Saturday, February 28, 2004

Strategi menjadikan Malaysia hub halal

BANYAK yang telah diperkatakan untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat atau hub untuk makanan halal, namun pada hakikatnya bolehkah ia menjadi kenyataan?

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengeluarkan sijil halal sejak 1974 lagi dan jika tempoh ini dijadikan kayu ukur, isu halal itu sendiri telah wujud lebih kurang 30 tahun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sewaktu merasmikan Minggu Pembangunan Ekonomi Islam (MPEI) 2003 di Pusat Dagangan Dunia Putra Disember lepas telah menyentuh isu hub halal.

Dalam ucapannya, beliau mengingatkan pengusaha produk halal tempatan supaya memberi penekanan kepada kualiti produk untuk menjadikan Malaysia hub untuk makanan halal.

Perdana Menteri juga mahu pengusaha tempatan menimba ilmu dalam bidang sains dan teknologi untuk membolehkan mereka mempelbagaikan produk keluaran dan mendapat nilai tambah bagi produk mereka dari semasa ke semasa.

Tanpa diragui, kerajaan memang serius untuk menjadikan Malaysia sebagai hub halal dan sebagai bukti, Jawatankuasa Teknikal Untuk Menjadikan Malaysia Hub Pengeluaran Makanan Halal Serantau dibentuk tahun lepas untuk tujuan itu.

Ia dipengerusikan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Angka-angka yang dikaitkan dengan pasaran makanan halal dunia bukan sahaja besar malah sesetengah penganalisis menggunakan istilah `amat besar'.

Menurut MITI, pada masa ini, tiada perangkaan menyeluruh diperoleh mengenai prestasi pengeluaran makanan halal di Malaysia tetapi saiz pasaran dapat dilihat daripada jumlah import dan eksport makanan yang diproses.

Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) pula telah memberi lesen pengilang kepada 424 syarikat pengeluar makanan, bagi tempoh 1995 hingga Jun 2003 dengan jumlah pelaburan sebanyak RM5.9 bilion.

Berdasarkan maklum balas daripada MITI, para pengeluar makanan halal Malaysia telah berjaya mengeksport makanan yang diproses ke 80 buah negara.

Tiga pasaran utama bagi produk halal berasaskan ternakan ialah ASEAN (Indonesia, Singapura, Thailand), Timur Tengah/Asia Barat (Emiriyah Arab Bersatu, Arab Saudi, Iran dan Iraq) dan Eropah (United Kingdom, Perancis dan Jerman).

Pengeluar makanan tempatan perlu berusaha lebih gigih untuk mendapat bahagian yang lebih dalam pasaran makanan halal dunia memandangkan jumlah eksport mereka juga ternyata begitu kecil berbanding anggaran jumlah pasaran tersebut.

Menurut MITI, antara masalah utama yang dihadapi oleh pengeluar makanan dan produk halal tempatan ialah kekurangan daya saing berbanding negara maju terutama dari segi teknologi pemprosesan, kualiti produk, penyelidikan dan pembangunan (R&D), jaringan pengedaran yang cekap dan pembangunan jenama.

Dalam usaha untuk negara menjadi hub halal, MITI diberikan peranan menyelaras dasar dan program pembangunan produk halal.

Antara inisiatif yang sedang diberi perhatian termasuk menyeragamkan proses dan prosedur pensijilan halal, menyelaraskan pembangunan standard piawaian halal dan menyelaraskan penguatkuasaan undang-undang.

MITI juga dari semasa ke semasa berbincang dengan industri mengenai isu-isu dan masalah yang perlu diselesaikan bagi merealisasi objektif pembangunan produk halal selain mengadakan rundingan dan misi pelaburan di peringkat antarabangsa.

Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengambil alih Kementerian Pertanian berkata keutamaan beliau sekarang adalah untuk meningkatkan pengeluaran makanan negara.

Lazimnya, apabila bercakap tentang pasaran makanan halal, ia sering dikaitkan dengan produk berasaskan daging dan Malaysia tidak mengeluarkan binatang ternakan yang mencukupi untuk memenuhi keperluan pengeluar bagi pasaran tempatan dan luar negara. Negara-negara yang mengimport bekalan daging termasuk India, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan Republik Rakyat China.

Untuk daging ayam dan itik pula, import negara untuk tempoh yang sama ialah RM123.88 juta berbanding keluaran dalam negeri sepanjang 2003 iaitu RM3.37 bilion.

Presiden Persekutuan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Prof. Datuk Hamdan Adnan berkata fokus yang perlu diberi sekarang adalah untuk meningkatkan pengeluaran binatang ternakan negara.

``Pada dasarnya, hub halal ialah mengenai industri berasaskan daging. Buat masa ini, kita masih bergantung kepada import. Kerajaan mungkin perlu menghidupkan semula Majuternak atau menubuhkan sebuah agensi baru yang lebih agresif untuk ternakan lembu, kambing dan kambing biri-biri umpamanya,'' katanya.

Presiden FOMCA juga berkata usaha-usaha perlu dibuat untuk meyakinkan belia-belia supaya tidak meninggalkan kampung halaman mereka tetapi sebaliknya menternak lembu atau ayam.

Ketua Eksekutif Kumpulan Prima Agri-Products Sdn. Bhd., Datuk Jamaluddin A. Kadir berpendapat Malaysia perlu menumpukan perhatian untuk kegiatan nilai tambah daripada menjadi pengeluar binatang ternakan.

Syarikat beliau menceburi dalam pemprosesan dan pengeluaran produk halal berasaskan daging sejak 1987.

Kira-kira 70 peratus daripada produk syarikat ini adalah untuk pasaran tempatan sementara bakinya adalah untuk eksport ke negara-negara seperti Brunei, Indonesia, Singapura, Hong Kong, Arab Saudi, Kesatuan Eropah (EU), Pakistan dan Bangladesh.

``Masyarakat Malaysia sudah mewah di mana kos sara hidup sudah tinggi. Kita sudah lihat banyak kilang terpaksa dipindahkan lokasinya kerana kekurangan pekerja.

``Jika kerajaan mahu mewujudkan hub halal, ia adalah bertepatan tetapi fokusnya mestilah betul.

``Jika kita kembali kepada asas, ia mungkin mengambil masa yang panjang dan tidak kompetitif,'' jelas Jamaluddin.

Beliau berkata, kerajaan juga perlu memahami keperluan industri dan menyokong strategi pemasaran mereka.

``Di Eropah, misalnya, semasa kami memasuki pasarannya, kami terpaksa berusaha sendiri, tidak seperti di Thailand di mana kerajaannya berusaha untuk mengeksport ayamnya ke Eropah,'' jelas beliau.

Apa jua alasan, kerajaan perlu menyusun strategi. Epidemik seperti penyakit lembu gila dan selesema burung wajar menjadi iktibar dan dalam beberapa hal, Malaysia perlu berdikari selain memastikan sistem perladangan dan penternakan dibuat secara teratur dengan mengutamakan aspek kebersihan supaya bebas daripada sebarang wabak penyakit! - Bernama

Utusan malaysia, 28/2/2004

Peraturan baru pilihan raya

Oleh ZULKIFLI ABDULLAH

(WARTAWAN UTUSAN)
Bahang pilihan raya sudah mula terasa. Ramai pemerhati politik menjangkakan pilihan raya akan diadakan dalam tempoh yang terdekat.

Parti-parti politik kini sedang sibuk merangka strategi serta manifesto parti untuk meraih sokongan rakyat dalam proses pendemokrasian negara yang ditetapkan lima tahun sekali.

Biarpun begitu, pilihan raya ke-11 ini bakal mencipta sejarah apabila beberapa peraturan baru diperkenalkan buat pertama kalinya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memastikan proses pilihan raya pertama pada alaf baru ini berjalan dengan licin dan teratur.

Ia bertepatan pula dengan era pemerintahan Perdana Menteri kelima, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menekankan aspek ketelusan dalam pentadbirannya.

Pilihan raya umum ke-11 ini bakal menyaksikan semua kegiatan calon sepanjang kempen di seluruh 219 kawasan Parlimen yang meliputi 567 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dipantau oleh Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR).

Seperti mana kata Setiausaha SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, penubuhan pasukan itu membolehkan badan bebas tersebut mengambil tindakan tegas menurunkan poster tanpa permit serta menghentikan ceramah berbau hasutan dan perkauman.

Pada kebiasaannya, tempoh berkempen yang diberikan kepada parti-parti politik pada pilihan raya umum dijadikan `medan' untuk menghentam seseorang atau parti politik terbabit secara agresif.

Menyedari perlunya proses pilihan raya negara dijalankan secara sistematik dan tidak mencetuskan sebarang ketegangan, rusuhan mahupun pergaduhan sesama penyokong, kewujudan PP-KPR adalah bertepatan sekali.

PP-KPR dianggotai oleh Ketua Pegawai SPR, pegawai kanan polis, wakil pihak berkuasa tempatan (PBT), wakil parti politik dan calon bebas yang bertanding.

Dengan itu, PP-KPR tidak harus dilihat kononnya akan bertindak menghalang `kebebasan' hingga membolehkan mereka berbuat sesuka hati dalam tempoh berkempen.

Buat pertama kalinya juga SPR terlibat secara langsung dalam penguatkuasaan undang-undang pilihan raya di mana sebelum ini tugas tersebut dipikul oleh pasukan polis.

Bagi tujuan itu, SPR akan mengedarkan kod etika pilihan raya kepada semua parti politik sejurus selepas Parlimen dibubarkan nanti. Sesungguhnya undi itu adalah rahsia dan sesiapa sahaja berhak menentukan wakil rakyat dan kerajaan yang bakal menerajui pemerintahan negara sejajar dengan amalan demokrasi berparlimen.

Setiap kali ada pilihan raya umum, pusat pembuangan undi akan menjadi begitu sibuk kerana kesedaran orang ramai untuk menunaikan hak mereka sudah semakin meningkat.

Memperlihatkan pentingnya warga tua yang berusia melebihi 60 tahun diberi layanan istimewa, buat pertama kalinya juga SPR akan menyediakan saluran khas untuk mereka.

Melalui saluran berkonsepkan `Mesra Pengundi' ini, bilik pembuangan undi dan tempat menyemak daftar pemilih bagi golongan itu akan berada pada jarak yang dekat agar tidak membebankan mereka.

Seperkara lagi, saluran pertama iaitu bilik untuk pembuangan undi kepada warga tua itu hanya dihadkan kepada 350 nama sahaja berbanding 700 nama pada saluran-saluran lain bagi mengelakkan kesesakan.

Buat pertama kalinya juga, tempoh masa untuk mereka yang hendak mendaftar sebagai calon pada hari penamaan calon turut dipendekkan.

Kalau sebelum ini, masanya dihadkan antara pukul 9 hingga 12 tengah hari tetapi pilihan raya alaf baru ini tempohnya dipendekkan dari pukul 9 pagi hingga 11 pagi.

Menurut Wan Ahmad, sejarah juga dicipta kerana buat pertama kalinya setiap calon yang hendak bertanding perlu meletakkan deposit bagi membolehkan mereka memasang sepanduk, poster dan bendera parti untuk tempoh berkempen.

