Monday, May 31, 2004

Peranan China boleh ubah dunia

Lidah Pengarang

Permintaan Malaysia supaya China selaku anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melaksanakan peranan lebih besar dalam isu berkaitan Asia Barat menunjukkan keyakinan betapa Beijing mampu memberi kesan bagi mewujudkan perubahan politik dunia.

China sememangnya mempunyai kedudukan penting di dunia dan kita percaya, baik pada zaman dahulu, mahupun sekarang, negara itu dapat memainkan peranan bagi menyumbangkan kepada keamanan, kestabilan dan keadilan sejagat.

Kita percaya harapan Kuala Lumpur ini tidak akan diketepikan oleh Beijing memandangkan bahawa Malaysia membuat permintaan itu sebagai negara yang menjadi Pengerusi Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

Masalah yang ditanggung oleh Palestin dan Iraq amat memerlukan tindakan daripada kuasa-kuasa lain dalam Majlis Keselamatan PBB itu supaya arah tuju penyelesaian kepada dua isu Asia Barat itu tidak ditentukan semata-mata daripada perspektif AS dan Israel.

Republik Rakyat China sejak ditubuhkan pada tahun 1949 mempunyai tradisi sebagai sebuah negara yang mengutamakan pembelaan kepada negara-negara tertindas dan sedang berjuang untuk membebaskan diri daripada kongkongan kuasa-kuasa yang mempunyai kekuatan lebih besar.

Lebih-lebih lagi China mempunyai hubungan bersejarah dengan NAM yang pernah ditubuhkan sebagai pergerakan dunia untuk mendapatkan pengaruh ketiga dalam Perang Dingin antara kuasa Barat dan Kesatuan Soviet.

Walaupun kini suasana politik dan ekonomi global sudah berubah dengan kini China mengamalkan sistem pasaran bebas tetapi pengaruhnya sebagai pihak yang boleh menjadi pengimbang kepada kuasa lebih besar masih boleh diharapkan.

Bagi Malaysia yang menyambut ulang tahun ke-30 hubungan diplomatik dengan China, persahabatan dan kerjasama antara kedua negara selama ini telah meningkatkan manfaat politik dan ekonomi baik dari segi domestik mahupun global.

Apabila Kuala Lumpur mula mengadakan hubungan diplomatik yang dirintis oleh Allahyarham Tun Razak dahulu, usaha ini telah menyumbangkan kepada kestabilan negara dan rantau apabila gerakan pengganas komunis sudah tidak relevan lagi.

Sementara di pihak Malaysia pula, perakuan terhadap Dasar Satu China telah berjaya menyumbangkan kepada kestabilan politik dan ekonomi di rantau Asia Timur.

Malah sejak beberapa tahun lalu apabila Malaysia mencadangkan Kumpulan Ekonomi Asia Timur (EAEG), China diharapkan dapat memainkan peranan penting. Walaupun EAEG tidak dapat ditubuhkan tetapi konsep itu berjaya dihidupkan dalam bentuk ASEAN+3 merangkumi China, Jepun dan Korea Selatan.

Dalam lawatan rasminya Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga telah mencadangkan Sidang Kemuncak Asia Timur. Kita percaya cadangan beliau ini dapat diterima dan ia akan menjadi satu faktor penting bagi masa depan benua Asia untuk mewujudkan keamanan, kemajuan dan kemakmuran.

Utusan Malaysia::31/5/04



Pemilihan secara telus

Oleh Zulkifli Abdullah (WARTAWAN UTUSAN)


SISTEM meritokrasi yang diperkenalkan oleh kerajaan dalam Dasar Pendidikan Negara sejak tahun 2002 terbukti mampu mempertingkatkan kualiti pembelajaran pelajar-pelajar Melayu.

Dengan itu, ia mampu melenyapkan segala salah tanggapan atau kebimbangan di kalangan pemimpin mahu pun masyarakat Melayu bahawa kemungkinan sistem tersebut membuatkan generasi pelajar kaum berkenaan akan tercicir dalam arus pendidikan moden.

Bagaimanapun, mereka kini boleh menarik nafas lega apabila mendapati bilangan kemasukan pelajar bumiputera semakin meningkat selepas ada `arus desakan yang kuat' untuk mereka berusaha bersungguh-sungguh bagi menjejakkan kaki di menara gading.

Ini kerana menerusi sistem meritokrasi, mereka yang gagal mencapai kecemerlangan akan terus tercicir apabila kerajaan tidak lagi menggunakan sistem kuota berdasarkan kaum untuk meneruskan pengajian di peringkat tinggi.

Pada tahun ini, kemasukan pelajar bumiputera ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi sesi akademik 2004/ 2005 ialah sebanyak 24,837 berbanding 23,182 pada tahun lalu.

Seperti lazimnya persaingan sengit untuk mendapat tempat bagi program-program pengajian kritikal seperti perubatan, pergigian, farmasi dan undang-undang terus berlaku.

Apa yang menarik kali ini ialah tindakan Jabatan Pendidikan Tinggi (JPT) yang buat pertama kalinya mendedahkan bilangan calon yang terpilih ke program-program berkenaan berdasarkan kaum.

Sejak meritokrasi dilaksanakan isu mengenai jumlah tempat yang diperuntukkan kepada sesuatu kaum terutama bagi program kritikal terus dipertikaikan.

Ini turut mengheret kewibawaan pelaksanaan program matrikulasi yang dikatakan tidak mempunyai skema penggredan sama seperti peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Kononnya, lulusan matrikulasi dianggap begitu mudah untuk memasuki IPTA yang sekali gus seolah-olah menutup peluang kepada lulusan STPM.

Pengarah JPT, Prof. Datuk Dr. Hassan Said menegaskan program matrikulasi telah diiktiraf di seluruh dunia malah pelajarnya diterima oleh institusi pengajian tinggi di United Kingdom, Ireland dan Amerika Syarikat.

Dengan itu, tegasnya, isu kualiti pelajar matrikulasi tidak harus dipertikaikan apatah lagi jika ia membabitkan `keistimewaan' sesuatu kaum kerana program berkenaan kini sudah terbuka kepada semua kaum di negara ini.

Malah Hassan menegaskan, apa perlunya membangkitkan isu berkenaan sedangkan yang lebih utama untuk dilihat ialah hasil pembelajaran dari kedua-dua sistem akademik itu.

Jika dilihat daripada perangkaan yang dikeluarkan oleh JPT, jumlah pelajar Melayu yang layak untuk mengikuti pengajian dalam bidang sains iaitu seramai 24,678 sedangkan jumlah yang ditawarkan hanya 14,497 atau 58.7 peratus.

Sedangkan bagi bidang yang sama untuk pelajar Cina, peratusan jumlah pengambilannya agak tinggi iaitu 84.0 peratus atau 8,047 orang berbanding jumlah yang layak ialah sebanyak 9,577.

Manakala bagi pelajar keturunan India pula peratusan pengambilannya juga lebih tinggi daripada pelajar Melayu iaitu 60.2 peratus iaitu jumlah yang ditawarkan ialah 1,118 daripada sebanyak 1,858 yang layak.

Kemungkinan ini berlaku kerana tahap pencapaian pelajar Melayu dalam bidang sains belum lagi setaraf dengan pelajar bukan Melayu.

Dalam memperkatakan mengenai sistem meritokrasi, kedengaran juga suara-suara sumbang yang berasa tidak puas hati hingga menganggapnya tidak telus dan menyebelahi kaum-kaum tertentu sahaja.

Semua pihak harus bersikap terbuka dengan sistem ini yang mahukan pendidikan negara lebih kompetitif ke arah mengejar kecemerlangan, gemilang dan terbilang.

Dengan itu, sewajarnya tidak ada pihak-pihak tertentu yang bersikap skeptikal dengan kecemerlangan dicapai oleh kaum-kaum tertentu seolah-olah mereka tidak dapat menerima hakikat erti sistem meritokrasi.

Begitu juga kejayaan kelompok masyarakat tertentu menjejakkan kaki ke menara gading tidak harus menjadi isu politik sebaliknya mereka harus menerima hakikat itu.

Apa yang pasti, kejayaan jumlah yang ramai pelajar dari satu-satu kaum tertentu memasuki IPTA tidak harus melihat kejayaan itu hingga memuatkan mereka mendabik dada dan berasa puas akan apa yang mereka capai.

Mereka mesti ingat bahawa sistem meritokrasi ini bukanlah satu penilaian statik malah ia akan dinilai berdasarkan kepada pencapaian calon secara keseluruhan tanpa mengira kaum.

Andainya mereka leka dan kejayaan memasuki IPTA dengan jumlah yang ramai pada tahun ini, tidak mustahil angka itu akan bertukar pada tahun-tahun depan.

Sistem pendidikan yang bersikap terbuka ini sebenarnya mahukan setiap pelajar terus mengejar kecemerlangan dan persaingan sihat ini tidak harus dijadikan kemelut politik.

Seperti mana menjadi fokus perbincangan di kalangan ahli-ahli akademik, soal kuantiti bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan malah soal kualiti merupakan perkara pokok yang harus diberi perhatian serius.

Kita tidak mahu pelajar bumiputera hanya menang dari segi kuantiti tetapi akhirnya pada penghujung pengajian bilangan yang mendapat ijazah kelas pertama hanya dapat dibilang dengan jari.

Seperti mana peringatan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa pencapaian akademik universiti tempatan masih belum mencapai tahap membanggakan di rantau ini harus menerjah pemikiran pelajar di menara gading.

Pelajar universiti harus menyahut cabaran ini dengan lebih gigih berusaha supaya kecemerlangan mereka setaraf dengan lulusan universiti di rantau ini mahu pun dunia.

Ini penting sejajar dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju berdasarkan wawasan keramatnya, Wawasan 2020 yang diyakini akan tercapai sebelum tempoh tersebut

Utusan Malaysia::31/5/04

Thursday, May 27, 2004

Turning knowledge into assets

Turning knowledge into assets
Thursday, May 20, 2004


A central part of knowledge management is to make knowledge manageable and reportable. This requires a tool that can help managers and suppliers of resources (financial, human and technological) to ask the right questions. Is knowledge increasing or decreasing? What knowledge is there? How is knowledge developed? An intellectual capital (IC) statement is such a tool. It can be used internally for management or externally for reporting.

Knowledge resources. Knowledge, as information, insight, or thinking, can be either personal or stored in books and information technology (IT) systems. In business it is used to improve a firm's innovation, processes and performance. But as an intangible it cannot easily be evaluated so it has to be translated into knowledge resources that can be clearly identified.

Knowledge resources can be described, developed, evaluated and combined in new ways. They can also be managed, which means they can be described in an intellectual capital statement.

Typically there are four types of knowledge resources - employees, customers, processes and technologies.

* Employees includes employees' skills and personal competencies, experience, the mix of different types of employees, their motivation, commitment and willingness to adapt.

