk perasa makanan, aiskrim, seri kaya - semuanya boleh dieksport. Itulah yang saya buat semasa memegang Koperasi Belia Nasional (Kobena) dulu, kami dapat jual buah manggis ke Jepun dengan harga yang tinggi.''

Selepas bersolat maghrib, barulah kami - Khalid Mohd., Aziz Ishak, Zaini Hassan, Noor Azam Shairi dan Mohd. Asuki Abas memulakan wawancara eksklusif dengannya yang diadakan sempena Perhimpunan Agung UMNO, 19-23 Julai ini.

Beliau menjawab satu per satu soalan dengan tenang. Jawapannya mendalam, terperinci - merangkumi pelbagai isu semasa. Walaupun ada soalan yang keras, sinikal - beliau menggarapnya dengan baik.

``Saya tidak boleh elak daripada persepsi. Orang kata saya lembik dan sebagainya.

``Saya tak dak masa nak mengeraih (disebut dalam loghat utara dan diselangi gelak ketawa wartawan). Ada masanya perlu berkeras, keraslah,'' katanya.

Ditanya mengenai menantunya, Khairy Jamaluddin yang disebut-sebut sesetengah pihak mempengaruhi keputusan yang dibuatnya, beliau dengan tegas berkata:

``Dia tidak bodoh untuk mengganggu tugas-tugas saya.''

Sepanjang wawancara bermula pukul 8 sehingga 10.30 malam itu, Abdullah terus kelihatan segar. Semasa mengiringi kami keluar dari rumahnya, rupa-rupanya jadualnya belum berakhir.
Di luar rumah beberapa pegawai kerajaan yang mengepit fail masih menunggu untuk bertemunya.

Tugas rasmi beliau belum selesai - walaupun sudah pulang ke rumah.

MINGGUAN: Bagaimana Datuk Seri menilai tempoh setahun menjadi Presiden parti?

ABDULLAH: Dalam tempoh setahun ini saya berasa tugas yang saya pikul itu bukan sahaja satu amanah yang besar, tetapi sebenarnya cukup berat. Saya juga berhadapan dengan isu-isu besar yang ada hubung kait dengan parti yang perlu diberikan perhatian.
Apakah isu-isu itu?

ABDULLAH: Isu yang pertama tentunya politik wang dalam parti. Isu kedua ialah agenda Melayu dan ketiga, bagaimana perjuangan parti itu hendak diterjemahkan menjadi tindakan.
Kalau UMNO tidak berkuasa, tidak ada dalam kerajaan dan tidak ada kuasa politik, UMNO tidak akan dapat menjayakan matlamat perjuangannya. Matlamat perjuangan UMNO akan tercapai melalui tindakan-tindakan kerajaan yang UMNO pimpin.

Saya juga melihat hubung kait UMNO dengan generasi muda sebagai satu cabaran yang penting. UMNO tidak boleh jadi parti yang berjaya tanpa adanya sokongan yang kuat dan penyertaan ramai daripada anak-anak muda.

Adakah isu-isu ini memberikan tekanan kepada Datuk Seri?

ABDULLAH: Sebenarnya isu-isu seperti ini bukanlah menyusahkan saya sehingga tidak boleh tidur. Walaupun cabaran besar, saya bertambah segar. Tetapi saya memahami sekiranya saya tidak berjaya saya akan jadi sangat kecewa.

Saya juga memahami cabaran-cabaran ini dan tindakan yang perlu diambil bukanlah boleh dilihat hasil dan kesannya dalam masa yang singkat. Kadang-kadang orang tidak sanggup menunggu lama untuk melihat hasil kejayaan yang diusahakan.

Kalau kita lihat sikap ahli-ahli UMNO, ia tidak ada banyak berbeza dengan sikap orang Melayu yang lain - sejauh mana kita memberikan keutamaan kepada perkara-perkara yang akan membawa kemajuan.

Ini satu cabaran yang agak sukar. Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam ucapannya yang orang tidak akan lupa iaitu semasa mengumumkan peletakan jawatannya meminta maaf kerana tidak dapat mengubah sikap orang Melayu.

Gunung boleh kita cangkul jadi rata; kalau tiada cangkul kita pakai jentolak. Tetapi untuk membetulkan manusia, hendak menghilangkan sikap-sikap negatif dan mengubahnya menjadi positif, tidak semudah seperti hendak meratakan gunung.

Apakah cabaran yang paling besar dalam hendak membawa perubahan yang Datuk Seri cita-citakan, mengubah UMNO dan orang Melayu?