Di bawah peraturan baru ini, setiap calon Parlimen akan dikenakan wang pertaruhan sebanyak RM5,000 manakala bagi calon Dewan Undangan Negeri pula sebanyak RM3,000.

Sebelum ini, calon-calon hanya dikehendaki mendapatkan permit dari pihak berkuasa tempatan jika mereka hendak menggantung poster dan sepanduk ketika berkempen.

Seperti kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, wang pertaruhan itu tidak akan dikembalikan oleh SPR sekiranya calon terbabit gagal menanggalkan poster-poster dan sepanduk itu sebaik sahaja selesai pilihan raya.

Dengan cara ini, kita tidak lagi melihat poster dan sepanduk dibiarkan begitu sahaja sejurus selesai pilihan raya hingga mencemarkan sesuatu kawasan terbabit seperti yang terjadi pada pilihan raya sebelum ini.

Buat pertama kalinya, pada pilihan raya umum kali ini SPR turut memansuhkan `pondok-pondok panas' dan mewujudkan satu kawasan larangan dalam lingkungan 50 meter dari pusat pengundian yang dikenali sebagai `barung'.

`Barung' merupakan kawasan yang bebas daripada sebarang taktik kempen di saat-saat akhir termasuk ugutan dan tipu-helah yang mungkin ditimbulkan oleh perayu undi.

Dengan itu, perayu undi tidak lagi dibenarkan `mengacau' pengundi kerana kawasan itu akan dikawal oleh pihak polis, pihak berkuasa tempatan dan ketua penguat kuasa SPR.

Di samping itu, SPR turut mewujudkan jawatan penunjuk arah bagi memastikan semua pengundi mendapatkan bantuan mengenai arah dan saluran mengundi masing-masing daripada petugas khas.

Lantaran itu, pilihan raya umum akan datang ini diyakini rakyat akan dapat diadakan dengan lebih aman dan gejala-gejala kurang sihat mahupun kempen secara ganas dapat dibendung.

Diharapkan, peraturan-peraturan baru ini akan dipatuhi oleh setiap individu, para penyokong calon dan parti supaya imej Malaysia tidak tercalar kerana pilihan raya umum sesebuah negara sering mendapat perhatian dunia.

Menjadi harapan SPR dan kerajaan juga, peraturan-peraturan baru itu akan dipatuhi oleh semua pihak agar pilihan raya pertama pada alaf baru ini menunjukkan kematangan fikiran setiap lapisan masyarakat dan tahap ketamadunan rakyat di negeri bertuah ini.

Utusan Malaysia, Sabtu 28/2/2004

Tuesday, February 24, 2004

Suara Orang Muda: PM ajak kita amal akhlak cemerlang

AMANAT dan peringatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kepada remaja bahawa mereka akan menjadi pemimpin negara selepas 2020 ketika melancarkan Program Khidmat Negara (PKN), Sabtu lalu adalah pesanan yang wajar menjadi pegangan sepanjang hayat anak muda hari ini.

Dua minggu lalu, beliau mengingatkan rombongan kami yang diketuai oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Hishammuddin Hussein, ketika berkunjung hormat supaya memikul amanah dengan cemerlang.

Perdana Menteri mengingatkan kami bahawa amanah besar kami adalah mencorak budaya, kepemimpinan dan hala tuju generasi dan negara selepas 2020.

Jika sebelum ini Tun Dr Mahathir Mohamad sudah merangka pelan induk mencapai Wawasan 2020, menyediakan minda dan tekad kita untuk membuktikan Malaysia Boleh, kini Abdullah mahu seluruh barisan pemimpin dan rakyat mempertingkatkan usaha untuk menjadi bangsa yang lebih cemerlang, lebih gemilang dan terbilang.

Seruan Abdullah itu bukan ditujukan kepada pemimpin dan kakitangan kerajaan atau parti Melayu teras – Umno, malah kepada segenap lapisan rakyat pelbagai kaum, tanpa mengira perbezaan fahaman dan parti politik.

Sebagai penulis ruangan ini, saya mengajak semua pembaca Berita Harian dan orang Kampung Ayer Merah dan Kulim bekerja bersama Abdullah untuk mencapai matlamat yang selaras ajaran Islam itu.

Islam menganjurkan kita belajar, bekerja, berkhidmat dan beramal dengan cemerlang dengan meniatkan semua amalan kita hanya kerana Allah dan dengan penuh ikhlas melakukan sebaik mungkin, sempurna dan hanya mengharap Dia redha, suka dan menerima ibadat kita itu.

Hal ini dijelaskan oleh Nabi Muhammad dalam hadisnya mengenai solat yang antara lain menyuruh orang Islam khusyuk menunaikan solat seolah-olah kita melihat Allah dan sesungguhnya Allah melihat ibadat kita itu.

Demikianlah tahap dan kriteria cemerlang yang digariskan oleh Rasulullah. Apabila direalisasikan dalam pelbagai kegiatan seharian, apabila kita bercakap, menulis, memandu, menunggang motosikal, bertanding sukan, mengajar, belajar, berkomunikasi mahupun berpolitik, mestilah dengan penuh sopan, mematuhi peraturan dan bertanggungjawab.

Perdana Menteri dalam melaksanakan tanggung jawabnya mengurus kejayaan Malaysia menjelang 2020 mengajak kita menanam sikap bekerja bersama beliau untuk menunaikan amanah Allah dengan cemerlang.

Malah, beliau mengajak kita bukan saja menolak perbuatan haram seperti rasuah, zuriat dari keturunan alim ulama ini memujuk kita meninggalkan perkara makruh seperti merokok menerusi kempen ‘Tak Nak’.

Bagi orang Islam yang ikhlas kepada Allah, perkara makruh juga perlu dijauhi kerana walaupun dibenarkan, tetapi tidak digemari. Seumpama kiasnya kehendak anak yang boleh dilakukan, tetapi tidak diredhai oleh bapanya, kemudian ayahnya memberitahu anak: “Ayah dah beri pandangan, kalau engkau sudah hendak sangat, buatlah.”

Apabila Abdullah memberi amaran kepada perasuah, pada mulanya ramai juga tidak memandang berat, malah ada pertubuhan yang selalu bercakap mengenai moral dan nilai Islam, senyap saja dan tidak memberi sokongan. Mereka ini seolah-olah bersubahat pula dan tidak menyokong amalan baik kerajaan membanteras rasuah. Demikian juga tindakan mereka apabila beberapa kakitangan kanan atau rendah kerajaan dan swasta ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan dihadapkan ke mahkamah.

Namun, sebaik saja BPR menahan dan membawa menteri ke muka pengadilan, barulah ada pertubuhan yang bersuara, tetapi sibuk menakut-nakutkan pelbagai pihak dalam kerajaan dengan menghebahkan spekulasi bakal ditahan BPR. Mereka bersuara kerana kepentingan politik, bukan tanggungjawab agama. Malah, mereka tidak sedar rakan dan ahli pertubuhannya pun ada melakukannya.

Sepatutnya, semua pihak termasuk pertubuhan berkenaan mula melihat semula rekod masing-masing sama ada pernah melakukannya. Rasuah bukan bererti menerima atau memberi wang sogokan saja. Ada juga BPR menemui kes orang yang terlanjur kerana menandatangani dokumen atau menyalahgunakan kuasa.

Jelas sekali kita diajak oleh Perdana Menteri supaya mengamal akhlak cemerlang untuk menjadikan nama Malaysia gemilang. Hal ini tidak terhad kepada orang Melayu dan Islam, kanak-kanak atau muda, orang Barisan Nasional atau pembangkang.

Bersempena Maal Hijrah, khusus kepada umat Islam marilah kita menilai semula dan bermuhasabah amalan yang pernah kita lakukan sendiri. Adakah kita menyumbang kepada masalah sosial yang wujud hari ini atau kita berusaha mencegahnya.

Jika sudah menemui jawapannya, kita perlu memainkan peranan masing-masing. Institusi keluarga, kejiranan, agensi dan jabatan kerajaan, swasta dan pertubuhan kenalah memperbaiki diri dan memberi sumbang positif.

Sebagai permulaan, kita sendiri mesti menyumbang kebaikan. Oleh itu, pihak bertanggungjawab perlu menyemak kesahihan dakwaan surat pembaca semalam mengenai pekeliling kepada Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang didakwa mengarah pelajar wanita Islam mengenakan tudung dengan gaya dibelit ke bahu.

Sesungguhnya, antara pelbagai gejala sosial yang membawa kepada masalah akhlak sudah diingatkan oleh ulama: “Pada satu ketika nanti, ada gadis dan perempuan yang berpakaian menutup aurat, tetapi sesungguhya mereka telanjang.”

Pesanan itu sesuai dengan hadis mengkisahkan strategi iblis dan syaitan ketika membuat pengakuan kepada Nabi Muhammad.Mereka mengaku akan menyesatkan manusia dengan melakukan kesilapan kecil supaya terjebak ke lembah curang.



MINDA PENGARANG: Harapan kepada peserta PKN

LUMBA haram, gangsterisme, kes dera di sekolah, merokok dan menagih dadah adalah antara masalah sosial dikaitkan dengan remaja kita. Namun kerajaan tidak berdiam diri dan satu daripada usahanya ialah melalui Program Khidmat Negara (PKN) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kelmarin. Seramai 25,889 remaja perintis PKN di 41 kem seluruh negara yang memulakan program itu 16 Februari lalu sebenarnya diharapkan menjadi benteng kukuh menangkis ancaman gejala sosial yang mempengaruhi anak muda. Program tiga bulan itu diharap mampu menerap dan membangkitkan semangat patriotisme, memupuk perpaduan kaum dan integrasi nasional serta melahirkan perwatakan positif melalui pembentukan nilai murni.

Tidak dinafikan ketika di sekolah, remaja kita digalakkan menyertai program Rakan Muda, pengakap, kadet tentera, bomba dan polis bertujuan melahirkan generasi muda dengan nilai hidup positif. Namun hanya sejumlah kecil merebut peluang ini sedangkan yang lain terpengaruh dengan gejala kurang sihat hingga mencetuskan masalah sosial. Di sinilah PKN memainkan peranan membantu membawa remaja yang sudah lama tergelincir kembali menjadi warga berguna. Malah, remaja yang terpilih menyertai PKN sepatutnya menganggap diri mereka bertuah kerana pada bahu merekalah kita serahkan tanggungjawab membimbing rakan sebaya yang terdedah kepada pengaruh negatif sehingga merosakkan hidup mereka dan menjadi ancaman kepada masyarakat.

Dengan 60 peratus penduduk kita adalah golongan muda, tidak menghairankan jika kerajaan meletakkan harapan tinggi terhadap mereka untuk memainkan peranan penting dalam membawa negara ke mercu kejayaan dan mencapai status negara maju 16 tahun lagi. Hakikatnya, remaja yang hanya asyik lepak, menagih dadah, tidak berpandangan jauh dan mengamalkan ciri negatif amat merugikan negara. Oleh itu, tidak keterlaluan jika kerajaan meletakkan harapan tinggi kepada PKN untuk mencapai matlamat melahirkan generasi muda Malaysia yang baik, berdisiplin, berpekerti mulia, bercita-cita tinggi dan berjaya dalam segala bidang diceburi.