* Customers includes customer mix, relations to customers and users, their satisfaction and loyalty, their referral of the company, insight into users' and customers' needs and the degree of co-operation with customers and users in product and process development.

* Processes relate to the knowledge content embedded in the company's basic procedures and routines. These can be innovation processes and quality procedures, management and control processes and mechanisms for handling information.

* Technologies refer to the technological support of the other three knowledge resources. IT systems such as the intranet, IT competencies and usage fall into this category.

Knowledge management is all about these four resources and how they interact.

Intellectual capital statement. The IC statement consists of four elements, which together express the company's knowledge management. These elements link users of the company's goods or services with the company's need for knowledge resources. They include the establishment of the need for knowledge management, a set of initiatives to improve knowledge management and a set of indicators to define, measure and follow up initiatives.

The first element is a narrative that expresses the company's ambition to increase value for users. This helps to define what it is that we need to know and thus how knowledge can be best directed towards something - this something being a service or a product that has value to a user. This value can be called the use value, and a set of knowledge resources are needed to create it.

The knowledge narrative shows which types of knowledge resources are required to create the use value the company wants to supply.To identify elements of a knowledge narrative, it is useful to answer the following questions:

* What product or service does the company provide?

* How does it make a difference for the user?

* What knowledge resources are necessary to be able to supply the product or service?

* How does the constellation of knowledge resources produce the service/product?

The second element is a set of knowledge management challenges, which highlight the knowledge resources that need to be strengthened through in- house development or through sourcing them externally. These are long-term challenges that together define the business model of knowledge. They can be, for example, close co-operation with innovative customers, expertise in specific fields or insight into the company's control processes.

The starting point for the management challenges could be to do something about the existing knowledge resources. But it could also be to introduce new types of knowledge resources not found within the company. To get an idea of the firm's management challenges, the following questions should be addressed:

* How are the knowledge resources related?

* Which existing knowledge resources should be strengthened?

* What new knowledge resources are needed?

The third element is a set of initiatives that can do something about the management challenges. The initiatives concern how to compose, develop and procure knowledge resources and how to monitor their size and effects.

This could be, for example, investing in IT, hiring more research and development (R&D) consultants or software engineers or launching training programmes in company processes and procedures. Vocational and social activities can also be introduced to increase employee satisfaction.

Initiatives must be seen to work long-term, even if specific ones are repeated over several years. These may be initiatives that specific players are responsible for - for example, someone hires personnel, another launches training initiatives and someone develops the required procedures and routines. To develop a set of initiatives requires answers to the following questions:

* What initiatives, actual and potential, can be identified?

* What initiatives should be given priority?

The fourth element is a set of indicators that monitors whether the initiatives have been launched or whether the management challenges are being met. Indicators make initiatives visible through measurement, and they make evaluation possible. Some are directly related to specific initiatives such as training days or amounts invested in IT.

Others are related only indirectly to initiatives such as the number of R&D consultants or newly appointed software engineers. Indicators can measure:

* Effects - How do activities work?

* Activities - What does the firm do to upgrade knowledge resources?

* Resource mix - What is the composition of knowledge resources?

These elements together represent the analysis of the company's intellectual capital. The elements are interrelated, and their relevance becomes clear when seen in context. The indicators show how initiatives are launched and put into effect. The initiatives formalise the problems identified as management challenges.

The challenges single out what has to be done if knowledge resources are to be developed. The knowledge narrative sums up, communicates and re- orientates what the company's skills and capacity do or must do for users, and what knowledge resources are needed within the company.

Management tool. IC helps managers and external providers of resources in several ways. It provides indicators that can evaluate knowledge resources.

Second, by focusing on knowledge resources rather than knowledge per se, it can concentrate on creating a structure of knowledge resources and their interrelationships. This leads to a much better understanding of knowledge resources than if knowledge were considered primarily a matter for HR in extracting secret or tacit knowledge from individuals.

The IC statement also helps develop the elements of a company's knowledge strategy. By focusing not only on indicators but on the whole translation between knowledge narrative, management challenges, effort/initiatives and indicators, it knits together a network of relations that together produce valuable forms of knowledge management.

* This article first appeared in CIMA Insight, the e-mail newsletter for professional accountants in business, published by The Chartered Institute of Management Accountants. CIMA Insight is accessible at www.cimaglobal.com/newsletters.


Kesan hubungan 30 tahun

Oleh ZAINI HASSAN

(Yang sedang membuat liputan lawatan rasmi Perdana Menteri ke Republik Rakyat China sempena ulang tahun ke-30 hubungan kedua-dua negara, dari 27-31 Mei 2004)
PADA 30 tahun lalu bertarikh 29 Mei 1974, Ketua Pengarang Kumpulan Utusan ketika itu, Mazlan Nordin melaporkan dari Peking (kini Beijing) satu berita besar.

Berita utama muka satu itu bertajuk `Razak Temui Mao'. Laporan itu: ``Perdana Menteri Tun Razak bertemu dengan Pengerusi Mao Tze-tung (Mao Zedong) dan mengadakan rundingan selama satu setengah jam dengan pemimpin besar China itu di Dewan Besar Rakyat petang ini.''

Dua hari selanjutnya pada 31 Mei, Mazlan melaporkan peristiwa bersejarah `Hubungan KL-Peking Dirasmi' yang merupakan satu langkah bermakna dalam perhubungan dua hala Malaysia-China sehingga ke hari ini.

Mazlan menulis: ``Kenyataan bersama yang dikeluarkan menyebut Kerajaan Malaysia mengiktiraf Kerajaan Republik Rakyat China sebagai kerajaan yang tunggal dan sah bagi negara China. Manakala Kerajaan Republik China pula mengiktiraf Kerajaan Malaysia serta menghormati kemerdekaan dan kedaulatan Malaysia.''

Sehari sebelum itu, Mazlan menulis, juga disiarkan di muka depan akhbar Utusan Malaysia, bertajuk: `Razak Disambut Hangat Di Peking'. Berita itu berbunyi: ``PEKING 28 Mei - Perdana Menteri, Tun Razak telah tiba di sini petang ini dan diberikan sambutan yang paling meriah lazimnya diberikan kepada tetamu sahabat lama.

``Sambutan hangat ini menandakan betapa pentingnya kunjungan muhibah pemimpin Malaysia itu dianggap oleh pemerintah dan rakyat China.''

Penulis yang ketika berusia 10 tahun, masih ingat peristiwa itu. Gambaran yang masih ada ialah apabila Tun Razak Hussain turun dari tangga pesawat MAS setibanya di Peking. Ingatan juga menjurus kepada gambar bersejarah Tun Razak dan Perdana Menteri China, Chou En-lai mengangkat gelas sebagai tanda ucap selamat dalam hubungan kedua-dua negara.

Pada masa itu penulis tidak tahu apakah signifikan kunjungan dan hubungan tersebut - selain Parti Komunis Malaya (PKM) - yang menerima sokongan moral dari Peking masih memberontak melalui gerakan ganasnya di dalam hutan.

Bagi para wartawan seperti Mazlan, membuat liputan peristiwa tersebut bukan sahaja mencatat sejarah bagi negara, tetapi juga bagi diri mereka sendiri. Apa tidaknya negara menjalin semula hubungan diplomatik - pascamoden - dengan kuasa besar China yang terputus - sejak 600 tahun Maharaja Ming menghantar utusannya, Laksamana Yin Ching dan Laksamana Cheng Ho untuk mengintai hubungan dengan kerajaan Melayu Melaka.

Kunjungan Tun Razak itu memberi banyak reaksi di tanah air. Ada yang berbelah bahagi - yang marah dan yang menyambut baik. Ini menyebabkan satu eksesais perhubungan awam dibuat di Kuala Lumpur. Sehari selepas Tun Razak menemui Mao, satu berita disiarkan bertajuk: ``Rapat raksasa di KL terang hasil lawatan Razak ke Peking.''

Namun, hakikatnya tiada siapa pun boleh mempertikaikan jalinan hubungan itu. Tiada yang tidak elok mengenainya. Hasil daripada langkah itulah unsur subversif PKM mulai reda dan berjaya dihapuskan.

Malaysia berjaya `mengikat' China dari segi diplomatik untuk melemah dan melenyapkan pengaruh komunis di Malaysia. China mulai faham mengenai peranan dan masa depan `rakyat China seberang laut' serta taat setia kepada negara yang didudukinya.

``Sejak itu hubungan muhibah kedua-dua negara berkembang pada paras yang tidak disangka-sangka dalam semua segi,'' kata Duta Besar Malaysia ke China, Datuk Abdul Majid Ahmad Khan kepada wartawan yang membuat liputan lawatan rasmi Perdana Menteri - sempena ulang tahun ke-30 hubungan dua hala - di Beijing semalam.

Kunjungan Abdullah selama lima hari bermula hari ini sehingga 31 Mei sungguh signifikan. Signifikannya adalah kerana ia juga adalah lawatan rasmi pertama Perdana Menteri ke luar negara sejak mendapat mandat besar rakyat dalam pilihan raya umum lalu. Dengan diiringi oleh isteri, Datin Seri Endon Mahmood, beliau membawa bersama-samanya sembilan menteri Kabinetnya dan tiga Menteri Besar termasuk seorang Ketua Menteri dan sejumlah 500 ahli perniagaan.

China, terutamanya Beijing kini bukan seperti 30 tahun dulu. Rakyatnya tidak lagi `serupa' dengan baju Mao dan topi bintang tiga yang terpaksa dipakai. Mereka kini sudah moden.

Di dalam bilik hotel, Shangri-la Beijing (milik rakyat Malaysia) sudah ada perkhidmatan jalur lebar dan akses Internet Tanpa Wayar untuk memudahkan rencana ini dihantar balik - sekelip mata. Suasana itu sudah tentu umpama `langit dengan bumi' dengan mesin taip zaman Mazlan.

``Oleh itu saya nasihatkan semua persiapan untuk liputan ini harus diatur dengan betul kerana Beijing terlalu sibuk,'' nasihat Abdul Majid kepada para wartawan. Sibuk yang dimaksudkan bukan kerana basikal bersimpang siur - yang mudah dilihat sedekad dua lalu, tapi dipenuhi dengan kereta-kereta mewah dan pengangkutan awam. Beijing dan bandar-bandar besarnya, terutama Shanghai sudah ultramoden - lebih moden atau sama hebat dengan bandar-bandar Eropah yang lain.

Lawatan rasmi Perdana Menteri atas jemputan Kerajaan Republik Rakyat China itu juga merupakan satu detik penting dari segi politik serantau ekoran keseimbangan dunia yang semakin tidak stabil.

Kuasa China, yang menurut pemerhati hubungan antarabangsa berupaya mengubah corak wajah dunia yang unipolar, tidak boleh ditolak begitu sahaja.