ABDULLAH: Kepada saya, ia mesti bermula dengan diri kita sendiri berasaskan kepada tiga prinsip yang mesti ada dalam diri kita kalau kita mahu berubah. Tiga prinsip inilah yang sentiasa saya tekankan dalam masa tiga bulan kebelakangan ini.

Pertama, kita mesti serius. Betul-betul serius dalam erti kata kita memahami perjalanan parti. Kita jaga parti betul-betul supaya tidak terkorban, tidak jadi masalah angkara kita sendiri.

Kita mesti memahami matlamat parti dan perlembagaannya, sejarah dan perjuangannya. Kita mesti sedar apa yang diharapkan daripada kita, peranan yang perlu dilaksanakan, tanggungjawab yang diamanahkan. Kita mesti jadi orang yang serius, tidak boleh main-main, acuh tak acuh, endah tak endah.

Kedua, kita mesti mempunyai sikap prihatin dan penyayang. Kalau kita ada perasaan ini kita akan dapat mencetuskan satu tindakan untuk membantu golongan yang memerlukan. Kita akan menghulurkan bantuan kerana kita prihatin dan penyayang.

Kita mesti ada sikap mahu ambil tahu. Ambil tahu ini bukan maknanya semua rahsia orang kita hendak korek. Ambil tahu ertinya prihatin dengan masalah yang dihadapi oleh masyarakat yang hendak kita pimpin itu. Kita mesti buat semua ini dengan penuh rasa kasih sayang kepada bangsa dan sesama ahli parti yang bersaudara dalam perjuangan.

Apabila ada perasaan ini saya percaya akan lahir rasa persaudaraan dan kekeluargaan dalam UMNO. Hubungan kita akan jadi lebih mesra; kita tidak akan jadi golongan yang tidak kenal orang, kalau kenal pun tidak mesra. Kita mesti jadi ahli parti yang akrab kerana kita memikul satu perjuangan yang sama, mesti tolong-menolong.

Ketiga, kita mesti bersifat adil dan saksama. Ini sangat penting. Inilah yang mesti menjadi inti pati bagi segala tindakan kita. Kalau manusia tidak ada keadilan dan kesaksamaan dalam dirinya dia akan ada banyak kekurangan, tidak boleh jadi pemimpin.

Setelah setahun menjadi Presiden UMNO, pemimpin utama orang Melayu, adakah Datuk Seri lihat ciri-ciri itu ada pada orang Melayu?

ABDULLAH: Saya lihat ada juga pemimpin atau ahli UMNO yang memang serius dengan kerja-kerja mereka, tetapi ada juga yang tidak begitu serius. Mereka ini tidak serius, misalnya, dalam memerangi politik wang.

Kita sudah jenuh bercakap tentang keburukan politik wang. Jika dibiarkan, suatu hari nanti parti boleh tergadai. Cerita itu semua orang sudah tahu tetapi hendak melaksanakannya cukup susah.

Apabila kita sudah bertindak macam-macam pula komen yang diberikan, kata ``tidak patut, kasihan, fikirlah dia orang lama.'' Mereka juga mempersoalkan Lembaga Disiplin yang dikatakan tidak adil dan berbagai-bagai andaian lagi.

Itu dalam UMNO, kalau sebagai orang Melayu - tentang keinginan kita menjadi sebuah bangsa yang maju dalam ekonomi - lain pula. Berapa orang yang benar-benar berusaha bersungguh-sungguh untuk maju dalam ekonomi, kalau kita ambil kira yang bocor dan tiris?

Kita beri lesen tetapi berapa orang benar-benar menggunakan lesen itu untuk berniaga, baik pun lesen kelas F, lesen berniaga di pasar, saham atau kontrak bina bangunan dan jalan raya. Kita tidak serius dan beri kepada orang lain.

Kalau kita serius dalam hal berkaitan dengan ekonomi saya percaya kedudukan kita hari ini akan jadi lebih baik, lebih tinggi daripada pencapaian 18 peratus sekarang, tetapi kita tidak serius. Hari ini diberi tanah, esok jual kepada orang; hari ini dapat lesen, esok dijaja lesen itu.
Habis macam mana?

Perkara-perkara ini berlaku sekarang. Saya tidak mahu berselindung, hanya bercakap untuk menyedapkan hati. Kita bercakap perkara yang benar. Saudara tahu, saya tahu, orang lain pun tahu, cuma orang tidak mahu bercakap. Ini hakikat yang berlaku.