Adalah menjadi harapan kita, PKN mampu menjadikan remaja kita golongan yang sanggup berkorban demi perpaduan bangsa dan menyintai negara sebagaimana ibu bapa mereka yang memberi sumbangan hingga wujudnya Malaysia hari ini yang makmur, aman dan damai. Remaja hari ini harus sedar barisan pemimpin dan generasi yang sudah berjaya menggalas cabaran membangun dan memajukan negara pasti menyerahkan kepemimpinan kepada generasi muda hari ini yang bakal pula memimpin negara ke tahap lebih maju sejajar Wawasan 2020.

Berita Harian, 24/02/2004

Selepas 25 tahun berlalu

Oleh Zin Mahmud (WARTAWAN UTUSAN)

Hari Ahad lalu, umat Islam menyambut Awal Muharam 1425. Ini bermakna umat Islam mula memasuki tahun ke-25 dalam abad ke-15 hijrah.

Kalau dikirakan bahawa tahun 1400 hijrah sebagai permulaan abad ke-15 menurut kalendar Islam, maka sudah 25 tahun atau suku abad berlalu.

Tetapi jika perkiraan bermula daripada 1401, maka penghujung tahun hijrah ini, umat Islam mengakhiri suku abad ke-15 hijrah.

Sebagai manusia yang cenderung untuk membuat perkiraan dalam puluhan dan ratusan, maka begitu juga umat Islam ketika menyambut abad baru hijrah, 25 tahun lalu.

Awal Muharam tahun 1400 hijrah bersamaan dengan 21 November 1979. Ketika itu umat Islam di seluruh dunia sedang mengalami pergolakan besar dengan menaruh harapan tinggi terhadap nasibnya sebagai umat terpilih.

Ini kerana setelah dijajah untuk ratusan tahun oleh kuasa Barat dan bangkit dalam gelombang kemerdekaan pada tahun 50-an, nasib negara-negara Islam di seluruh dunia masih tidak menampakkan harapan.

Maka tahun 1979, dapat disaksikan satu perasaan kebangkitan semula umat Islam di seluruh dunia dengan kemasukan abad baru ke-15 sebagai permulaan bagi pemulihan kekuatan umat Islam.

Dalam satu khutbah Jumaat di Masjid Negara pada tahun 1979 sempena sambutan Awal Muharam 1400 yang juga menandakan permulaan abad ke-15 hijrah, khatib dengan nada bersemangat memberi gambaran betapa umat Islam seluruh dunia sedang berubah untuk bangkit semula.

Ketika itu, tumpuan umat Islam di seluruh dunia adalah pada pendudukan Kesatuan Soviet ke atas Afghanistan.

Rakyat Afghanistan tidak mudah menerima penindasan dan mereka bangkit berjuang melalui Mujahidin. Buat pertama kali dalam sejarah moden, perkataan jihad dan Mujahidin digunakan secara khas untuk menentang pendudukan tentera penjajah.

Semangat umat Islam di seluruh dunia dibakar dengan pendudukan tentera komunis di Afghanistan. Demonstrasi dan usaha kutipan derma serta bantuan untuk rakyat Afghanistan dilancarkan.

Yakin

Sebahagian besar umat Islam di seluruh dunia yakin bahawa semangat Islam dan menggunakan cara-cara yang mengikut kaedah tradisi Islam dalam soal peperangan, Mujahidin akan mencapai kejayaan walaupun berdepan dengan peralatan teknologi tinggi Soviet.

Bukan saja harapan tinggi kepada Mujahidin mengalahkan komunisme, tetapi turut diharapkan ialah penubuhan sebuah negara Islam yang memenuhi kehendak tradisi Islam dapat diwujudkan di Afghanistan.

Maka jihad menentang komunis itu mendatangkan imaginasi besar kepada generasi muda umat. Lebih-lebih lagi komunis merupakan musuh Islam yang jelas kerana mereka menolak kepercayaan kepada Tuhan.

Perjuangan jihad di Afghanistan menjadi pelengkap kepada satu peristiwa besar lain yang turut menarik imaginasi umat Islam pada waktu yang sama.

Peristiwa itu adalah Revolusi Islam Iran pimpinan oleh Ayatullah Khomeini yang berjaya menghalau Amerika Syarikat (AS) dari bumi Iran. Inilah pertama kali pada zaman moden, suatu revolusi atas nama Islam dilancarkan dan berjaya menubuhkan sebuah Republik Islam.

Pergolakan di Iran dan Afghanistan memberikan sambutan abad ke-15 sebagai suatu yang bermakna bagi umat Islam. Ia menandakan umat Islam berani bangkit untuk melaksanakan aspirasi agama dan menentang penguasaan sekularisme Barat, tidak kita sama ada ia datang daripada kapitalis AS mahupun komunis Soviet.

Tetapi kini selepas 25 tahun berlalu, apakah pencapaian umat Islam? Kemasukan ke abad baru yang memberikan harapan begitu besar pada tahun 1979 tidak menjadi kenyataan pada tahun 2004 ini.

Sememangnya Mujahidin bukan saja berjaya menjatuhkan kerajaan komunis Afghanistan dan menghalau tentera Soviet tetapi negara komunis yang besar itu sendiri telah tumbang.

Namun begitu, harapan umat Islam untuk melihat sebuah negara Islam cemerlang di Afghanistan berkecai apabila Mujahidin bukan saja gagal menubuhkan negara Islam tetapi juga berperang sesama sendiri. Kini negara itu bergantung sepenuhnya pada tentera AS dan Eropah untuk berfungsi.

Selepas pemerintahan Taliban dan serangan AS ke atas negara itu, Islam di Afghanistan didedahkan sebagai memiliki nilai-nilai begitu mundur dan dihina dengan dahsyat oleh Barat.

Sementara Iran yang pernah diharapkan menjadi negara Islam yang berjaya menyatukan fahaman tradisional dengan pemerintahan moden bersifat republik sekaligus membela golongan mustadhafin (tertindas) kini menghadapi krisis politik apabila sistemnya meminggirkan golongan pembaharuan pimpinan presidennya sendiri, Mohamad Khatami.

Kemunculan

Tahun 1979 juga turut menyaksikan kemunculan Saddam Hussein sebagai seorang pemimpin Iraq yang bercita-cita mahu mewujudkan sebuah kuasa serantau yang mampu mencabar Israel.

Walaupun Saddam mengambil kuasa di Baghdad atas nama fahaman Baathis yang tidak berorientasikan agama, malah dalam isu Afghanistan, beliau menyebelahi kerajaan komunis Kabul, tetapi azamnya untuk membangun kuasa ketenteraan yang kuat bagi membela dunia Arab turut memberikan harapan kepada banyak orang Islam.

Tetapi kini, setelah Saddam memerangi dua negara Islam yang lain iaitu Iran dan Kuwait, Baghdad menjadi sebuah negara yang diperintah oleh AS.

Selama 25 tahun, banyak pengajaran boleh diperoleh oleh umat Islam. Memang banyak kesilapan daripada jalan-jalan yang dilalui.

Semangat kebangkitan Islam yang dirasakan pada awal abad ke-15 hanyalah suatu emosi penuh ilusi.

Mujahidin yang berperang dengan semangat jihad adalah sebenarnya mendapat bantuan perisikan dan ketenteraan daripada AS yang menggunakan mereka untuk menjatuhkan Soviet.

Begitu juga ketika Saddam melancarkan perang ke atas Iran.

Pemimpin Baathis itu mendapat sokongan moral dan material dari AS. Saddam digunakan untuk menghalang Khomeini daripada menyebar revolusinya.

Setelah 25 tahun, penglibatan AS ke atas hal ehwal negara Islam semakin kukuh. Kini AS mempunyai pengaruh besar ke atas banyak negara Islam.

Dari Pakistan dan Afghanistan hinggalah ke Turki dan Iraq. Usahanya kini ialah menggugat Libya, Syria dan Iran yang dipercayai masih mempunyai niat untuk mencabar hegemoni AS sebagai kuasa besar.

Untuk menghabiskan lagi sisa-sisa 75 tahun abad ke-15 hijrah ini, umat Islam perlu mencari jalan lain bagi mendapatkan kebebasan menentukan cara hidup sendiri.

Utusan Malaysia, 24/2/2004


Monday, February 23, 2004

Weekend Guest: It’s important to understand the art of following a leader

By Dzulkifli Abdul Razak

THE Prime Minister’s early call to “work with me” rather than “for me” still rings fresh in the minds of many. The call is a pleasant surprise because for a long time most Malaysians at practically all levels were used to working "for" someone. Perhaps it was "correct" then.

In fact, over the years "working for me" has undergone various interpretations, ranging from "sincere trust" to "blind obedience" and at times "downright hypocrisy".

All things considered, the axiom "working for me" is not difficult to understand or execute. For most part, Malaysians have been quite comfort-able working for someone right down the line with few or no questions asked.

It has often been said that when one is paid to do a job, the rule of thumb is: follow as instructed.

Moreover, one is answerable to the top person(s), and, therefore, what is laid down should be followed as closely as possible to the letter. Otherwise, a charge of insubordination can be real, or the person could be reprimanded for "not being co-operative".

It is, therefore, understandable that not too many would want to take the risk and question what is being asked of them. They reckon it is safer not to rock the boat.

In this respect, to merely follow is thus a no-brainer. It is easy, although at times it affects the implementation of the decisions or instructions.

This is especially so when the instructions are not fully appraised by the implementers, or when the implementer does not fully agree with what he has been asked to do. The outcome is bound to be littered with shortcomings.

In reality, therefore, "to follow" has its own downside. It is more than just the ubiquitous phrase "saya yang menurut perintah" because to follow has its inherent risk, sometimes greater than not taking any risk at all.

Herein lies the dilemma.

Thus, "work with me" is a welcome shift in mindset. The question now is, what can we understand from the call to work "with" someone, including the Prime Minister? How different it is from working "for" someone? To start with, we need to recognise the importance of "followership", a concept which can be as complex as the concept of "leadership" itself. After all, for leaders to lead, there must be followers.

And without "followers", there is no necessity for a leader as such. More importantly, the quality of leadership is somehow increasingly dependent on the quality of followership that it can command.

Certainly, blind obedience and hypocrisy is ranked very low as a form of followership, and is not the way to go.

It goes beyond such superficiality, and necessarily so, if we want to arrive at the next level as a nation of thinkers.

While the entire concept of "followership" may not be as well articulated, the time to expound on it has arrived for Malaysians.

More so if it is understood as a course of action in common with a leader to achieve an organisational goal.

It is further suggested that effective followership means taking an active decision to contribute towards the achievement of the goal and demonstrate enthusiasm, intelli-gence, self-reliance and the ability to work with others in pursuit of the goal.

In addition, an effective follower needs to consider all issues on their merits, make his own decisions, hold his own values, speak his mind and hold himself accountable for the consequences for his actions.

To be an effective follower also means to recognise the authority of the leader, the limitations this imposes on one's own actions, and making the best of the situation.