China adalah satu-satunya negara besar yang tidak goyah pendiriannya mengenai konsep keseimbangan dunia selepas kejatuhan, Soviet.

Abdullah dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Presiden Republik China, Hu Jintao dan Perdana Menteri Wen Jiaboa. Dalam kunjungan hormat itu kedua-dua pihak akan berpeluang membincangkan mengenai kepentingan Malaysia-China serta isu-isu serantau dan antarabangsa.

Selaku Pengerusi Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Abdullah dijangka membangkitkan soal keselamatan, keganasan serantau, termasuk mungkin menyentuh mengenai kedudukan Iraq dan Palestin.

Kunjungan ini juga dijangka dikuasai oleh agenda dagang antara kedua-dua negara. Sebanyak 30 perjanjian persefahaman (MoU) akan ditandatangani antara ahli perniagaan kedua-dua negara, merangkumi bidang bio-teknologi, pendidikan, perdagangan dan penyiaran, manakala, perjanjian antara kerajaan akan meliputi soal latihan (pertukaran kakitangan).

Sebagai penggemar sukan golf, Abdullah akan bermain golf sembilan lubang pada pagi Sabtu ini, sebelum berlepas untuk merasmikan bangunan baru Kedutaan Malaysia di No. 2 Liang Ma Qiao Bei Jie.

Bangunan yang berkonsepkan Melaka itu membawa makna hubungan 300 tahun China dengan bekas pusat perdagangan serantau Kesultanan Melayu itu.

Abdul Majid dalam taklimatnya juga berharap lebih ramai rakyat China akan melawat Malaysia berbanding 500,000 orang tahun lalu.

Perbandingan purata penduduk menunjukkan seorang rakyat Malaysia yang melawat China, sekurang-kurang 50 rakyat negara itu perlu melawat Malaysia.

Bagi tujuan itu, urusan memudahkan kemasukan rakyat China menerusi pengenalan I-visa, permohonan visa melalui Internet yang sudah diperkenalkan di Shanghai, akan diperluaskan.

Beberapa pejabat konsul juga akan dibuka di beberapa wilayah di negara ini untuk memudahkan urusan kemasukan rakyat China ke Malaysia.

Syarikat penerbangan China juga akan menambah penerbangan terus ke beberapa destinasi ke Malaysia termasuk di Sabah. Perdagangan dua hala meningkat 24 peratus dari nilai jumlah perdagangan AS$1.18 bilion pada 1990 kepada AS$13.2 bilion pada 2003.

Walaupun jadual Abdullah diatur terlalu ketat, lawatan ini dianggap sungguh bermakna. Hubungan kedua-dua negara amat penting untuk masa depan bersama.

Kejayaan Malaysia membangun sebagai salah satu harimau Asia terus dihormati. Naga China pula tidak boleh dipandang sepi, kerana negara besar itu kini adalah penjana ekonomi Asia, malah dunia. Sebarang perubahan pada petunjuk ekonominya adalah umpama gelombang Tsunami - yang boleh memberi kesan buruk kepada semua.

Oleh itu, kunjungan rasmi Perdana Menteri itu tepat pada masanya dalam mengukuhkan lagi kerjasama Malaysia-China. Jika Mazlan dulu mencatat sejarah sulung hubungan ini, penulis kini turut mencatatkan sejarah 30 tahun kerjasama itu dijalin.

Kita berharap 30 tahun akan datang, pengganti penulis pula akan mencatat sejarah yang sama. Masa itu, mereka tidak lagi menggunakan Internet jalur lebar untuk menghantar berita, tetapi sesuatu yang melangkaui jangkaan pemikiran kita sekarang.

Ketika itu mungkin keutamaan hubungan dua hala juga sudah berubah. Apa yang kita harapkan China akan terus dengan dasarnya sekarang dan kedua-dua negara akan terus bekerjasama atas nama bersama dan kemanusiaan sejagat. China yang akan menentukan rentak itu, satu hakikat yang kita tidak boleh dinafikan.

Utusan Malaysia ::27/5/04

Rakyat perlu amalkan perbelanjaan berhemah

Oleh Johardy Ibrahim dan Wan Najib Wan Daud

KUALA LUMPUR 26 Mei - Rakyat disaran supaya terus mengamalkan konsep perbelanjaan berhemah meskipun kedudukan ekonomi negara semakin mencatatkan pemulihan dengan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 7.6 peratus bagi suku pertama tahun ini.

Penganalisis saham, Abdul Aziz Abdul Hamid berkata, pertumbuhan besar KDNK itu amat memberangsangkan tetapi tidak semestinya melambangkan kecairan perbelanjaan kepada rakyat.

Tiga isu utama semasa yang masih membelenggu negara, ujarnya, ialah kenaikan harga minyak, kadar faedah Amerika Syarikat dan kemeluapan ekonomi China.

``Kerana itu, rakyat disaran supaya mengamalkan perbelanjaan berhemah kerana bahan asas pengguna akan turut meningkat akibat kenaikan harga minyak,'' katanya di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas pengumuman Bank Negara Malaysia (BNM) mengenai pencapaian KDNK terbaik Malaysia sebanyak 7.6 peratus sejak krisis kewangan serantau 1997/1998.

Sementara itu, Datuk Dr. Norraesah Mohamed berkata, pertumbuhan KDNK pada kadar 7.6 peratus adalah munasabah bagi suku pertama tahun ini memandangkan momentum di dalam aktiviti pelaburan swasta meningkat berbanding sebelumnya.

Menurut beliau, ramalan penganalisis ekonomi luar negara terutamanya dari Singapura bahawa perolehan KDNK antara tujuh hingga 7.5 peratus bagi tempoh tersebut berada dalam jangkaan.

Sektor perkilangan dan pembuatan telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang baik berbanding suku keempat pada tahun lalu.

``Kita berharap masalah-masalah ekonomi global seperti masalah ekonomi di China dan kenaikan harga minyak dunia dapat diatasi secara bijaksana bagi terus mengukuhkan kedudukan dan pertumbuhan ekonomi negara,'' ujar beliau.

Dalam pada itu, Dr. Hamzaid Yahya berkata kemampuan Malaysia mencatatkan pertumbuhan 7.6 peratus adalah sesuatu yang realistik memandangkan sektor perkilangan telah menyumbangkan sesuatu yang bermakna untuk tempoh tersebut.

Katanya, Malaysia mungkin masih belum menerima tempias kesan daripada kenaikan harga minyak dunia dan penurunan ekonomi dari China serta kenaikan harga barangan pembinaan seperti mana yang baru berlaku.

Namun begitu, kerajaan harus bersedia untuk menghadapi pelbagai rintangan jika faktor-faktor tersebut berpanjangan dan memberi kesan kepada keadaan ekonomi global.

Utusan Malaysia ::27/5/04

Semua sektor ekonomi catat pertumbuhan

Semua sektor ekonomi catat pertumbuhan
KUALA LUMPUR 26 Mei - Semua sektor ekonomi yang meliputi pembuatan, perlombongan, pertanian, pembinaan dan perkhidmatan telah mencatat pertumbuhan menggalakkan pada suku pertama 2004.

Menurut kenyataan Jabatan Perangkaan (JP) Malaysia, sektor pembuatan terus memacu pengembangan ekonomi dengan mencatat pertumbuhan 12.5 peratus selepas mencatat pertumbuhan 5.8 peratus, 6.5 peratus, 8.3 peratus dan 12.2 peratus dalam keempat-empat suku tahun 2003.

Katanya, selain daripada kumpulan utama produk tekstil, pakaian dan kulit, lima kumpulan utama yang lain telah mencatat pertumbuhan yang positif.

Secara khusus katanya, kumpulan utama produk logam yang reka, elektronik, mesin dan peralatan bersama kumpulan utama bahan kimia perindustrian, plastik, getah dan produk galian bukan logam masing-masing mencatatkan kenaikan 18.0 dan 10.9 peratus.

Menurut JP, peningkatan dalam pengeluaran petroleum mentah dan gas asli membawa kepada pertumbuhan 5.6 peratus.

``Pengeluaran petroleum mentah tumbuh sebanyak 7.5 peratus manakala gas asli meningkat sebanyak 2.3 peratus,'' katanya.

Malaysia mengeluarkan 772,800 tong minyak mentah sehari.

Bagi sektor pertanian kata JP, ia terus mencatat pertumbuhan positif iaitu meningkat sebanyak 3.2 peratus pada suku pertama tahun ini.

Ini katanya, sebahagian besar disumbangkan oleh peningkatan dalam pengeluaran getah yang naik sebanyak 21.9 peratus dan pertumbuhan bagi gabungan aktiviti perikanan, perhutanan dan penternakan yang merekodkan pertumbuhan 6.4 peratus.

``Kelapa sawit mencatat pertumbuhan 1.8 peratus,'' katanya.

Menurut JP, harga komoditi yang lebih tinggi membolehkan sektor pertanian terus dengan arah aliran yang meningkat dengan mencatatkan pertumbuhan 15.8 peratus.

Pada peringkat kumpulan kecil pula, katanya, getah meningkat tinggi sebanyak 58.9 peratus manakala kelapa sawit mencatat peningkatan sebanyak 27.2 peratus.

Sektor pembinaan pula kata JP, merekodkan pertumbuhan marginal sebanyak 0.6 peratus pada suku pertama tahun ini selepas mencatat pertumbuhan sebanyak 2.7 peratus pada suku tahun sebelumnya.

``Ketiadaan projek infrastruktur yang baru telah sebahagian besarnya menyumbang kepada pertumbuhan yang sederhana dalam sektor ini,'' katanya.

Satu lagi sektor iaitu perkhidmatan kata JP, telah menunjukkan prestasi yang sangat baik pada suku tahun dalam kajian ini dengan mencatat pertumbuhan 6.2 peratus berbanding peningkatan 4.7 peratus dalam suku terakhir 2003.

Menurut JP, kebanyakan sektor kecil perkhidmatan mengalami pertumbuhan yang lebih tinggi dengan didahului oleh sektor kecil utiliti yang mencatat kenaikan 8.1 peratus.

``Sektor kecil kewangan, insurans, hartanah dan perkhidmatan perniagaan serta sektor kecil pengangkutan dan komunikasi juga kukuh dengan masing-masing mencatat peningkatan sebanyak 7.4 peratus,'' katanya.

Pertumbuhan dalam sektor kecil lain juga adalah ketara melibatkan perdagangan borong dan runcit, hotel dan restoran (5.6 peratus), perkhidmatan kerajaan (3.2 peratus).

Utusan Malaysia :: 27/5/04

Art of surviving

So you want to be a CEO? Reality TV show Survivor can teach you how to beat your enemies at office politics, writes SUMIKO TAN.

THE professors at Harvard Business School will sniff at this, but I believe reality TV has tips on how to climb up the corporate ladder.

In particular, Survivor, the mother of all reality TV shows.