Apakah kita boleh membuat kesimpulan bahawa perubahan sukar dibawa ke dalam UMNO kerana orang UMNO tidak mahu berubah? Mereka selesa dengan keadaan sekarang - dapat kontrak beri kepada orang. UMNO dan orang Melayu cukup selesa, tidak mahu berubah datanglah pemimpin mana pun. Adakah Datuk Seri setuju dengan kesimpulan ini?

ABDULLAH: Itu bukan satu kesimpulan menyeluruh yang boleh diterima. Walaupun tidak semua orang begitu, tetapi bilangannya agak besar dan membimbangkan.

Kita berjuang mahukan kemajuan, meningkatkan penyertaan orang Melayu dalam ekonomi, tetapi kita terus juga menghadapi masalah ini. Saya telah diingatkan beberapa kali bahawa saya akan gagal kerana perkara yang cukup sukar diubah ialah UMNO. Mereka kata, bolehkah saya mendapatkan sokongan daripada UMNO untuk melakukan perubahan yang saya cita-citakan? Mereka ragu UMNO akan menyokong cita-cita saya.

Saya rasa terhina dengan pandangan mereka itu. Terhina bukan kerana (ia ditujukan kepada) diri saya, tetapi kerana andaian mereka terhadap UMNO.

Betul atau salah andaian itu?

ABDULLAH: Mereka mesti ada alasan-alasan yang kuat untuk berkata begitu. UMNO sudah jadi satu establishment yang begitu besar, sudah berakar umbi. Bagaimana hendak mengubahnya?

Ini adalah satu cabaran kepada Datuk Seri. Apakah `batu ajaib' yang ada pada Datuk Seri untuk mengubah sikap orang Melayu?

ABDULLAH: Saya tidak mahu cakap tentang hal-hal ajaib. Saya sayang UMNO. Saya anak jati UMNO. Kalau diibaratkan saya ini pokok, saya tumbuh daripada benih UMNO, bukan pokok tut.

Saya akan buat apa yang terdaya. Perkara ajaib-ajaib ini saya tidak tahu. Tetapi saya banyak berdoa, dan saya juga berusaha. Saya berdoa saya berusaha, saya berdoa saya berusaha. Ada kadang-kadang jadi, kadang-kadang tidak jadi.

Kalau UMNO hendak memimpin bangsa Melayu sehingga tercapai matlamat kita menjadikan bukan sahaja negara ini maju, tetapi orang Melayu juga maju, banyak perkara yang perlu kita lakukan. Kita perlu bermuhasabah sesama kita.

Apakah kita hendak teruskan dengan cara lama atau sudah bersedia membuat perubahan-perubahan untuk kebaikan? Kalau kita hendak mengulang cara lama, pada hemat saya, mungkin saya salah, kita tidak akan mencapai cita-cita yang kita hajatkan.

Dunia hari ini ialah dunia abad baru. Generasi baru sudah muncul. Jiwa mereka dibentuk dalam suasana baru, dengan aspirasi baru. Dengan adanya kemajuan-kemajuan yang ada pada hari ini, generasi Melayu abad baru ini lebih mengetahui masalah dunia dan cabaran-cabarannya. Kita tidak boleh memencilkan diri daripada apa yang sedang berlaku dalam dunia sekarang. Kita tidak boleh lagi meminta layanan istimewa dalam saingan antarabangsa.

Sekiranya kita memahami keadaan ini, kita akan ada dorongan yang menjadi paksaan untuk kita berubah.

Dalam hendak menjayakan perubahan yang rumit ini, ada yang merasakan gaya kepimpinan Datuk Seri perlu lebih keras lagi.

ABDULLAH: Saya tidak tahulah. Keras, lembut atau persuasive hanyalah cara. Apa yang kita hendak lihat ialah substance, inti pati tindakan yang mesti adil dan saksama.

Inti patinya mesti serius dan melambangkan kita benar-benar prihatin, memahami apa yang dilihat di depan mata dan memandang jauh ke hadapan. Kalau kita dapat merasainya kita akan dapat melakukannya dengan penuh perasaan dan iltizam, yang akan membawa kita kepada langkah-langkah yang akan menemukan kita dengan kejayaan.

Apa yang lebih penting kepada saya ialah tegas. Saya serius dan tegas yang berlandaskan kepada pemahaman mendalam terhadap masalah yang dihadapi dan cabaran akan datang.
Utusan Malaysia: 17/7/2005