Increasingly, the question of trust and communication becomes one of the key drivers in developing a true meaning of followership. It acknowledges that successful leadership is the outcome of the fruitful interaction between those who lead and those who follow.

It draws attention to the importance of and the potential contribution from a larger pool of talented people as followers — the 24 million citizens of Malaysia — by working as a team.

Therein is the relevance of the word pimpin in Bahasa Malaysia in contrast to its equivalent "lead".

Unlike "leading", pimpin brings out the connotation of being on the same plane with the leader, though not necessarily in the physical sense. In a sense, pimpin is closer to the idea of working "with" rather than "for" someone.

In pimpin, the practice is often consultative (masyuarah) where "fruitful interaction" is the expressed norm. In short, "working with someone" is not something that is alien to Malaysian society.

It is, therefore, only appropriate that it be given a mainstream focus in navigating the future of the nation.

In other words, apart from developing and putting in place the principle of effective leadership (as often advocated), it is equally important that effective followership too be given serious consideration.

Warren Bennis, the well-known leadership guru, acknowledges this when he wrote: "The more I study effective leaders, the more I am convinced of under-appreciated importance of effective followers." He elaborated: "The single most important characteristic may well be a willingness to tell the truth.

"In a world of growing complexity, leaders are increasingly dependent on their subordinates for good information, whether the leaders want to or not.

"Followers who tell the truth, and leaders who listen are an unbeatable combination." The Prime Minister made a similar request that he be informed of the true picture even though when it is not all rosy.

On why this is absolutely necessary, Bennis quoted an incident, and it goes like this. Almost 30 years ago, USSR leader Nikita Khruschev went to America, and he met reporters at the Washington Press Club. The first written question he received was: "Today, you talked about the hideous rule of your predecessor, Stalin. You were one of his closest aides and colleagues during those years. What were you doing all that time?" Reportedly, Khruschev's face grew red, and roared: "Who asked that?" No one answered. "Who asked that?" he insisted.

Again, silence. "That's what I was doing," Khruschev confessed.

Though Malaysia has no Sovietstyle leadership, Bennis' story is a telling one.

It is here our understanding of followership as the true art of following a leader will determine to what extent we are working with the Prime Minister.

As Bennis noted: "Perhaps the ultimate irony is that the follower who is willing to speak out shows precisely the kind of initiative that leadership is made of." Here is where the future of Malaysia lies.

The writer is the Vice-Chancellor of Universiti Sains Malaysia. He can be reached at: vc@usm.my

NST - February 2004


Wednesday, February 18, 2004

Menjelang Pilihan Raya Umum 2004: Umno Kedah kental hadapi asakan lawan

Oleh Norbakti Alias

PADA mata kasar, orang melihat Umno Kedah lemah sehingga membolehkan Pas menyimpan impian besar untuk menjadikannya negeri ketiga yang ditawan selepas Kelantan dan Terengganu.

Namun, benarkah andaian itu atau ada pihak yang cuba berangan-angan Mat Jenin atau ada pihak tertentu yang sebenarnya takut dan cemburu kemampuan Umno Kedah yang diterajui Menteri Besar, Datuk Seri Syed Razak Syed Zain.

Tanpa sebarang isu tempatan yang boleh dimainkan, Pas kini menggunakan isu nasional hasil kes berprofil tinggi seperti dakwaan ke atas bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel, Tan Sri Eric Chia dan Menteri Pembangunan Tanah dan Koperasi, Tan Sri Kasitah Gaddam, untuk memancing undi.

“Pas silap jika mahu gunakan kes berkenaan sebagai isu kerana hakikatnya rakyat sendiri sukakan tindakan itu,” kata Ketua Pemuda Umno Kedah, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir.

Walaupun mengakui pembangkang akan tetap menggunakan isu itu, khususnya di kalangan pengundi pedalaman, Aziz percaya rakyat menyokong tindakan kerajaan dan Umno masih relevan untuk mereka.

Bagi Setiausaha Agung Pas, Nasharudin Mat Isa, kes berkenaan tidak ubah sebagai pelan kosmetik kerana biarpun didakwa sekarang, kes seperti membabitkan Chia mungkin hanya didengar selepas pilihan raya iaitu pada Ogos.

“Ini mungkin hanya wayang kerana seperti ada yang tak kena apabila perbicaraannya bermula lama lagi,” katanya yang juga Ahli Parlimen Yan.

Nasharudin tetap menyatakan Umno Kedah lemah kerana perpecahan dalam parti itu selain ketandusan pemimpin muda, namun Syed Razak berpendapat sebaliknya.

“Umno Kedah tidak lemah tetapi nampak kerdil kerana kebanjiran orang kuat Pas yang diterajui Presidennya ketika itu, arwah Datuk Fadzil Noor.

"Selain itu, mereka mempunyai Nasharudin, Mohd Sabu dan Mahfuz Omar,” kata Syed Razak.

Bagaimanapun, katanya, pengaruh Pas kini dikatakan semakin lemah berikutan kematian Fadzil dan tampuk kepemimpinan Pas sudah diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Malah, difahamkan beberapa ‘orang kuat’ Pas yang bertanding di Kedah sebelum ini akan ‘dipindahkan’ terutama ke Terengganu untuk memperkukuhkan kedudukan sebagaimana ketika Allahyarham Fadzil di Kedah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pas dan Keadilan dikatakan gagal memberikan perkhidmatan yang memuaskan, sekali gus memberi kelebihan kepada BN khususnya Umno.

Pada masa sama, ada pergolakan dalam Pas sendiri di mana orang tempatan tidak lagi mahu orang luar bertanding di Kedah kerana menyimpan cita-cita memimpin negeri itu.

“Kita tak ada masalah dalam soal ini kerana tidak semestinya orang Kedah akan bertanding di Kedah,” kata Nasharuddin.

Konsep mesra rakyat yang digunakan Syed Razak dilihat pendekatan baik dalam menambat hati mereka yang selama ini tawar hati dengan parti atau pengundi atas pagar.

Tidak ramai yang tahu, pendekatan Syed Razak itu datangnya hasil pengalaman sendiri yang menyedarkannya betapa baginya perlu membawa imej sederhana yang mesra rakyat.

“Pernah sekali ketika saya bercuti di Pulau Pinang, saya dipanggil melawat mangsa ribut di kawasan saya (Pengkalan Kundur).

“Saya ke sana agak lewat dan mahu tidak mahu terpaksa membawa kereta Jaguar saya ke situ. Bayangkan nilai rumah (pondok) yang musnah itu kira-kira RM300 sedangkan tayar kereta saya saja RM500 sebiji. Inilah yang menyedarkan saya,” katanya.

Berbanding 1999 di mana banyak undi protes, kini suasana politik Kedah lebih aman, malah Syed Razak mengakui perpaduan ahli serta hubungan dengan pegawai perkhidmatan awam Kedah (KCS) yang lebih dihormati penduduk negeri ini, ketika ini adalah jauh lebih baik.

Namun, beliau berkata pada masa sama kelemahan biasa yang ada tetap daripada sikap segelintir ahli yang mengamalkan sikap cantas mencantas terutama dalam mencari tempat menjadi calon bagi pilihan raya akan datang atau mereka yang tidak terpilih bertindak menarik sokongan penyokong mereka.

“Soal calon banyak memainkan peranan tetapi jika semua pihak mengetepikan kepentingan peribadi, Umno negeri boleh menjadi lebih kuat,” kata Ariffin Man yang juga Ketua Pemuda Pokok Sena.

Mungkin ia secara kebetulan, namun pelantikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Penasihat Jentera Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) dilihat lebih kepada faktor penenang dalam menangani masalah dalaman yang mungkin timbul nanti.

Kehadirannya atau lebih tepat nasihatnya dikatakan mampu mengelakkan sebarang percakaran di kalangan pemimpin parti dalam menghadapi pilihan raya nanti.

Biarpun ada yang berpendapat, kehadiran Dr Mahathir lebih memberi banyak peluru untuk parti pembangkang menyerang kerajaan, ia tetap dilihat pendinding terbaik dalam mengekalkan kestabilan Umno Kedah sendiri.

“Kehadiran Dr Mahathir bukan sekadar menjadi penenang, tapi Umno Kedah merasakan sebagai bekas Perdana Menteri yang memimpin negara selama 22 tahun, beliau adalah aset penting kerana pengetahuan dan pengaruhnya.

“Malah, Dr Mahathir sendiri dalam mesyuarat Perhubungan Umno Negeri menyatakan hanya sudi menerima tugas itu jika tidak mendatangkan masalah,” kata Ariffin yang juga Setiausaha Kerja Umno Kedah.

Bagi Nasharudin, faktor Dr Mahathir tidak penting bagi Pas kerana beliau bukan personaliti yang menjadi sasaran, tetapi perbezaan dasar antara kedua-dua parti.

“Bagi Pas, Dr Mahathir sudah menjadi sejarah,” katanya.

Walaupun ketika ini ada desas-desus yang mengatakan Syed Razak tidak akan dikekalkan sebagai Menteri Besar selepas pilihan raya umum nanti, penampilan sederhana yang ditonjolkannya mungkin satu kelebihan buatnya untuk terus menjawat tugas itu sehingga tercapai sasaran Kedah Maju 2010.

Sebelum ini, kedudukan Syed Razak dikatakan agak goyah sehingga ada orang sekelilingnya yang mula mencari dahan pautan baru, namun sejak kebelakangan ini beliau nampak agak kukuh.

Malah, orang yang sebelum ini cuba ‘lari’ daripadanya nampak sudah berpatah balik selepas menyedari kesederhanaan Syed Razak dan penerimaan rakyat kepada kepemimpinannya mampu memikat hati Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk mengekalkannya di negeri yang masih agak konservatif ini.

Syed Razak juga tidak gentar untuk memasuki kawasan pembangkang, malah akan menghulurkan tangan untuk bersalam terlebih dulu, imej yang sedikit sebanyak mampu mencairkan hati ahli pembangkang.

Caranya mungkin ortodok, tetapi di kalangan penduduk luar bandar yang masih konservatif, ia adalah penghargaan tinggi untuk bersalaman dengan pemimpin negeri.

“Beliau cukup low profile, namun sewaktu kepemimpinannya, Syed Razak berjaya memulihkan hubungan dengan istana dan anggota perkhidmatan awam negeri, menyelesaikan isu sekolah agama rakyat serta menaikkan taraf Alor Star kepada bandar raya.

“Secara peribadi, ia adalah kejayaan yang agak besar baginya jika dibandingkan dengan suasana politik pada 1999,” kata Ariffin.

Selain Syed Razak, nama yang disebut-sebut untuk jawatan itu adalah Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Datuk Paduka Abdul Kadir Sheikh Fadzir: bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Affifuddin Omar serta bekas Exco, Datuk Paduka Abdul Rahman Ibrahim.

Abdul Kadir bukan lagi nama asing dalam politik tanah air, namun beliau mungkin berhadapan kesukaran dengan fahaman penduduk negeri ini khususnya di kawasan pedalaman yang masih konservatif.

Bagi Dr Affifuddin, selepas diketepikan pada 1999, beliau kini dilihat kembali aktif dalam politik dan ketika ini adalah ahli jawatankuasa penaja Umno Padang Terap.