Unless you’ve been stuck on Mars, you’d know that Survivor features a group of people abandoned in some God-forsaken place. They are divided into “tribes” and take part in contests. Every few days, someone is voted off until there are only two people left.

A “tribal council” made up of players who have been kicked out earlier then votes for the US$1mil (RM3.8mil) winner.

Before you snort in derision, consider the similarities: in both the show and the corporate world, people fight tooth and nail for a prize – money in Survivor, and a promotion (and money, too) in the latter.

People “play-act” in both so-called reality worlds – playing to the camera in Survivor, and putting on a “work face” in the office, as opposed to being their true selves at home.

And in both worlds, it is dog-eat-dog as people scheme, schmooze and claw their way to the top.

So, what lessons can you glean from TV?

Here are 15 Machiavellian strategies:


Strategy No.1 – Be likeable: No matter how much of an individualist you are or how much you disdain your colleagues, make friends (Hatch, Jerri, Jon). You need allies at work. If anything else, they can help ease the tedium of office life.
But don’t make your friendships so exclusive that they shut out others. In your journey up the ladder of success, you’ll need all the friends you can find.

Always maintain a harmonious relationship with everyone around you.

This is especially crucial when you aren’t particularly talented in anything.


Strategy No.2 – Team work matters: You may think you are the sharpest arrow in the bag (Heidi, Alicia) but, hold on. When you’re placed in a group situation, you can’t fly solo. Co-operate or you will be labelled arrogant.

Strategy No.3 – Sniff out power: Always align yourself with those in power, for you can ride on their coat-tails as they rise (Amber and Rob M.). Be friendly to them.
Ingratiate yourself, if you have to.


Strategy No.4 – Know thy enemy: While you may be on smiling terms with everyone, here’s Fact Of Life No.1: Not everyone will like you.
Blame it on chemistry. Accept this. Then, know thy enemy and his weakness so that you’ll know where exactly to plunge the knife, and when.

Say, you sense a colleague is lobbying to get you kicked out of a plum assignment. Quickly, seek out another colleague whom the first chap also detests – and vice versa – and play them against each other. (Rob M., Tom and Rupert).

That way, you shift attention away from yourself.

The two will slug it out and one of them will be eliminated, narrowing down the number of people you will have to compete with eventually.


Strategy No.5 – Early ties bind: Believe it or not, loyalty exists in both cut-throat worlds. (Rudy, Rupert).
Have you ever wondered why the company hasn’t retrenched a long-time employee who had obviously hit his use-by date years ago?

Chances are, the boss is someone whom he embarked his working life with eons ago, and who is now his guardian angel.

They were part of the same “tribe” and their bond means the unproductive worker will not be voted out.

And don’t be so silly as to gripe to your boss about his old tribe-mate.


Strategy No.6 – Have a good work ethic: No matter how much you make your colleagues laugh, nobody likes a lazy fellow. If you’re a good-for-nothing-won’t-lift-a-finger Survivor/worker, alliances and friendships can take you only so far. You must put in some work.

Strategy No.7 – Win awards: But if your work ethic sucks, assert yourself at the right moments to win awards. There’s nothing like getting recognised for something to make people forget you’ve been coasting all along.

Strategy No.8 – Stay under the radar (also known as UTR): The UTR strategy was used to great effect by winners like Tina, Vecepia, Brian, Sandra and Amber.
They weren’t obnoxious but neither were they overly nice. They did their share of work but didn’t go overboard. They won challenges but nothing that would make them seem a threat – at least not at first.

Going UTR also means you’ll not be arrowed to do too much work, or be blamed if anything goes wrong.

But when it comes to the final tribal council (or “appraisal time” in work parlance), get out from under the radar and embark on shameless self-promotion.


Strategy No.9 – Good looks matter: Fact Of Life No.2: Good-lookers attract more attention. (Elisabeth, Amber, Jenna M.). Use your physical assets wisely, though. Flaunt them only to the opposite sex.
When around your gender mates, be modest.


Strategy No.10 – Success breeds contempt: Fact Of Life No.3: Everyone hates a winner (Tina, Ethan, Hatch). If you’re always aceing the big assignments, don’t be surprised if your colleagues start giving you the cold shoulder.
Be modest and watch your back.


Strategy No.11 – Never make deals/promises you can’t keep: You’ll get a bad reputation and your words will come back to haunt you (Rob M.).

Strategy No.12 – Never believe that deals/promises made to you will be kept:
It’s a jungle out there, okay (Lex, Rupert)?


Strategy No.13 – Keep your emotions at bay:
There’s no need to get emotionally involved (Lil, Kathy). As in Survivor, it’s all about the game.

Or, in the office, work. Be patient, keep a cool head and hone your listening skills. You never know what you might pick up.


Strategy No.14 – Have a good game plan: Obvious? Not really. Most go into a game without a plan (Tom, Rupert). Be clear about your goal (to be manager next year...) and strategies (...by staying under the radar until appraisal time) and stick to them. Yet ...

Strategy No.15 – Go with the flow: Be flexible enough to change tack as the game shifts (Sandra). If you see an opportunity to advance yourself, dump whatever plan you already have and lie if you have to, if it will get you what you want.
So there you have it. Machiavellian methods to rise to the top, courtesy of Survivor – not that my colleagues and I practise any of them, of course.

Or, hmmm, do we? – The Straits Times Singapore/Asia News Network

The Star 27/5/2004

Wednesday, May 12, 2004

Usaha menjayakan Pelan Integriti Nasional

Oleh Kassim Ahmad

BARu-baru ini Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melancarkan sebuah cita-cita nasional yang besar dalam bentuk Pelan Integriti Nasional (PIN) mungkin sama besar dan sama penting dengan Wawasan 2020 yang telah dibuat oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Pelan ini bertujuan untuk membangunkan sebuah masyarakat Malaysia yang bermoral iaitu mempunyai kesedaran moral yang tinggi tentang baik dan jahat serta suatu kompas moral untuk menunjuk jalan ke hadapan bagi rakyat.

Tidak syak lagi, ia suatu cita-cita nasional yang amat tinggi. Ramai rakyat kita bersetuju dengannya. Malah, kita boleh mengatakan bahawa mandat besar yang diberikan kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum yang lalu persis kerana mereka hendak memberi suatu peluang baru kepada UMNO dan BN untuk mencapai visi Abdullah yang mereka yakin mahu menghapuskan rasuah dan kerenah birokrasi dalam kerajaan, parti dan masyarakat.

Tiada siapa yang mempertikai cita-cita luhur ini, kecuali yang jahat. Namun demikian, sejarah telah mengajar kita bahawa sebuah masyarakat yang bermoral tinggi amat sukar dicapai. Pemimpin-pemimpin yang bermoral tinggi serta komited untuk mencapai masyarakat yang sedemikian, kebanyakannya tidak berjaya. Yang berjaya memang ada, tetapi bilangannya kecil. Antara yang berjaya ialah Nabi Muhammad. Oleh sebab itu, Tuhan mengajar kita mengikut contoh beliau.

Apakah sebabnya sukar hendak kita capai sebuah masyarakat yang bermoral tinggi, walaupun diperintahkan oleh Tuhan supaya kita mewujudkannya? Adakah kerana sifat manusia yang memang begitu, seperti yang didakwa oleh ahli-ahli falsafah materialis-hedonis? Jika benar, mengapakah Tuhan memerintah kita berbuat demikian?

Sebenarnya, apa yang dipanggil fitrah manusia tidak wujud. Yang wujud ialah dua kecenderungan dalam diri manusia: Kecenderungan untuk merosot ke bawah, dan kecenderungan untuk meningkat ke atas. Jika manusia ikut kecenderungan yang pertama, dan ini kerap kali berlaku, kerana lebih mudah dan seronok, ia akan merosot menjadi binatang. (umpamanya, gelagat Pentadbiran George W. Bush di persada dunia sekarang).

Tetapi, jika moralnya kuat serta mereka berusaha dan berjuang untuk meningkatkan dirinya, individu dan kolektif, untuk mencapai masyarakat yang baik, maka ia akan mencapai sebuah masyarakat yang aman, adil dan bahagia di tempat dan dalam zamannya.

Jika masyarakat global sekarang boleh bertindak demikian, dan ini bukan mustahil, maka dunia akan menjadi aman, adil dan bahagia untuk semua manusia. Bukankah slogan sebuah dunia yang adil sudah wujud di kalangan masyarakat antarabangsa sejak tiga dekad yang lalu? Saya yakin ia akan dicapai.

Impian murni Abdullah dan rakyat boleh dicapai dengan syarat kita ikut kaedah-kaedah yang betul. Kita ada beberapa contoh yang boleh diikut dalam sejarah dunia, seperti Revolusi Amerika pada tahun 1787, tetapi oleh kerana tradisi kita ialah Islam, maka contoh baik kita ikut ialah Revolusi Islam, bukan yang dibuat oleh Ayatollah Khomeini di Iran pada 1979, tetapi yang dipimpin oleh Nabi Muhammad pada awal abad ketujuh di Semenanjung Arab.

Apakah yang dibuat oleh Nabi Muhammad, yang menyelesaikan revolusinya dalam masa 23 tahun? Pada tahap pertama, beliau menyeru masyarakat Arab secara aman supaya kembali kepada ajaran tauhid menyembah Tuhan Yang Esa, ajaran moyangnya Nabi Ibrahim. Dalam konteks masyarakat kita, ini bermakna kita hendaklah berpegang kepada fahaman-fahaman kesatuan manusia, kesatuan undang-undang, persamaan manusia, di samping mengiktiraf asas kebangsaan Malaysia sebagai tapak yang menghubungkan kita dan bekerjasama dengan bangsa-bangsa lain di dunia, hak-hak asasi manusia, termasuk kebebasan beragama, akhlak yang tinggi, penekanan kepada prinsip-prinsip kebenaran, keadilan dan kerahiman.

Pada tahap kedua, baginda berpindah ke Madinah yang menjemput dan menerima beliau sebagai pemimpin dan ketua negara kota Madinah dengan sebuah perlembagaan bertulis yang pertama dalam sejarah dunia, yang terkenal dengan nama Piagam Madinah. Di sini baginda menubuhkan sebuah negara-bangsa yang pertama di dunia, dengan rakyatnya terdiri dari orang Islam (puak Muhajirin dan puak Ansar), orang Yahudi dan orang musyrikin, sebuah negara-bangsa majmuk seperti Malaysia, dengan sebuah pemerintahan berstruktur persekutuan dengan autonomi kepada daerah.

Nabi Muhammad sendiri menjadi ketua pemerintah. Pemerintahan yang dijalankan melalui musyawarah. Pada tahap ini, Muhammad dan pengikut-pengikutnya diberi kebenaran untuk mempertahankan diri dengan senjata, apabila diserang oleh musuh dari kaum Quraisy dengan sekutu mereka kaum Yahudi.