Abdul Rahman, bekas Adun Tanjung Seri, yang digugurkan pada 1999, juga ketika ini adalah Timbalan Ketua Penaja Umno Pokok Sena.

“Saya yakin BN Kedah yang diterajui Umno mampu menang selesa pada pilihan raya kali ini.

“Pengundi yang dulu tidak memilih BN akan berubah untuk menyokong kerana situasi politik di sini jauh berbeza berbanding 1999,” kata Adun Kota Darul Aman, Datuk Chong Itt Chew.

Kali ini, katanya, BN pasti mampu mencatat keputusan lebih baik daripada 23 kerusi DUN berbanding 13 yang dimiliki pembangkang. Bagi kerusi Parlimen pula, BN memperoleh lapan kerusi selepas merampas kerusi Pendang pada pilihan raya kecil 2002, berbanding pembangkang tujuh.

Berita Harian- Rabu 18/2/2004

Civil servants must change attitude, says Samsudin

By Annie Freeda Cruez

Al-though the Government has provided civil servants with a modern working environment, various facilities and benefits including better salary schemes, the public sector’s achieve-ments are still far from excellent. This, Chief Secretary to the Government Tan Sri Samsudin Osman said, was mainly due to the attitude of civil servants.

"There are civil servants who have still not changed their attitude. This is a small group of people, but they put their own interests above the nation," he said at the National Joint Council General and Support Group biennial delegates conference at a hotel in Taman Maluri, here.

Samsudin's speech was read by Public Services Department directorgeneral Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri.

This was distressing because complaints were still being received about civil servants who were underperforming, he said.

"Complaints such as civil servants not being efficient, unfriendly, cor-rupt, untrustworthy and many more are tarnishing the image of the public service, although the number is small," he added.

Samsudin said the Government had taken various measures such as making it mandatory for civil servants to declare assets, and organising activities to inculcate good and clean values, to fight corruption and other unhealthy traits among civil servants.

For Malaysia to be more competitive, the service sector must be more efficient, said Samsudin.

"More importantly the service sector must be customer-oriented, bureaucracy-free and clean," he added.

Samsudin said the public sector played an important role in the nation's economic growth.

"Its role is to make it easier for growth," he said.

He also stressed that investors and entrepreneurs would only invest in a country which was not only peaceful and harmonious but also had an administrative system that was capable, efficient and transparent.

"That is why the Government is serious in improving the public ser-vice system," he added.

He said Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi had drawn up guidelines for the public service to ensure all its systems, regulations and working procedures were reviewed and improved.

He urged all heads of department to take immediate action to realise the directives drawn up by the Prime Minister.

He said the Government was willing and had proven its readiness to provide various facilities for civil servants to ensure they were more efficient and productive.

Besides providing a modern conducive working environment with sophisticated equipment, Samsudin said, the Government had provided other facilities such as housing with affordable rental, as could be seen in Putrajaya.

"This is in addition to other facilities and improvements to salary scheme and services introduced," he added.

Despite all this, Samsudin said the Government was still facing difficulties in developing the service sector — all because of the attitude of the civil servants.

Samsudin hoped civil servants would give their undivided support to the Government in the fight against unhealthy traits prevailing among civil servants.

The Government, he said, through various programmes organised by PSD, the National Institute of Public Administration and Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit, among others, would further boost public service to help it achieve a world class status.

"Our public service has attained a standard praised by many a nation because of the worker-employer relationship, which is harmonious.

"The Government works together with Cuepacs and other workers unions. We believe in meetings and discussions to resolve workers issues, thus preventing confrontations with the Government," he added.

NST, Wednesday, 18/2/2004

Tuesday, February 17, 2004

KHIDMAT NEGARA JADI PELABURAN BESAR

Lidah Pengarang

Rakyat merupakan aset terpenting untuk memastikan pembangunan dan kemajuan sesebuah negara yang berterusan. Rakyat yang berkualiti akan menjadikan negara terus maju dan progresif.

Kerajaan Malaysia yang cukup menyedari hakikat tersebut telah membuat pelaburan yang amat besar bagi memastikan kesinambungan rakyatnya yang benar-benar mampu membawa cabaran Malaysia di arena antarabangsa.

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) adalah antara pelaburan besar yang secara khusus untuk melengkapkan diri generasi muda Malaysia supaya mereka betul-betul bersedia memikul tanggungjawab negara.

PLKN akan memberikan pengalaman berfaedah kepada para peserta berusia 18 tahun, dan ia termasuklah penerapan nilai-nilai murni dan baik. Semuanya itu dilakar untuk memastikan generasi muda Malaysia menjadi aset manusia yang berkemampuan, lebih berdaya tahan dan cekal, lebih berilmu dan lebih memahami untuk menghadapi segala cabaran hidup.

Penyediaan aset manusia yang berkualiti itu perlu bagi menggerakkan terus wawasan negara yang begitu besar seperti terkandung dalam Wawasan 2020.

Selain mempertahankan status negara ini yang sudahpun menjadi salah sebuah negara Islam contoh, kewujudan rakyat yang cukup bersedia akan mampu melonjakkan Malaysia di hadapan negara-negara yang sedang membangun, yang akhirnya berupaya bersaingan dengan negara-negara maju.

Keupayaan dan kesungguhan pucuk pimpinan untuk memajukan negara ini sudah pasti terhad, tanpa penglibatan dan sokongan seluruh rakyat pelbagai lapisan.

Negara sama sekali tidak dapat bersandar kepada pembangunan secara fizikal untuk mencapai kemajuan hakiki. Dalam erti kata lain, pembangunan fizikal sememangnya akan memberi gambaran kepada tahap kemajuan sesebuah negara tetapi ia tidak semestinya membawa apa-apa erti jika rakyatnya tidak bersama-sama maju.

Oleh itu, rakyat khususnya golongan belia menerusi program pembangunan insan seperti PLKN perlulah lahir sebagai generasi mantap yang bersedia menjadi pelengkap kepada pelbagai proses pembangunan negara.

Menyedari hakikat itu, kerajaan telah memilih secara rawak 65,000 peserta daripada 450,000 orang belia dari seluruh negara pada Disember tahun lepas untuk menyertai PLKN. Sebanyak 26,000 orang daripada yang dipilih itu memulakan PLKN sebagai kumpulan perintis di 41 buah kem di seluruh negara sejak semalam.

Dalam menjayakan program tersebut, kerajaan dan pihak berkuasa telah mengambil semua langkah perlu bagi memastikan semua aspek berkaitan keselamatan peserta dipertahankan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah pun mengarahkan pihak berwajib di semua kem PLKN supaya mematuhi program yang ditetapkan oleh kerajaan dan tidak melatih peserta seperti melatih rekrut tentera.

Utusan Malaysia, Selasa 17 Feb 2004

Monday, February 16, 2004

85,000 pelopor Khidmat Negara

Oleh Ahmad Fawzi Mohd. Basri

HARI ini, 16 Februari 2004 adalah satu tarikh bersejarah bagi negara ini kerana bermulanya satu agenda nasional yang dikenali sebagai Program Latihan Khidmat Negara. Sejak kerajaan mengumumkan untuk memperkenalkan program ini, masyarakat telah memberikan perhatian yang serius. Ada yang positif dan tidak kurang juga ibu bapa serta organisasi yang mempersoalkan perancangan dan pelaksanaannya.

Khidmat Negara bukan perkara baru di negara kita. Kali pertama Khidmat Negara diperkenalkan dalam tahun 1952 bagi mengerah tenaga pemuda di Tanah Melayu dalam memerangi pengganas komunis. Ramai anak muda yang dikerah untuk menjalani latihan dan perkhidmatan ketenteraan demi mempertahankan tanah air tercinta ini.

Namun demikian ramai juga anak muda yang tidak setia melarikan diri. Semasa konfrontasi (1963-1966) kerajaan menguatkuasakan Akta National Service 1952 itu. Akta itu mengerah tenaga remaja untuk menyertai perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia.

Jika Khidmat Negara tahun 1950-an dan 1960-an dilakukan kerana faktor pertahanan dan keselamatan, Khidmat Negara yang diperkenalkan mulai tahun 2004 ini adalah atas faktor ketahanan nasional.

Masalah di kalangan remaja sudah kian ketara akibat daripada proses modenisasi dan pembangunan. Sikap individualistik dan materialistik menjadi nilai utama yang menghakis unsur patriotisme, kesukarelawanan, disiplin, dan kemasyarakatan. Nilai-nilai murni yang disaran menjadi hiasan tanpa penghayatan.

Pengisian kepada proses pembangunan sahsiah dan ketiadaan secara jelas garis besar haluan negara yang perlu digarap di minda dan jiwa rakyat tidak terselaras. Setiap badan bukan kerajaan (NGO) dengan agenda organisasi masing-masing, agenda negara bukan yang utama.

Kerajaan menghulurkan dana tanpa menetapkan matlamat bersama dan bersepadu dalam membentuk masa depan remaja dan masyarakat. Negara tidak dapat menentukan masa depan tetapi negara boleh menentukan bentuk masa depan remaja dan warganegaranya. Jika di tahun 1950-an pertubuhan sukarela wujud di bandar-bandar, menjelang tahun 1980-an gerakan belia khususnya sudah pun hampir wujud di setiap kampung, daerah dan negeri. Organisasi belia menjadi sebahagian daripada struktur sosial.

Menjelang tahun 1990-an beribu-ribu pertubuhan belia terbatal pendaftarannya kerana layu dan mati. Ada yang mengatakan tidak ada orang muda yang bersukarela mengambil alih kepemimpinan atau menghidupkan organisasi itu. Ada juga pemimpin lama yang enggan melepaskan kepimpinan sehingga organisasi belia menjadi hidup segan mati tak mahu.

Landskap belia juga berubah menjadi gejala sosial yang menggugat kesejahteraan negara seperti lepak, penyalahgunaan dadah, merokok, peningkatan jenayah dan sebagainya. Usaha pendidikan dan pembangunan remaja tidak menjadi agenda nasional. Golongan yang prihatin terhadap kesan perubahan sosial mendapati masalah remaja perlu ditangani segera.

Antara lain Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Biro Tata Negara (BTN) bergabung tenaga menganjurkan Kongres Patriotisme Negara pada akhir tahun 2002 di Esset Bangi, Selangor.

Kongres dua hari itu mengupas isu berhubung ketahanan nasional dan patriotisme. Gagasan mempertingkat dan memperkasakan patriotisme menjadi tunjang utama yang dibicarakan. Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri bersetuju dengan idea serta cadangan mengadakan program Khidmat Negara.

Bagaimanapun Perdana Menteri meyakinkan peserta kongres bahawa Khidmat Negara yang akan diperkenalkan tidak akan dilaksanakan seperti di Singapura.

Konsep Khidmat Negara di Singapura itulah yang pernah diamalkan di negara kita di tahun 1950-an dan l960-an, ia lebih dikenali sebagai kerahan tenaga atau kerahan negara.