Dengan perkataan lain, baginda menubuhkan sebuah gerakan sosial-politik untuk melaksanakan risalah baginda. Risalah ini, pada dasarnya, bersifat nasionalis atau patriotik, dan pada masa yang sama, juga bersifat humanis dan universal. Gerakan sosial-politik ini, setelah sepuluh tahun, berjuang secara aman, menubuhkan sebuah pemerintahan yang berhak mempertahankan dirinya dengan senjata, yang bercorak republikan dan demokratik, mula-mula di Madinah dan kemudian di seluruh Semenanjung Arab, yang memerintah rakyatnya dari pelbagai kaum dan agama, dengan memberi autonomi kepada kaum masing-masing untuk mentadbirkan upacara agama dan perkara-perkara lain yang khusus kepada mereka dan memusatkan perkara-perkara seperti pertahanan dan keselamatan di bawah kuasa pusat.

Perhatikan Perlembagaan Madinah mengharamkan kezaliman, sesuatu yang tidak terdapat dalam mana-mana perlembagaan moden. (Lihat artikel penulis, A Short Note on the Medina Charter HYPERLINK ``http://www.stormloader. com/qsmjam'' http://www.stormloader. com/qsmjam)

Dengan perkataan lain, kaedah Muhammad revolusioner, bukan dalam erti kata melalui kekerasan, tetapi dalam erti kata suatu gerakan massa untuk membuat perubahan yang mendalam dan berterusan, tetapi dengan kaedah-kaedah yang berperingkat-peringkat dan yang berakar-umbi dalam moral dan jiwa manusia. Walaupun revolusi Muhammad kemudiannya merosot, setelah merangsangkan kelahiran sebuah tamadun yang agung dalam sejarah, ia tetap berdiri sebagai suatu contoh yang cemerlang dan suatu inspirasi yang tidak pernah padam kepada generasi-generasi mendatang.

Kita mesti kembali kepada contoh ini dan mencorakkan masa depan kita mengikut contoh ini. Hanya dengan demikian kita boleh berjaya.

Kita harap Institut Integriti Nasional yang telah ditubuhkan itu tidak akan menjadi sebuah lagi jabatan kerajaan yang sudah pun terlalu banyak. Kita mesti sedar bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) semata-semata tidak boleh menghapuskan rasuah, kerana wujud tenaga-tenaga politik yang lebih berpengaruh daripada BPR. Tidak juga Parlimen, kerana Parlimen tidak ada kuasa eksekutif. Pimpinan politik, pimpinan masyarakat dan rakyat mesti komited dan memainkan peranan aktif untuk mewujudkan masyarakat baik ini.

Kaedah-kaedah dalaman dan luaran mesti digunakan untuk itu. Kaedah dalaman bermakna mendidik mewujudkan individu-individu tanpa paksa atau galakan ganjaran akan melakukan tugas dan tanggungjawab mereka dengan baik. Kaedah luaran merujuk kepada ganjaran, galakan, kritikan dan hukuman oleh parti, kerajaan dan masyarakat terhadap kerja seseorang atau sesuatu badan.

Proses ini harus berjalan berterusan dan tidak boleh berhenti, kerana kehidupan kita berjalan melalui pergantian dari generasi ke generasi, maju terus-menerus atau merosot dan hancur di tengah jalan, dan kemudian diganti dengan yang baru. Generasi baru mewarisi generasi yang lama, dari zaman ke zaman, tanpa henti, dalam suatu evolusi kehidupan yang besar untuk mencapai matlamat kehidupan itu.

Utusan Malaysia::12/5/2004

PBB kecewakan harapan dunia

Ucapan Tun Dr. Mahathir Mohamad pada Diners Club Maktab Turus Angkatan Tentera di Kuala Lumpur pada 10 Mei 2004.

Saya berterima kasih kepada Diners Club Maktab Turus Angkatan Tentera kerana menjemput saya untuk berucap mengenai satu tajuk penting iaitu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Order Baru Dunia.

PBB ditubuhkan untuk berkhidmat kepada negara-negara anggota, negara-negara di dunia. Itu adalah mandat sebenar PBB iaitu untuk berkhidmat kepada negara anggota. Piagamnya ditulis di atas nama ``kami penduduk dunia''. Tetapi amat menyedihkan apabila pertubuhan dunia itu telah mengecewakan penduduk dunia dan gagal untuk menyempurnakan harapan anggota-anggotanya.

PBB telah ditawan oleh beberapa negara untuk menjayakan matlamat mereka, atau jika negara-negara ini tidak berjaya menawannya, ia akan dilangkau dan tidak hiraukan. Sejarah sememangnya berulang.

Apa yang telah terjadi kepada PBB turut menimpa Liga Bangsa-bangsa. Anggota yang paling berkuasa membunuh Liga dengan menarik sokongan mereka. Itulah yang terjadi kepada PBB.

Demokrasi dicipta untuk semua, jika pun tidak semua - sekurang-kurangnya majoriti dan untuk membendung penyalahgunaan hak asasi kumpulan minoriti.

Untuk berjaya, PBB mesti demokratik. Kita amat terasa kerana ia merupakan keagungan demokrasi yang diasas serta disokong oleh PBB. Tetapi apabila proses demokrasi dalam PBB gagal untuk sealiran dengan negara kuasa besar, komitmen untuk demokrasi oleh kuasa demokrasi agung ini terhapus dan kemuncak autokrasi mengambil tempatnya.

Memang mudah untuk bercakap mengenai keadilan dan kesaksamaan ketika PBB ditubuhkan. Negara-negara kuasa besar yang berhimpun untuk mencipta PBB percaya dunia selepas Perang Dunia Kedua akan menyaksikan pemulihan kedudukan dominasi mereka berbanding sebelum perang, dengan kelebihan tambahan penyerahan mutlak oleh negara-negara yang telah mencabar mereka.

Yang menang akan mendapat semula jajahan-jajahan mereka dan mengawasi wilayah-wilayah bersama dengan yang dimiliki oleh kuasa-kuasa paksi.

Dalam senario penuh kemegahan itu adalah selamat untuk menganjurkan kebebasan dan hak yang sepatutnya dinikmati oleh semua. Ia hanya janji-janji manis.

Setiap kali prinsip, ideologi malah agama dinyatakan dengan jelas, tanpa pengecualian, kesemua ini akan diperinci dan ditafsir semula sehingga melenyapkan idea asal dan menjadikannya sesuatu yang berbeza sama sekali. Maka, kesaksamaan, persaudaraan dan kebebasan yang dicipta oleh Revolusi Perancis bertukar menjadi pemerintahan diktator komunis, di mana sesiapa yang menentang akan dihancurkan. Sejak itu tiada kesaksamaan atau persaudaraan antara komrad yang memerintah dengan komrad yang diperintah.

Apabila kebebasan disokong oleh PBB, keputusan di luar jangkaan adalah perpecahan empayar-empayar etnik Eropah yang merupakan pengasas PBB. Ia telah mengakibatkan pembentukan begitu banyak negara merdeka yang miskin. Sebagai negara-negara bekas penjajah, mereka terpaksa mengaku menjadi anggota PBB.

Negara-negara baru ini cenderung untuk menjadi kritis terhadap negara-negara kuasa besar dan menentang mereka. Amat jelas idea agung demokrasi mengenai kebebasan bersuara dan tindakan kepada setiap negara anggota hanya berkesan jika ia seiring dengan kepentingan kuasa besar. Mereka telah memastikan kedudukan unggul mereka dalam Majlis Keselamatan dengan memberi diri mereka sendiri taraf anggota tetap yang mempunyai kuasa veto.

Tetapi ia adalah sesuatu yang memalukan sehingga negara-negara yang dicengkam kemiskinan sepatutnya menolak menyokong mereka.

Oleh kerana keanggotaan PBB semakin meningkat, demokrasi dalam sistem PBB menjadi lebih memualkan bagi penganjuran demokrasi. Sebaliknya mereka mengubah haluan ke arah oligarki dan seterusnya menjadi pemerintahan diktator di kalangan negara-negara paling kuat di dunia. Kini kita kembali kepada era peluasan kuasa bangsa di mana kuasa besar adalah benar.

Ketidakacuhan paling nyata terhadap prinsip penyatuan dunia untuk mencapai kebaikan bersama adalah keputusan dua pengasas utama, iaitu Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom, untuk tidak menghiraukan langsung PBB dan menyerang Iraq dengan dalih bahawa Iraq mengancam akan menggunakan senjata pemusnah besar-besaran ke atas Britain dalam masa 45 minit arahan dikeluarkan oleh Saddam Hussein.

Sememangnya kita tidak patut menyokong keganasan yang dilakukan oleh orang Iraq di bawah pemerintahan Saddam dan apa yang dilakukan sekarang di mana mereka membunuh orang mereka sendiri ketika menentang AS dan tentera bersekutu.

Tetapi apa bezanya antara dibunuh oleh Saddam dan dibunuh oleh tentera AS-Britain dan rakyat Iraq yang lain ketika perang dan penaklukan Iraq. Ataupun apa perbezaannya antara dibunuh oleh tentera AS kerana mereka bertindak balas terhadap penentangan rakyat Iraq dengan jika dibunuh oleh Saddam?

Dan laporan terkini menunjukkan tentera AS dan Britain tidak kurang ganas daripada yang mereka dakwa dilakukan oleh pengikut-pengikut Saddam.

Adalah diragui penaklukan, kemusnahan dan pembunuhan, layanan buruk dan lain-lain akan dapat menyaksikan perubahan rejim dan membentuk negara Iraq yang demokrasi dan aman.

Demokrasi bukannya satu sistem kerajaan yang paling mudah. Dalam sebuah negara yang dibahagikan oleh agama, etnik, demokrasi adalah sistem yang paling sukar untuk berfungsi. Adalah tidak masuk akal untuk berfikir bahawa dengan menukar kepada demokrasi, semua masalah di sesebuah negara akan dapat diselesaikan. Malah tidak masuk akal untuk membunuh dan memusnahkan sesebuah kerajaan bagi melaksanakan demokrasi dari luar.

Tetapi jika AS dan negara-negara sekutu berjaya membawa perubahan rejim di Iraq dengan menggunakan kekuatan tentera, apa akan terjadi ikut urutan yang logik. PBB akan mengisytiharkan negara-negara yang dibenci - terdapat beberapa di antaranya yang boleh dicap bersama negara-negara yang gagal, negara-negara penipu dan anggota paksi kejahatan - sebagai amat memerlukan perubahan rejim.

AS dan negara-negara sekutu terutama penjajah lama seperti Britain sibuk menawan satu demi satu negara untuk melakukan perubahan rejim. PBB menjadi tidak relevan.

Perlunya perubahan rejim dikatakan kerana rejim-rejim ini tidak demokratik. Tetapi adakah sesebuah kerajaan yang dilaksanakan dan diluluskan oleh negara-negara kuasa besar dianggap sebagai demokratik. Jika pilihan raya yang demokratik diadakan dan hanya calon-calon yang pro-AS menang, tidak mungkin kumpulan yang anti-AS akan membenarkan mereka memerintah. Mereka akan dicap sebagai boneka dan diserang. Jadi apa yang telah dicapai hasil perubahan rejim selain kekacauan.

Sebaliknya jika orang yang benar-benar popular dipilih, kemungkinan besar mereka adalah anti-AS. AS akan merasakan perlunya satu lagi perubahan rejim, mungkin melalui penaklukan kedua dan pembunuhan lebih ramai orang, kemusnahan lebih banyak bandar dan kota.

Di Iraq pilihan raya akan menyaksikan kemungkinan puak Syiah berkuasa. Puak Syiah benci kepada AS dan akan menjadi semakin giat menyerang orang AS, sama ada sebelah pihak atau sebaliknya, termasuk serangan keganasan.

Perubahan rejim telah berkesan dalam bentuk demokratik tetapi kerajaan yang dipilih mungkin dilanda kebencian terhadap AS lalu mendorong membangunkan senjata pemusnah besar-besaran untuk menentang rakyat Amerika yang dibenci dan sekutu-sekutunya. Mungkin mereka akan menyokong pengganas dan menyediakan tempat perlindungan untuk mereka.

Adakah mereka akan dibenar berbuat demikian kerana dipilih secara demokrasi oleh rakyat?

Mereka yang percaya boleh menjayakan perubahan rejim dengan kuasa tentera dan membentuk kerajaan berdemokrasi adalah naif dan bodoh. Mereka tidak pernah belajar daripada sejarah peluasan kuasa oleh bangsa Eropah, daripada kemusnahan dahsyat yang ditempa oleh Perang Dunia Kedua, bom atom dan daripada pahit getir perjuangan mereka yang dijajah menuntut kemerdekaan. Mereka masih percaya mereka boleh menggunakan kekejaman untuk menumpaskan serta memerintah negara lain seperti yang pernah dilakukan ketika zaman kegemilangan peluasan kuasa bangsa Eropah.

Pertamanya, mereka mesti tahu bahawa pihak yang menang dalam peperangan tidak lagi boleh memiliki sesuatu wilayah yang boleh diperintah sesuka hati. Kerajaan barangkali akan menyerah, menandatangani perjanjian damai dan menerima tentera pihak yang menang untuk berpangkalan di wilayah mereka. Tetapi penduduk di situ mungkin mempunyai idea lain. Mereka mungkin ingin terus-terusan menentang, menyerang pasukan yang menduduki negara mereka dan terpaksa menerima hakikat mereka terpaksa membayar harga yang tinggi untuk berbuat demikian.

Selain kos yang tinggi untuk meletakkan tentera di negara-negara bekas musuh, pemenang juga terpaksa menanggung kos untuk menentang penentangan tahun demi tahun. Pemenang tidak akan dapat membuktikan apa-apa daripada kemenangan yang dicapai - kecuali keranda yang dibaluti bendera.

Adalah satu kesilapan untuk berfikir bahawa penentangan akan dapat ditamatkan dengan menggunakan kuasa tentera. Ini bukannya tentera biasa yang menerima arahan pegawai-pegawai atasan atau dari kerajaan. Mereka tidak akan terikat dengan perjanjian damai dan sebagainya. Mereka adalah orang berkemungkinan besar disalah anggap berdasarkan matlamat mereka, yang dirangsang oleh kebencian amat sangat terhadap penindas asing.

Penawanan Saddam tidak membantu menghentikan penentangan malah tidak sama sekali mengurangkannya. Penentang semakin berkobar-kobar. Kebencian ekoran pembunuhan Ahmed Yassin dan Abdel Aziz Rantisi turut melimpah di kalangan rakyat. Dan mereka akan bergabung dengan rakyat Palestin dan banyak lagi dari lain-lain negara yang percaya jika AS dan Britain dibenarkan untuk meneruskan agenda perubahan rejim, negara mereka akan menjadi mangsa seterusnya. Mereka mungkin tidak suka kerajaan mereka sendiri, tetapi seperti dalam kes Iraq mereka juga benci AS dan Britain.

Serangan keganasan oleh kumpulan yang luar biasa ini tidak sama perang konvensional. Tidak ada kod kehormatan, juga Konvensyen Geneva. Tidak ada medan perang di mana tentera-tentera berperang untuk menentukan pihak yang menang. Begitu juga tiada kelebihan kuasa senjata api, teknologi ketenteraan yang canggih dan kemahiran komander yang menentukan kejayaan perang.

Keganasan boleh dicetuskan oleh sesiapa, di mana juga menggunakan sebarang senjata yang dapat dicapai oleh tangan. Seseorang boleh ditembak di mana sahaja, di dunia yang jaraknya beribu batu dari negaranya atau dari medan perang. Atau dalam kes Sepanyol sebuah kereta api mungkin dibom.

Berbilion terpaksa diperuntukkan untuk mengawasi stesen kereta api dan bangunan-bangunan pencakar langit, kelab-kelab malam dan sebagainya. Namun tidak ada cara yang membolehkan kesemua dan berjuta yang mungkin menjadi sasaran di dunia ini dilindungi. Dan sasaran, semua sasaran tidak boleh selama-lamanya dilindungi. Ketika keadaan keselamatan reda, serangan mungkin berlaku lagi. Kebencian cenderung untuk meningkat bersama masa.

Adalah penting untuk mengingati bahawa dendam kesumat bertahan sepanjang generasi, lama selepas kejadian sebenar dilupakan. Dan permusuhan yang dicetuskan oleh penindasan secara berterusan, atau penghinaan, atau ketidakadilan akan memburukkan lagi kebencian, keinginan untuk membalas dendam dan tindakan keganasan.

Serangan ganas perlu dibendung daripada menggunung. Cukup sekadar hanya mencipta satu khabar angin mengenai bahaya sesuatu serangan dan akan timbul suasana ketakutan di mana sahaja. Berbilion terpaksa diperuntukkan untuk keselamatan yang lebih.

Pengganas tidak perlu membayar apa-apa untuk khabar-khabar angin tetapi ia boleh mengganggu perniagaan, meningkatkan kos, mengakibatkan kerugian dan melemahkan ekonomi. Namun khabar-khabar angin tidak boleh diketepikan. Serangan ke atas salah satu daripada jutaan sasaran mungkin akan berlaku.

Mereka yang bertanggungjawab terhadap keselamatan akan dipersalahkan dan usaha membabitkan kos lebih tinggi terpaksa diambil untuk menyelamatkan jutaan sasaran daripada serangan pada masa akan datang.

Terdapat kemungkinan tidak berlaku sebarang serangan untuk berbulan-bulan atau bertahun-tahun dan wang serta langkah-langkah keselamatan akan dibazirkan begitu sahaja. Tetapi usaha untuk melindungi mesti diteruskan. Marsyal pesawat, pegawai keselamatan di setiap pelabuhan, kapal-kapal yang sedang belayar, penerbangan yang dibatalkan, stesen kereta api yang dikawal, kesemua ini dan banyak lagi akan terus berlaku selagi kekecewaan dan pihak yang ditindas merasa kebencian serta keperitan yang mencukupi untuk mereka membalas dendam terhadap sesiapa yang telah merampas milik kesayangan, tanah, maruah dan kehormatan mereka.

Selain ketakutan yang berkekalan, tiada kebahagiaan bagi penyerang-penyerang antipengganas. Apa gunanya adalah menjadi Presiden bagi sebuah negara paling berkuasa di dunia, jika memerlukan 10,000 anggota polis untuk melindungi anda apabila keluar dari rumah. Adalah amat memalukan sebagai seorang pemimpin popular yang dipilih memerlukan perlindungan sepanjang masa.

Tetapi jika anda menghalalkan pembunuhan kejam anda terpaksa menerima risiko pembunuhan kejam itu. Mereka yang hidup dengan pedang patut mati oleh pedang.

Peperangan di Palestin berterusan sejak tahun 1948. Jika kita prihatin untuk memeriksa konflik ini kita akan mendapati ia semakin meningkat tahun-tahun kebelakangan ini.

Pertama, rakyat Palestin cuba mendapatkan semula tanah air mereka dengan menarik pandangan dunia kepada PBB.

Rayuan mereka tidak diendahkan. Kemudian mereka cuba mencari rakan untuk berperang secara konvensional. Mesir, Syria dan Jordan berusaha untuk menawan semula tanah Palestin dari Israel.

Bangsa Eropah, yang mencipta Israel dalam cubaan mereka untuk menyelesaikan masalah orang Yahudi, mempertahankan Israel dan penduduk Palestin bersama rakan-rakan Arab tewas. Berkali-kali cubaan untuk mendapatkan semula tanah air rakyat Palestin menerusi perang konvensional gagal.

Israel semakin bersemangat oleh kejayaan mereka dan pembelaan yang ditunjukkan oleh bangsa Eropah dan memutuskan untuk menyatukan bumi rakyat Palestin yang telah mereka kuasai.

Negara-negara Arab tidak mahu berjuang dalam peperangan yang tidak mungkin mereka menang. Ini meningkatkan lagi kegetiran yang dialami penduduk Palestin. Sekiranya mereka terpaksa berjuang bersendirian, begitulah jadinya.

Mereka yang memulakan sendiri Intifada. Untuk menarik perhatian dunia, kanak-kanak Palestin membaling batu ke arah kereta kebal Israel.

Ini bukan tindakan keganasan. Kereta kebal tidak sedikit pun cacat dan tentera Israel tidak cedera langsung. Palestin ingat dunia dan PBB akan memberi perhatian serius dan mengambil tindakan.

Tetapi tentera Israel membalas balik dengan melepaskan tembakan menggunakan peluru getah yang mencederakan kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak itu terus membaling batu. Kemudian tentera Israel membalas dengan melepaskan tembakan menggunakan peluru hidup, mencederakan serta membunuh kanak-kanak terbabit. Kanak-kanak itu masih lagi membaling batu dan tentera Israel memakai pakaian kalis peluru serta membunuh lebih banyak kanak-kanak.

Apa yang dilakukan oleh dunia? Tiada apa-apa. PBB hanya membuat bising yang tidak memberi kesan apa-apa tetapi tidak pernah mengambil tindakan. Penyokong Israel mengutuk Intifada dan kanak-kanak yang membaling batu tetapi tidak melahirkan rasa tidak bersetuju terhadap pembunuhan kanak-kanak Palestin oleh Israel. Pada masa itu belum ada lagi serangan bom berani mati, belum ada lagi Osama bin Laden, belum ada serangan ke atas AS.

Dunia Arab dan dunia Islam bersimpati terhadap Palestin, mengutuk Israel dan merayu AS melakukan sesuatu. Tiada apa-apa yang dilakukan. Sebaliknya Israel semakin berani dan sebenarnya menakluk serta menduduki Lebanon dan sebahagian dari Syria. Dan dunia hanya melihat. Lebih banyak ucapan dibuat di PBB.