Dengan konsep baru yang diperkenalkan oleh kerajaan, saya telah mencadangkan istilah Khidmat Negara supaya maksud serta pengisian programnya lebih mesra rakyat. Remaja dipilih untuk dilatih diri mereka menjadi warganegara yang bersedia berkhidmat untuk negara.

Dipersetujui

Cadangan daripada kongres ini dipersetujui oleh Kabinet. Di awal tahun 2003 sebuah Jawatankuasa Kabinet mengenai Khidmat Negara ini telah dibentuk dengan dipengerusikan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Najib Tun Razak. Jawatankuasa Kabinet ini menubuhkan beberapa jawatankuasa kecil meliputi aspek kurikulum, kewangan, perundangan dan logistik. Ketua Pengarah BTN, Datuk Dr. Nordin Kardi diberi tanggungjawab mengetuai kerja awalan penggubalan kurikulum Latihan Khidmat Negara.

Penggubalan latihan untuk jurulatih masing-masing diswastakan kepada syarikat swasta, manakala latihan jurulatih khidmat masyarakat dikendalikan oleh kumpulan NGO dan BTN mengendalikan latihan untuk jurulatih kenegaraan.

Jawatankuasa Kabinet ini akhirnya menetapkan empat modul latihan iaitu modul Fizikal, modul Kenegaraan, modul Pembinaan Watak dan juga modul Khidmat masyarakat.

Tempoh latihan juga ditetapkan selama tiga bulan. Latihan modul fizikal dilaksanakan di 41 buah kem yang disediakan selama 30 hari. Latihan selebihnya diadakan semasa peserta berada di institusi pengajian tinggi awam (IPTA), ini termasuk pelaksanaan modul Khidmat Komuniti yang diadakan di luar IPTA.

Perancangan Program Latihan Khidmat Negara akhirnya diluluskan oleh Parlimen melalui Akta Latihan Khidmat Negara 2003 atau disebut Akta 628. Akta ini telah dibahaskan oleh wakil-wakil kerajaan dan pembangkang. Dalam mukadimah akta ini disebut: Suatu akta untuk mengadakan peruntukan bagi pendaftaran dan kehadiran orang bagi latihan Khidmat Negara di Malaysia berdasarkan falsafah Rukun Negara, untuk menubuhkan Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN) bagi maksud latihan Khidmat Negara dan bagi perkara yang berkaitan dengannya dan bersampingan dengannya.

MLKN yang mengandungi 11 orang ahli diwujudkan di akhir tahun 2003, mesyuaratnya yang pertama ialah pada 15 Disember 2003. Kerja-kerja awalan diuruskan oleh Kementerian Pertahanan di bawah arahan Timbalan Ketua Setiausaha Pentadbiran merangkap Setiausaha Jawatankuasa Kabinet mengenai Khidmat Negara.

Tugas terawal ialah mengadakan latihan percubaan selama satu bulan di kem Dusun Minda Kuala Nerang dan juga UUM. Ini diikuti dengan penubuhan Jabatan Latihan Khidmat Negara. Hampir keseluruhan urusan operasi di kendalikan oleh Kementerian Pertahanan termasuk urusan logistik seperti mendapatkan kem-kem latihan, tender uniform, peralatan dan sebagainya.

MLKN sehingga kini telah mesyuarat sebanyak tiga kali dengan memutuskan beberapa dasar penting tentang isu penangguhan latihan, peraturan, dan menasihat dari aspek pemberian uniform dan juga urusan pengangkutan peserta. Setakat ini sebuah jawatankuasa naziran dibentuk oleh Majlis bagi memantau pelaksanaan aspek latihan khidmat negara.

Selepas semua ini bermula MLKN mungkin mewujudkan Jawatankuasa Kecil Logistik, Jawatankuasa Penambaikan Kurikulum Latihan, dan Jawatankuasa Kecil Kewangan dan Pentadbiran serta Jawatankuasa Penyelidikan dan Pembangunan. Dijangka dalam tahun 2004/5 ini, Majlis Latihan Khidmat Negara akan berfungsi sepenuhnya menurut seksyen 6 (1) dan (2) Akta 628 ini.

Majlis juga telah melantik Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) sebagai pihak berkuasa bagi maksud perjalanan peruntukan akta ini. JLKN ditubuhkan di bawah kuat kuasa Akta 628 ini. Seperti ahli Majlis, Ketua Pengarah dilantik oleh Yang di Pertuan Agong atas syor menteri.

Sejak penubuhan majlis, usaha menjelaskan lagi maklumat tentang Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) telah dibuat melalui media massa. Penjelasan demi penjelasan dibuat dan berjaya memberi keyakinan terhadap kebimbangan dan ketidakyakinan serta kekaburan konsep PLKN ini. Pihak media massa telah membantu memberikan gambaran sebenar latihan dan persiapan infrastruktur PLKN.

Pada hari ini bermulalah satu lagi agenda nasional apabila tidak kurang 26,000 peserta PLKN akan memulakan latihan di 41 buah kem di seluruh negara. Pada 22 Mac pula, dua lagi kumpulan peserta PLKN akan melaporkan diri di IPTA menjadikan seramai 85,000 peserta PLKN mengikuti latihan ini. Kumpulan pertama akan menamatkan latihannya pada bulan Mei manakala kumpulan dua dan tiga menamatkan latihan pada bulan Jun 2004.

Selain dari 41 buah kem, sebanyak 22 kampus IPTA digunakan bagi menjayakan PLKN ini. Daripada 8 buah IPTA yang terlibat, UiTM memberikan sumbangan terbesar apabila kampus cawangannya dijadikan pusat latihan PLKN.

Menjayakan

Bagi menyelaraskan pelaksanaan PLKN di IPTA, sebuah jawatakuasa penyelaras telah diwujudkan di peringkat kebangsaan dan juga kampus masing-masing. IPTA akan membantu menjayakan PLKN dari segi penyelarasan pengurusan, sajian, program latihan termasuk sukan dan rekreasi.

Di IPTA nanti pegawai-pegawai dari JLKN, BTN dan pengendali modul serta jurulatih terpilih akan bekerjasama sebagai satu pasukan bagi menentukan kelancaran PLKN semasa di IPTA. Semua IPTA diminta membuka Tabung PLKN khusus bagi mengendalikan urusan penerimaan dan bayaran berkaitan PLKN. IPTA dibekalkan dengan kemudahan bantal dan cadar untuk peserta PLKN, begitu juga alatan latihan Khidmat Komuniti. Malah kontena juga disewakan untuk IPTA bagi tujuan penyimpanan barangan berkaitan PLKN.

Keselamatan, kemudahan dan kebajikan peserta akan menjadi perhatian utama bagi jurulatih semasa PLKN ini dijalankan sama ada di kem-kem mahupun di IPTA. Di samping diberikan enam pasang uniform, elaun juga diberikan di samping makan minum.

Seramai 85,000 remaja yang menyertai PLKN ini akan menjadi pelopor sebuah agenda negara yang bertujuan memupuk dan memperkasakan semangat patriotisme, meningkat perpaduan kaum serta integrasi nasional, pemekaran golongan remaja yang berdisiplin dan membentuk masyarakat yang progresif serta menyemai dan mengukuhkan sikap positif para peserta PLKN.

- Kol. Prof. Datuk Dr. Ahmad Fawzi Mohd. Basri ialah Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) merangkap Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara.

Utusan Malaysia, Isnin 16/2/2004

Thursday, February 12, 2004

PM's speech at The Cambridge Foundation

Speech By Yab Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi Prime Minister Of Malaysia Prime Ministerial Address To The Cambridge Foundation Kuala Lumpur Golf And Country Club 10 February 2004, 8.30pm Y.Bhg. Tan Sri Dato Seri (Dr) Ahmad Sarji Bin Abdul Hamid, Chairman Of Board Of Trustees, Cambridge (Malaysia) Foundation

Members Of The Board Of Trustees, Cambridge (Malaysia) Foundation

Distinguished Guests, Ladies And Gentlemen

Allow me to begin by thanking Tan Sri Ahmad Sarji and the board of trustees of the Cambridge foundation for inviting me tonight. Tan Sri Sarji has been kind enough to allow me to speak on any topic I wish to touch upon and has given me the latitude to do so. I have decided to speak tonight on the subject of the changing political landscape in Malaysia. It is a necessarily broad subject, but it will allow me to share with you some of my observations about the current political situation in our country.

When I stood before parliament soon after taking office to move a motion of gratitude for the services of Tun Dr Mahathir Mohamed to our nation, I noted that the greatest challenge that I would face as his successor would be to manage and build upon the success that he has left behind. I did not inherit a country in turmoil. I did not inherit war, depravation or crises. Instead, when Tun Dr Mahathir handed over the duties of governance, he made sure that I inherited success.

As someone who worked closely with him, especially in the last few years of his administration, I am well placed to pay tribute to his foresight, determination and resolve. When Malaysia reached a sudden and pronounced nadir in 1997-1998, the challenges seemed insurmountable. We were confronted with an external economic environment that was unforgiving and manipulative. At home, the government was challenged politically, raising concerns about instability. But these challenges were met head on by Tun Dr Mahathir. He did not shirk from having to make brave decisions and tough calls.

As a result of his consistently far-sighted policies and excellent crisis management, the Malaysia that was entrusted to me was a nation that was confident, resilient, dynamic and progressive. In many ways, however, inheriting success is as difficult as taking over at a time of crisis. The latter requires the leader to extricate the nation from its turmoil. While succeeding in such a situation is not easy, you begin at a lower base with a lot of upside. In my situation, the upside is not so obvious, but the downside is patently clear. I have therefore made it my priority to manage the success that Tun Dr Mahathir has bequeathed this nation.

Managing this success is not easy. In a rapidly changing and increasingly competitive world, Malaysia needs to work hard to survive and stay ahead. There are no free lunches for us. The global mantra is compete or perish, and we must rise to this challenge. We can build on our achievements in order to survive and succeed. Or, we can be content with what we have, only to find that success that is not managed and built upon is success that is fleeting and momentary.

I have made a commitment to the people of Malaysia to bring our country closer to the realization of vision 2020. It is a pledge that I intend to keep by ensuring that this blessed nation that Tunku Abdul Rahman liberated, that Tun Razak nurtured, that Tun Hussein united and that Tun Dr Mahathir modernized remains peaceful, prosperous and competitive. It is a promise that I make to the youth of this country who will cross the finish line in 2020 and who will take Malaysia far beyond to excellence, glory and distinction.

Ladies and gentlemen,

If a week is a long time in politics, what more four years. In fact, for the opposition, four years must have seemed an eternity. In my estimation, they have seen their fortunes wane steadily since the last elections when they were able to notch a few surprise victories. Tun Dr Mahathir’s refusal to back down and decision to dig his heels in and fight - and ultimately prove all critics wrong - dealt the opposition a crippling blow. A smooth transition which they cast aspersions upon has relegated their national impact to that of irrelevance. For them it has been a long, steep slide.

During the 1999 general elections, Malaysian voters faced a choice between the Barisan Nasional (B.N.) and the so-called Barisan Alternatif (B.A.). Opposition parties had come together under an ad hoc arrangement- but interestingly not under one flag - in order to pursue two-pronged fights for parliament and state seats. Some people even ventured to say that the B.A. would emerge as a serious competitor to B.N. in a two-party political system such as in the United States or in Britain.

More than four years on, what has happened to the Barisan Alternatif?. The hastily assembled pre-election coalition of opposition parties disintegrated shortly after the polls with D.A.P. pulling out due to ideological disagreements with B.A.’s dominant partner, Pas. There also now appears to be tension emerging between a struggling Keadilan and Pas, which recognizes only itself as a serious competitor to B.N. and treats its partners as marginal sidekicks.

Simply put, Barisan Alternatif has failed. It has failed in its objective of presenting the Malaysian voter with a credible alternative to Barisan Nasional. It has not been able to succeed because it overlooked the fundamental maxim that makes coalition politics work, which is power-sharing.

The B.A. came together because of a common enemy and not because of a common spirit and a shared destiny. In the B.N., we share a spirit of unity and we pursue a common destiny of peace and prosperity. We know what we want. The B.A. only knew what it did not want. That is not good enough for Malaysians. Malaysians demand political representation that relies on more than just a protest vote. That is why the phenomena that was Barisan Alternatif was fleeting. And that is why Barisan Nasional is here to stay.

Barisan Nasional represents a formula that has credibility and integrity. We are tried and tested. We are not fair weathered friends to each other nor to the rakyat. We share power, take collective responsibility and compromise with each other, all in the name of national unity. We temper our respective ideologies so that we can expand the common ground between us. Our differences bring us closer together and does not drive us apart.

Power-sharing has enabled the initiation of policies that respond to the aspirations of all communities whether in education, economic management or social development. Power-sharing has taught us to be sensitive and accommodating. Sharing power also means sharing a future together. In B.N., we are clear that this future is for all Malaysians and that we have the experience and the plan to make it a reality.

B.N.’s credibility is further enhanced by the fact that, notwithstanding our unchanging commitment to our formula of power-sharing, we are constantly changing and reforming to meet the evolving aspirations of the people. The rich experience that we have of providing successful government has taught us that the only constant is change and we need to stay ahead of the curve. The policies of the B.N. have constantly been reformist, bringing new ideas and policies with successive generations.

Growth with equity; rural development; poverty eradication; participatory democracy; capacity building; Malaysia incorporated; leadership by example; industrialization; the multimedia super corridor and vision 2020 are but a few of the policy initiatives that have been launched in response to changing times. Barisan Nasional has never been satisfied to rest on our track record. We are constantly looking for ways to reform and improve. For us, each political cycle represents an opportunity for renewal and change.

In recent years, we have moved towards strengthening the B.N. as a political entity. Mindful that without sustained effort, B.N. component parties would tend to do things on their own, we have enhanced the level of cooperation among our members. We have strengthened the B.N. organization so that more political programs can be undertaken under the B.N. banner and not just under the banner of one component party. This has created a spirit of inclusiveness within the coalition. Most recently, we have amended the B.N. constitution to formally establish pemuda and wanita as official wings of B.N.. This is another step towards making the B.N. a more cohesive and united political organization.

Ladies and gentlemen,

The question that I am asked most frequently, especially in private, is when the elections are. I will only tell you that it will be sometime this year, as required by the constitution. The second most frequent question I am asked is what I think Barisan Nasional's chances are, especially in the north and north-eastern region. I have said before and will say again that I am encouraged by the level of support for B.N. today.

During my visits to the states I have been able to gauge a mood of confidence on the ground towards B.N. In making my assessment, I am careful to not only listen to reports which are positive. I am happy to note that the Menteris Besar, Chief Ministers and other leaders on the ground have all taken heed of my call for people to speak truth to power. They tell me the good and the bad, which makes my prognosis of the situation on the ground more accurate.

I also believe that B.N., especially Umno, have worked hard to address our shortcomings that were evident in the last elections. We have brought members back together through more effective explanation of government policies and initiatives. Our party activities, especially in Kelantan and Terengganu, have continued to attract bigger crowds who crave for credible leadership. We have injected new blood in some of the states where it was needed to show that we are not afraid to change. Pemuda and puteri continue to attract new members into their rank and file - many of them educated professionals. Our party machinery has been refined many times over and the kinks have been ironed out.

We are more proactive in taking on pas in the Malay heartland. If in the past we seemed hesitant to confront pas, especially on the issue of Islam, today we are more confident in articulating our views. There was a time when we were caught flat-footed. We struggled in our response. Some within our ranks even thought that the best way to handle pas was to be more pas than pas. We no longer abdicate religious discourse to pas, because today we are able to project our understanding of Islam. Our vision of an ummah that is educated, progressive and prosperous is far more acceptable to the majority of Malaysians than pass dogma that is rigid, divisive and that obstructs development.

I am also confident that we will be able to reverse the inroads that Pas have made in the last elections because of the transient nature of their success. It is no secret that Pas rode on a topical issue in 1999 that had nothing to do with them. They capitalized on the prevailing sentiment and were able to claim seats in Kedah and capture Terengganu. But do not assume that their gains are impenetrable. Two thirds of the Pas seats in the Kedah state legislative assembly, which is controlled by B.N., are marginal. All of Pas parliamentary seats in Kedah are marginal. By marginal I mean they won with a majority of less than 10 per cent. In Terengganu, 60 percent of state seats held by Pas were won with a majority of less than 2,000.

All this does not mean that we can complacently walk into the elections and hope for a landslide victory. No, by all means not. There is a lot of work that still needs to be done to convince the voters that B.N. is the right choice. The feel-good factor that we enjoy today can easily be nullified by the wrong selection of candidates.

There used to be a saying that Umno could put a songkok to contest, and that songkok would be able to win. Voter choice today has changed markedly. There is less party affiliation among voters. People are more concerned with issues and the credibility of individual candidates. Voters have become more discerning, and rightly so. They must make an informed decision on who will be their representative. This requires candidates who appeal goes beyond party circles. The candidate must be a winner among the rakyat and not merely a party warlord.

It is for this reason that I would like to see a higher level of accountability among representatives of the people. As elected representatives, we hold our position and offices in trust from the people. If we violate this trust, the people have every right to revoke this trust and vote us out of office. Political leaders must be measured against higher standards. In an age when the voter is much better informed, where policy issues are far more complex, and where constituents are far more mixed and diverse, those who seek public office must be benchmarked against a more stringent set of criteria.

As the chairman of Barisan Nasional, I need to ensure that our candidates are credible and can withstand the detailed scrutiny of Malaysian voters. An observation that I have often heard is that people have no problems with B.N. and Umno - in fact they support the ideology and policies that we stand for - but they are driven away by the presence of personalities that are discredited. It is for this reason that I have begun reviewing the performance of all Barisan Nasional elected representatives to see if they have lived up to the trust that has been given to them by the rakyat. The seat in parliament or in the state assemblies that they occupy is the seat of their constituents. If they have been derelict in representing the aspirations of the people, they have failed as leaders.

Ladies and gentlemen,

I have spent the first three months in office outlining the agenda for my government. I am happy that, for the most part, this agenda has been accepted by those who have given their opinion and feedback. People have responded well to some of my ideas and I will use their comments to refine my agenda further, especially in its implementation. That is always the challenge. I am under no illusion that victory can be declared just by saying the right things. We must do what we say. This is the challenge because the devil is always in the details, and getting things moving is always a daunting task.

But I am firm in my conviction that my agenda is not mere lip service nor electioneering. The government that I lead and the party that I head have consistently shown that we work for the people and not for votes. The agenda that I have set out is something that I want to see done and not just something that sounds nice in a speech to elicit applause. Whether it is a in creating a more efficient public administration; eradicating corruption; cutting red tape; having better frontline service; strengthening institutions like the police; improving the education system; pursuing transparent and prudent economic management; or in creating new sources of income and growth for the rural areas, my commitment to see these objectives through is total and unwavering.

My first hundred days was my statement of intent. Now we get to work and walk the talk. I am aware that there are now high expectations from my administration. This is a far cry from the very low expectations that people had before I took office. Realizing these expectations will require everybody in my administration to pull their weight. My cabinet colleagues, civil servants and other political leaders will have to make good their promise to work with me in pursuing the objectives that I have set. I will hold them to their word because the agenda that has been set is considerable in breadth and scope. It requires collective wisdom and combined effort.

What I have set out to do is to bring government back to the people. Government serves the people and its policies must empower the people with opportunities, rights and responsibilities. A government that serves the rakyat better empowers people. A broader base for economic growth with renewal in the rural sector empowers people. Eliminating graft and ensuring that the public is not held ransom to discretionary delays empowers people. My invitation for you to work with me empowers you. If opportunity and inclusion through empowerment is what you want, my message is simple: empower this government to empower you. Believe in this leadership that believes in you. Work with me, to work for you. Thank you.


NST Wednesday, 11/2/2004

Wednesday, February 04, 2004

Rencana: Mencari tarikh pilihan raya di sebalik kenyataan Pak Lah

Oleh Kadir Dikoh

SEORANG pemimpin kanan Umno cuma mampu tersenyum apabila diajukan pertanyaan sama ada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sudah memberikan bayangan mengenai tarikh pilihan raya umum ke-11 pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) parti atau Kabinet.

“Nantilah dulu, kan Pak Lah dah kata nak kuatkan lagi Barisan Nasional (BN),” katanya sambil menjamu selera di restoran Riverside, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibu negara baru-baru ini.

Tetapi kata menteri itu, jangan sama sekali under estimate Perdana Menteri kerana sebagai bekas diplomat berpengalaman, Menteri Luar dan pernah terbabit secara langsung ketika negara ditadbir Majlis Gerakan Negara (Mageran), Abdullah pasti tahu menilai keadaan sebelum memutuskan masa sesuai untuk pilihan raya umum.

Mengapa perlu menunggu masa lebih lama, sedangkan keadaan politik sekarang sesuai untuk mengadakan pilihan raya?

“Mungkin pasal calon,” jawabnya ringkas dan menambah: “Kami sedang menunggu laporan pihak ketiga bagi menilai potensi sebenar bakal calon yang disenaraikan. Kini kaedah itu digunakan supaya laporan lebih adil.

“Dulu apabila kita terima laporan, beberapa nama dikemukakan oleh bahagian tetapi akhirnya ‘calon paling layak’ adalah ketua bahagian dan laporan ini pula disediakan sendiri oleh ketua bahagian. Apabila ditanya mengenai peluang kemenangan, semua kata tak ada masalah, boleh menang. Ya, takkan nak beritahu kawasan dia bermasalah dan tak boleh menang.

“Inilah antara kesilapan pada pilihan raya umum lalu. Sekarang kita perlu laporan orang ketiga,” katanya tetapi enggan memberitahu siapa orang atau pihak ketiga yang dimaksudkan.

Beliau kemudian secara terperinci memberitahu kaedah pemilihan calon untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen, tetapi katanya ia rahsia strategi utama yang tidak boleh disiarkan kerana dikhuatiri menjadi ikutan atau diketahui parti pembangkang.

Katanya, contoh terbaik sebagai pengajaran ialah ketika pilihan raya kecil DUN Anak Bukit di Kedah pada Julai 2002 apabila calon veteran BN tewas kepada calon muda Pas.