Penduduk Arab Palestin, kedua-duanya orang Islam dan Kristian bukan sahaja kehilangan tanah tetapi mereka telah dihalau keluar dari rumah dan ladang serta dipaksa meninggalkan hak mereka untuk menjadi pelarian serta tinggal di khemah tanpa air, elektrik dan kemudahan asas untuk kebersihan.

Orang Yahudi tahu kepedihan yang dialami tinggal di negara orang. Mereka telah bertahun-tahun berusaha untuk kembali ke tanah di mana mereka telah dihalau keluar. Tetapi ketika mereka percaya hak mereka untuk kembali, mereka tidak percaya Palestin mempunyai hak yang sama. Malahan mereka tidak membenarkan langsung Palestin menamakan sebahagian hak milik sah penduduk Palestin sebagai Palestin. Penduduk Palestin seharusnya tidak boleh mempunyai negara sendiri.

Dibuang oleh saudara Arab, saudara seagama dan seluruh dunia, Palestin mungkin harus menerima nasib mereka. Tetapi seperti Yahudi mereka mahu pulang. Sekiranya tidak ada sesiapa yang membantu mereka, jadi mereka akan berjuang sendiri.

Tiada sesiapa patut membenarkan pembunuhan penduduk yang tidak bersalah, begitu juga tindakan keganasan yang terpaksa dilakukan oleh penduduk Palestin yang terdesak. Tetapi tembakan dan pembunuhan kanak-kanak Palestin, pembunuhan pemimpin mereka juga merupakan tindakan pengganas?

Membaling batu oleh kanak-kanak ke atas kereta kebal yang bersenjata tidak akan mengalahkan Israel. Tetapi tindak balas Israel adalah sangat kejam. Oleh itu tindakan keganasan semakin meningkat.

Israel percaya mereka boleh mengalahkan Palestin dengan melakukan keganasan terhadap penduduk Palestin. Hari ini Israel telah bertindak lebih kejam dengan menembak kanak-kanak kecil. Dengan kebenaran secara senyap dari kerajaan Presiden AS, George Bush, Israel kini melibatkan pembunuhan sebagai polisi.

Lelaki tua yang sakit dan lemah adalah tidak berbaloi dihapuskan oleh roket Israel yang dilepaskan dari helikopter yang diberikan oleh kawannya. Bagi setiap penduduk Israel yang dibunuh, berpuluh-puluh penduduk Palestin dihapuskan, rumah dan kampung mereka dimusnahkan sepenuhnya.

Melakukan keganasan terhadap penduduk Palestin tidak berjaya dan tidak mungkin akan berjaya. Semangat mereka terlalu kuat. Saya percaya walaupun tinggal seorang penduduk Palestin, beliau akan terus berjuang untuk rumah dan negara dalam bentuk apa sekalipun yang mampu beliau laksanakan. Sekiranya kerajaan Islam takut untuk berjuang bagi penduduk Palestin, jadi rakyat negara mereka akan terus berjuang.

Seseorang tidak akan meletupkan diri tanpa apa-apa sebab, atau kerana rasa kecewa dan hampa pada benda-benda yang kecil. Ia memerlukan rasa marah yang amat sangat bagi seseorang untuk menghempaskan pesawat ke bangunan atau meletupkan diri sendiri dengan bahan letupan yang diikat di badan. Mereka bukan khayal kerana dadah atau minum arak. Mereka semestinya amat marah kerana dimalukan dan penghinaan terhadap agama, bangsa dan pendudukan ke atas tanah mereka. Musuh mereka menyatakan kemiskinan mereka yang menyebabkan mereka meletupkan diri. Ini merupakan cara AS menafikan sebab-sebab perkara itu dilakukan. Orang yang meletupkan pesawat ke Pusat Dagangan Dunia tidak miskin. Mereka sangat kaya dan merupakan penduduk Arab Saudi yang berpendidikan yang mempunyai keluarga dan kawan di dalam masyarakat mereka yang kaya. Dan Osama bin Laden bukan seorang radikal sosialis yang miskin. Beliau boleh hidup dalam kemewahan sekiranya dia memilih cara tersebut. Tetapi beliau telah memilih jalan yang menjadikannya sasaran untuk dibunuh oleh musuh yang diwujudkannya sendiri. Beliau mungkin akan mengalami nasib yang sama seperti Saddam atau Yassin atau Rantisi, tetapi itu tidak akan menghentikan mereka yang tidak mempunyai apa-apa untuk hidup dari meletupkan diri sendiri dan melakukan keganasan di dunia.

Mengapa perkara ini berlaku? Ia berlaku kerana satu-satunya pertubuhan yang dapat membetulkan kesalahan yang dilakukan terhadap mereka yang tidak berdosa, PBB telah gagal. Ia gagal kerana ia telah diculik oleh negara yang amat berkuasa. Ia gagal kerana negara yang berkuasa tidak peduli sesuka hati. Ia akan gagal lagi sekiranya negara yang berkuasa dibenarkan untuk memanipulasi pertubuhan itu dan menggunakan pertubuhan itu dan namanya untuk meneruskan polisi dan objektif mereka.

Keganasan yang dihadapi oleh dunia sekarang akan berterusan. Ia akan berterusan sehingga negara yang berkuasa dikalahkan. Atau apabila negara yang berkuasa kembali sedar. Kita perlu mengakui bahawa letupan bom di dalam kereta api di Madrid telah menyedarkan penduduk Sepanyol. Adalah sesuatu yang malang dalam keadaan ini, tindakan keganasan yang dilakukan telah berjaya. Tetapi jika kita bertekad untuk membuktikan bahawa tindakan keganasan tidak akan berjaya, kita tidak akan melakukan perkara yang betul seperti enggan menghapuskan sebab serangan keganasan, jadi kita akan terus berhadapan dengan tindakan keganasan selama-lamanya.

Di sini saya diingatkan mengenai Teori Domino yang meyakinkan kita bahawa Vietnam Utara mesti dikalahkan tanpa mengira apa cara sekalipun. Tetapi Vietnam Utara tidak dikalahkan. Adakah kita sekarang ini secara domino dikuasai oleh Komunis?

Kita tidak mahu pengganas fikir tindakan keganasan berjaya dengan menyerah kalah atau memilih cara lain untuk menamatkan keganasan. Sekarang lihat dari sudut pandangan mereka, mereka tidak mahu keganasan gagal dan sekiranya ini berlaku mereka akan terus ditekan dan dimalukan.

Saya mengulangi, keganasan tidak sama seperti peperangan konvensional. Senjata canggih malahan senjata nuklear tidak mampu mengalahkan keganasan. Serangan pengganas merupakan bentuk baru peperangan. Ia adalah peperangan mereka yang lemah menentang yang kuat. Selagi terdapat perbezaan ketara di antara negara yang berkuasa dan lemah, akan berlaku serangan pengganas sebagai tindak balas ke atas penindasan dalam semua bentuk oleh negara yang kuat.

Pada peringkat ini adalah perlu untuk menyatakan bahawa peperangan konvensional bukan lagi tindakan yang sah. Penduduk yang terbunuh adalah antara mereka yang bukan anggota tentera dan tidak mampu mempertahankan diri. Mereka takut terhadap bom dan roket seperti mereka yang maut dan cedera dalam serangan pengganas.

Dan kerana peperangan konvensional moden menggerunkan orang ramai ia perlu diklasifikasikan sebagai tindakan pengganas bersama-sama dengan serangan pengganas oleh pengganas yang tidak mempunyai peraturan. Tiada siapa mempunyai hak untuk mengakui mereka adalah betul.

Sebenarnya kita hidup dalam dunia yang primitif. Kita masih bersetuju untuk membunuh orang sebagai alat polisi. Tahap kita terlalu rendah sehingga pembunuhan yang amat memalukan diterima. Kuasa besar membelanjakan wang yang banyak bagi menyempurnakan alat untuk membunuh, sambil menyatakan bahawa inovasi tersebut tidak sempurna dalam serangan terhadap golongan yang takut kepada mereka.

Sehingga dunia mengiktiraf bahawa tidak ada perbezaan di antara keganasan konvensional dan bukan konvensional, dunia tidak akan aman. Semua bentuk keganasan perlu dihentikan. Dan ia hanya boleh dihentikan sekiranya kita kembali ke meja rundingan untuk mengenal pasti sebab semua tindakan keganasan dan menghapuskannya.

Dalam proses ini hanya PBB yang demokratik dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan adil dan menamatkan semua bentuk keganasan.

Oleh kerana kuasa besar yang menjadikan PBB tidak berkuasa melalui tindakan tidak demokratik, maka mereka yang perlu dipersalahkan, dan mereka perlu melakukan perubahan pada diri sendiri dan menyumbang kepada persidangan penyelesaian konflik secara demokratik yang dianjurkan oleh PBB.

Saya telah diminta untuk menyampaikan ceramah mengenai `Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Orde Baru Dunia'. Pada masa ini tidak ada Orde Baru Dunia hanya Orde Lama Dunia di mana kekuatan dianggap benar dan mereka hanya mementingkan diri sendiri.

Utusan Malaysia::12/5/2004


Saturday, May 01, 2004

MIERSCOPE: Broadening the reach of broadband

By Lim Chze Cheen


THE advent of broadband services is about to reduce that frustrating “world wide wait” we have been experiencing with the traditional dial-up Internet access. While today's broadband offers significant improvements over the dial-up Internet access, it is still not fast enough to unleash the full capabilities of new and high quality applications. Nevertheless, the deployment and adoption of broadband services in Malaysia, despite being at a nascent stage, are growing and will likely grow exponentially.

A glance at the Malaysian Communications and Multimedia Commission's (MCMC) statistics indicates that the number of broadband subscriptions grew from 19,302 in 2002 to 110,406 in 2003 with the digital subscriber line (DSL) being the reigning broadband technology. Incidentally, the International Data Corporation (IDC) has projected a 2002-2007 compound annual growth rate (CAGR) of 40 per cent for Malaysia, to surpass the broadband subscriber base of 500,000 in 2007. As at June 2003, the broadband penetration rate in Malaysia stood at 0.21, which is low in comparison with South Korea (23), Japan (eight), United States (eight), and the European Union (five).

Not surprisingly, falling prices and differentiated service offerings will continue to drive the strong demand for broadband access. To remain competitive in an increasingly global economy, the commercial sector in Malaysia largely relies on instantaneous high-speed data communication, which is vital to many business functions, ranging from Customer Relationship Management (CRM) to Supply Chain Management (SCM) to Enterprise Resource Planning (ERP) to data warehousing. As for the average Malaysian home users, this will open up a whole new horizon for Malaysians by offering them greater online capabilities and higher quality at reasonable prices.

Indeed, we have seen the evolution of the Internet from a publicly-funded, narrowband, research network into one that is more market-driven and commercial based. Convergence, deregulation, and e-commerce have also spurred investments to increase the capacity and capabilities of the Malaysian Internet infrastructure at all network levels. Yet the fact remains that the broadband infrastructure is not yet widespread, let alone ubiquitous, the relative costs of deployment remain high compared to narrowband, access is limited in certain areas, and the adoption rates remain low relative to availability. The main problem really is in the "last mile". Simply, the "last mile" is the physical barriers to the companies providing Internet services (from a central switching office to homes and businesses). Since it is the most expensive part of the telecommunications network, it will not be possible for new entrants to have a ubiquitous network such as those of the incumbent in the short to medium term.

So what can the regulator do to resolve the "last mile" problem and ensure that broadband capabilities are deployed on an expedited basis? First, the impending broadband policy could make broadband a national priority with the Government making the commitments to achieve the goal of broadband for all in Malaysia. To realise this, the Government needs to encourage investments in broadband networks, wireline or not. For a network to be successful, it needs to be ubiquitous. And ubiquity is the key to increasing value in broadband because the value of a network is closely linked to the number of customers using it. But the problem is the development of always-on networks poses risks to even the largest companies, given the significant up-front financial investment required to achieve a goal of ubiquitous broadband and the evolution of the industry structure.

Furthermore, network investments may not go hand-in-hand with competition. If a policy creates ample opportunities for entrants to use the incumbents' network facilities, it might dampen investment in new facilities due to the so-called "free-rider" problem.

Although competition and efficiency can be obtained through the application of detailed regulation, where the incumbent is instructed to behave in a particular way, in practice most regulatory regimes allow dominant firms considerable discretion over prices and investment decisions. There may be good reasons for this, not least the fact that the managers in dominant firms are likely to be better informed about supply and demand conditions in the industry. Thus, for deregulation to be successful, competition should not be a goal in itself but rather a means to achieve the principal purpose that everyone benefits from broadband.

On this note, since networks impinge on public and private property and they represent important national infrastructure, the Government might contemplate building community networks through State Governments, like what the Swedish city of Stockholm did. However, we need to tread carefully here, as the former Federal Communications Commission (FCC) chairman William Kennard reminds us "the Information Superhighway will not work if there are 30,000 different technical standards or 30,000 different regulatory structures for broadband. The market would be rocked with uncertainty; investment would be stymied". If community networks are to be built, there is a need to streamline the rules and regulations between the federal, state and municipal governments to avoid bureaucratic red tape.

Instead of direct investment in the networks by Governments, another possible strategy would be to establish partnerships between various stakeholders, much like the CivicNet, a partnership between the city of Chicago and several private sector companies. Strategic alliances, particularly on the wireless front, may also be formed locally and/or internationally. Maxis, for example, has joined four other operators in the Asian wireless broadband alliance, to enable inter-operability of wireless fidelity (Wi-Fi) roaming throughout Asia.

Then there is the issue of incentives for hastening broadband deployment. Taking cue from the South Korean and Japanese experiences, supply side financial incentives would be useful to stimulate broadband deployment. These include tax incentives, soft loans, matching grants, digitisation of Government services (our e-government initiatives).

It is important to note that the supply side incentives should cover all aspects from in-frastructure to services to content develop-ment.

A particular area where such supply side financial incentives would prove helpful is in the wireless broadband market. The emergence of wireless technologies offers an effective and complementary solution to carriers and users to break through the broadband limits set by costs, regulation, legacy networks and technical shortfalls. Some of the wireless options include personal communications service (PCS), local multi-point distribution system (LMDS), multi-channel multi-point distribution system (MMDS), Wi-Fi, digital electronic messaging service (DEMS), worldwide inter-operability for microwave access (Wi-Max), 3G, and very small aperture terminals (VSAT).

The venture into wireless technologies by the new entrants or non-incumbents can be viewed as a natural answer to the "last mile" problem. But why wireless? First of all, cable is not a viable option in Malaysia, unlike the United States, among other countries. Second, wireless solutions are easier to deploy and cost much less. Moreover, wireless operators do not need to negotiate with the incumbent telecommunications company and co-locate their DSL equipment in the incumbent's central office. And the introduction of industry standards for wireless applications proves to be essential. The beginning of global and domestic telecommunications deregulation, which opens up the industry to a host of new players, also drives the broadband wireless boom. Accordingly, the MCMC has initiated a deregulation process in recent years for both licensed and unlicensed bands to support the wireless application.

As such, many existing players and new entrants flocked to the wireless solutions, especially Wi-Fi as a key to unlock the "last mile" or the "last few hundred metres" problem. To name a few, TMnet offers Wi-Fi through its wireless local access network (WLAN) product, Hotspot while Time dotCom and Maxis through Zone and Utopia respectively, alongside independent WLAN service providers like Airzed Networks. In addition, Time dotCom has also unveiled the Webbit programme that operates on the licensed 2.6GHz spectrum radio band, which is basically the MMDS of which Time dotCom and AtlasOne (2.5GHz) have been awarded the licences. Licences for the provision of higher frequency fixed wireless systems like LMDS, Wi-Max and DEMS have yet to see any takers in view of the costs involved.

Equally important are the demand side incentives. According to IDC's 2003 annual survey of small and medium businesses (SMBs), Malaysian SMBs' uptake for broadband services is 21 per cent, which is lower than the average of 52 per cent for the AsiaPacific (excluding Japan) region. As such, demand side incentives, which are operatorneutral measures, such as tax relief for private investment on broadband-related equipment, non-recurring incentive for broadband subscriptions, etc. are essential to encourage the uptake of broadband services by consumers and businesses.

Malaysia has begun its long journey to providing broadband connectivity to every household. Remember: speed matters. The broadband wagon is moving fast and what is known as broadband today may be narrow-band tomorrow. Thus, a broadband vision with the commitment to see through it via a comprehensive broadband policy and action plan is what we need to bring broadband to all.

The writer is a senior research officer with the Malaysian Institute of Economic Research (MIER)

nst 01/05/2004

EDITORIAL: Too extreme a solution

By Mohd Jawhar Hassan

The Pattani operations were a complete success for the Thai authorities, but the killing of over 100 suspected militants is no real solution. In fact, it could make the problem worse, writes MOHD JAWHAR HASSAN. AS security operations go, the April 28 killing of 112 militants and the capture of a number of others in the Pattani, Yala and Narathiwat provinces of southern Thailand was a huge success. The intelligence was good. The enemy was lulled into attacking what it considered to be soft targets. They were virtually all killed or captured in a classic example of the use of overwhelming force to achieve the desired military objective.

But April 28 will go down as a black day in Thai history, tarnishing its reputation as a tolerant and peace-loving society. It was a battle won, but a war lost. The repercussions will be felt mostly in Thailand itself, but neighbouring Malaysia will not be immune.

The most dreaded consequence is a surge in the alienation of the Muslim south from Bangkok. Old wounds of discrimination, oppression and subjugation, already reopened by recent heavy-handed action in the region, will fester. Thai nation-building has just taken one gigantic leap backwards.

When this alienation translates into more widespread militancy, as many expect, it will trigger a downward spiral of violence, throwing the south back into the Sixties and Seventies. The warning by the separatist group Bersatu may be a portent of things to come.

The situation in the south is now ripe for exploitation by external militant Muslim movements. Already on the target list for supporting the US-led invasion of Iraq, Thailand has just increased the probabilities of an al Qaeda-linked terrorist attack.

It will not be the Muslim south alone that will be disenchanted, however. Many Buddhists will recoil, too, especially from the senseless and needless massacre of youths armed mainly with machetes and knives and the odd assault rifle in one of the region’s oldest mosques in Pattani. Already reeling under heavy attack for human rights abuses in its policy towards alleged law-breakers, the Thaksin administration will come under renewed and intense criticism, not least by local rights and civil society groups.

For Malaysia, the consequences can only be negative. Border security has been beefed up, but the border cannot be fully policed. The country will continue to be exposed to unsubstantiated and politically convenient allegations of providing a safe haven or support for militant elements.

If the situation deteriorates, Putrajaya must brace itself for further highly publicised visits by Thai leaders, which serve at least to deflect attention from the Thai Government’s own shortcomings.

If security measures in southern Thailand continue to be perceived as being blatantly and oppressively anti-Muslim, Malaysia must also guard against emotions being stirred among its own Muslim population.

Negative economic repercussions also cannot be discounted. In the sometimes notoriously ignorant world of foreign investors, who seem to be particularly weak in their geography, Malaysia and the rest of the region can be lumped with Thailand as unsafe markets for foreign funds. Another tom yam contagion of sorts cannot be entirely ruled out.

In the larger scheme of things, the region as well as the Muslim world will suffer from a freshly stimulated stigma of so-called "Muslim" terrorism and militancy.

It is in the interests of Thailand, Malaysia and others in the region, therefore, that normalcy is restored in southern Thailand and an enduring and sustainable solution is found to the long-standing problems there.

While Malaysia should co-operate fully with Thai security agencies in its own interest and as a good neighbour, the burden is essentially upon Thailand to put its house in order.

For a start, its political, military and police bureaucracies need to discard vested and turf conflicts and arrive at a credible assessment of the root causes of the problems in southern Thailand. Four months after the latest cycle of violence began, the authorities are still giving conflicting reports of the reasons for the violence.

They range from the unrest being the work of separatists to that of drug traffickers, weapons smugglers, and contraband dealers. Others claim some politicians and influential locals, or business groups angered by some of the Prime Minister’s measures, are behind the unrest. Still others point to conflict between military and police groups.

The truth, however, may also lie in a number of other deeper factors. The perception of domination and control by Buddhist Central Plains Thai is strong in the provinces and especially in the south. This perception is strengthened by discrimination, neglect and abuse by the authorities, who are largely Buddhist Thais.

In fact, Thai Deputy Prime Minister Chaturon Chaisaeng is among those on record saying that killings, torture and kidnappings by government agents had fuelled the latest violence.

The extensive poverty and unemployment that afflicts the south makes especially its young vulnerable to exploitation by criminal and militant elements.

Thai authorities therefore need to adopt a more holistic plan for addressing the problems in the south. Essentially, they need to co-opt the Muslim south into the mainstream of Thai economic and political life. Previous attempts have failed, in part due to funds being siphoned off by corrupt officials.

But Thailand needs no lessons in solving its internal problems. It already has at least one sound proposal before it that was previously shunted aside. This is the seven-point "peace plan" proposed by Chaturon Chaisaeng. It calls among others for the lifting of martial law, removal of police who are not southerners, more openings for locals in the civil service, and revival of a 12-billion baht development package.

This will require a radical reform to Thai strategy for the south. But it will be one well worth it.

The writer is director-general of ISIS Malaysia. The views expressed in this article are his own.

NST 01/05/2004