“Kita letak orang veteran dan Pas sebaliknya, calonkan jurutera, orang muda dan good looking pula. Selesai kita dibuatnya. Untuk itu, kita harus menilai kehendak rakyat yang berbeza di antara kawasan bandar dan luar bandar. Ini adalah pengajaran yang baik sebagai garis panduan,” katanya.

Kegiatan melobi menjadi calon dikatakan semakin giat dan ini perkara biasa bukan saja kepada parti komponen BN, malah parti pembangkang sekalipun. Yang dikhuatiri ialah tindakan balas dendam apabila seseorang tidak dipilih dan paling menyedihkan apabila wujud kegiatan ‘tikam dari belakang’ termasuk menyokong parti lawan.

Sebenarnya, gendang pilihan raya sudah dipalu. Pak Lah mula melakukan lawatan ke negeri selepas ini. Lawatan pertama seumpama itu yang sepatutnya ke Kedah semalam, dibatalkan berikutan kematian ibunya, Datuk Khailan Hassan petang kelmarin.

Kehadiran ramai pemimpin pembangkang selain barisan Kabinet serta pelbagai lapisan masyarakat pelbagai kaum termasuk artis di kediaman Pak Lah di Kepala Batas semalam bagi menziarahi jenazah ibunya itu, jelas menunjukkan beliau pemimpin yang popular di kalangan rakyat.

Pak Lah hampir selesai melawat negara Asean kecuali Myanmar. Pertengahan bulan ini, beliau ke Iran untuk menghadiri Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan Negara Membangun (D8), manakala pada 27 dan 28 Februari ke Caracas, Venezuela untuk menghadiri sidang kemuncak Kumpulan 15 (G15).

Jadual Perdana Menteri pada Februari dan Mac agak sibuk selain menghadiri banyak acara rasmi di dalam negara. Pengisian jawatan Timbalan Perdana Menteri juga memberi petunjuk ke arah itu, manakala Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) mula sibuk mengadakan majlis taklimat di negeri.

Ketika mengadakan pertemuan dengan editor media tempatan di Putrajaya Sabtu lalu, Pak Lah turut diumpan soalan mengenai suasana politik sekarang sesuai untuk mengadakan pilihan raya.

“Saya mendengar banyak nasihat buat masa ini. Anda fikir sekarang adalah masa yang terbaik? Saya sedang memantau keadaan bagi melihat bila masanya yang sesuai untuk mengadakan pilihan raya umum. Itu saja yang saya boleh katakan.

“Saya tahu orang ramai bercakap mengenainya. saya tidak boleh tentukan bila ia diadakan, mungkin enam bulan, mungkin lebih. Apa yang saya harapkan bekerjalah macam biasa,” katanya.

Apabila Pak Lah menyebut “enam bulan atau lebih”, apakah ia satu bayangan pilihan raya umum diadakan pada separuh kedua tahun ini, iaitu sekitar Jun? Mungkinkah pilihan raya negeri Sabah diadakan serentak dengan pilihan raya umum?

Jika pilihan raya umum hendak diadakan serentak dengan DUN Sabah, ia mesti diadakan selewat-lewatnya 12 Jun tahun ini. Tempoh penggal DUN Sabah berakhir pada 12 April ini dan pilihan raya mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran DUN. Tempoh penggal Parlimen sekarang hanya berakhir pada 20 Disember ini.

Tidak salah jika Pak Lah mahu mengadakan pilihan raya menjelang tempoh Parlimen berakhir pada hujung tahun. Maknanya, ia boleh diadakan pada Jun, Julai, Ogos, September atau Oktober ini dengan membiarkan pilihan raya negeri Sabah diadakan dulu.

Ada yang meramalkan pilihan raya umum kemungkinan besar diadakan pada Mac ini – serentak dengan pilihan raya negeri Sabah. Antara 13 hingga 21 Mac adalah cuti penggal persekolahan.

Meskipun ada pihak mengatakan pilihan raya tidak semestinya diadakan pada cuti persekolahan kerana masa mengundi cuma sehari yang boleh diadakan pada hujung minggu, tetapi lazimnya pada waktu itulah diadakan pilihan raya sebelum ini.

Persiapan menempatkan peti undi memerlukan dewan sekolah atau bilik darjah dikosongkan sehari dua sebelum itu selain SPR banyak menggunakan tenaga guru sebagai petugas sementara di pusat mengundi.

Tarikh pembuangan undi pada pilihan raya umum lalu (29 November 1999) dan hari penamaan calon (20 November 1999) adalah waktu permulaan cuti panjang persekolahan hujung tahun. Cuma kerajaan mengisytiharkan 29 November sebagai cuti umum bagi membolehkan kakitangan awam dan swasta keluar mengundi beramai-ramai.

Mac sebenarnya tarikh popular menjadi ramalan, termasuk di kalangan pembangkang. Kenyataan Abdullah pada pertemuan dengan editor itu, membayangkan pilihan raya bukan diadakan pada Mac.

Namun, iklim politik kini lebih menyebelahi BN yang ditambah pula oleh populariti Pak Lah sejak menyandang jawatan Perdana Menteri 31 Oktober lalu. Keadaan pembangkang pula bertambah bercelaru dengan Barisan Alternatif (BA) masih berebut kerusi sesama sendiri.

Sudah pasti faktor Kelantan dan Terengganu turut diambil kira oleh Pak Lah sebelum membubarkan Parlimen. Kempen Gelombang Biru di Terengganu dikatakan semakin menyengat, manakala politik Kelantan sedang mengukuh selepas tempias pemilihan jawatankuasa penaja bagi Umno yang kecoh seketika.

Sabah dikatakan tidak bermasalah selepas Parti Bersatu Sabah (PBS) pimpinan Datuk Joseph Pairin Kitingan menyertai semula BN. Bagaimanapun, politik Sarawak sedikit bergolak berikutan pembubaran dua parti komponen – Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) dan Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) disebabkan krisis kepemimpinan.

PBDS masih menunggu rayuannya kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) dalam usaha menghidupkannya semula tetapi dipercayai ia tidak dapat diselesaikan sebelum pilihan raya umum akan datang. Sumber berkata, calon ‘PBDS’ nanti akan diletakkan sebagai calon langsung BN (tanpa parti) kaedah yang pernah diguna pakai pada pilihan raya sebelum ini.

Pas pula beria-ia untuk menawan Perlis, Kedah dan Pahang selain berazam mengekalkan Kelantan dan Terengganu. Pada pilihan raya umum lalu, Pas berjaya menembusi beberapa negeri termasuk Selangor, tetapi isu ketika itu lain yang berkisar kepada mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sekarang pula selera pengundi sudah berubah.

Namun, BN terutama Umno tidak harus terlalu berpegang kepada hakikat itu terutama di Kedah yang harus bekerja lebih kuat bagi mengekang kemaraan Pas. Pada pilihan raya umum lalu, Pas menang 12 daripada 36 kerusi negeri manakala lapan daripada 15 kerusi Parlimen. Sasaran Pas kini ialah sekurang-kurangnya menang 19 kerusi DUN Kedah.

DAP pula bagaikan sudah bertalak tiga dengan Pas kerana matlamat masing-masing bertentangan. DAP sedar jika ia terus bekerjasama dengan Pas, prestasinya terus merosot seperti ketika pilihan raya lalu kerana ditolak oleh masyarakat Cina.

Soal pengagihan kerusi di kalangan semua 13 parti komponen BN dirasakan tidak menimbulkan banyak masalah. Meskipun pelbagai permintaan dikemukakan, sudah menjadi kelaziman semua pihak harus menerimanya setelah keputusan dibuat oleh Perdana Menteri selepas berunding dengan mereka.

Difahamkan, kuota pengagihan kerusi di kalangan parti komponen kemungkinan besar kekal seperti pada pilihan raya umum lalu tetapi dengan sedikit penyelarasan selain tambahan kerusi baru berikutan persempadanan semula kawasan pilihan raya.

Sebanyak 25 kerusi Parlimen baru dijangka ditandingi pada pilihan raya umum akan datang, menjadikan jumlahnya meningkat kepada 219. Ia membabitkan penambahan enam kerusi Parlimen di Johor, lima di Sabah dan Selangor, tiga di Pahang, dua di Pulau Pinang dan masing-masing satu di Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Apa pun, hanya Pak Lah yang tahu bila masa sesuai untuk mengadakan pilihan raya. Mungkin sekarang ini, Perdana Menteri tengah membuat perkiraan dan merancang strategi terbaik dalam usaha bukan saja bagi BN mencapai kemenangan mudah, malah mencatat sejarah tersendiri untuk menang lebih besar.

Berita Harian, Rabu 4/2/2004

©

Rencana: Pencerobohan Iraq satu kesilapan dunia

Oleh Jamhariah Jaafar

RENTETAN tragedi 11 September 2001, terus bergelumang dengan kemelut yang semakin hari semakin menjerut pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS),, George W Bush dan teman rapatnya, Perdana Menteri Britain, Tony Blair.

Selepas melabuhkan tirai 2003 yang disulami pelbagai peristiwa perit akibat pencerobohan tanpa restu PBB, kegembiraan atas kejayaan menangkap bekas presiden diktator, Saddam Hussein, pada akhir tahun lalu, terus gagal menjulang nama Bush dan Blair sebagai wira-wira yang bertungkus lumus untuk menyelamatkan dunia dari kegiatan ‘pengganas’.

Sebaliknya, keadaan semakin buruk bagi kedua-dua mereka. Jika kes kematian bekas saintis Britain, Dr David Kelly, yang membunuh diri kerana memberi rahsia Downing Street kepada wartawan Badan Penyiaran Britain (BBC) - membabitkan kewajaran Britain menyertai AS di Iraq - dianggap dapat membantu pentadbiran Blair - tapi pendedahan yang mempunyai implikasi yang sama oleh bekas inspektor penyiasat AS, David Kay - bukan saja meningkatkan kemarahan penduduk dunia, bahkan meragut saki baki kepercayaan yang masih dimiliki warga masing-masing.

Lebih buruk apabila Bush sendiri kelmarin membuat keputusan untuk mewujudkan satu panel bebas untuk menyiasat pemilikan senjata pemusnah Iraq - satu tindakan yang membayangkan bahawa ada sesuatu amat musykil dalam alasan diberi kedua-dua pemimpin dunia itu bagi mewajarkan mereka menceroboh Iraq, Mac tahun lalu.

Apa yang jelas, hampir semua orang sama ada yang terbabit atau tidak dengan pencerobohan di Iraq, mengakui bahawa satu kesilapan besar dilakukan dunia ke atas negara itu, dan dosa Iraq hanya satu - memiliki seorang pemimpin yang angkuh.

“Kita semua melakukan kesilapan. Sebenarnya memang tidak ada senjata pemusnah (WMD) di Iraq dan tidak ada kerjasama antara Saddam Hussein dan al-Qaeda,” kata David Kay, minggu lalu.

Pencerobohan Iraq sebenarnya, bukannya hanya berpunca daripada kegagalan agensi perisikan dalam memberi maklumat, bahkan diburukkan lagi dengan keghairahan segelintir tokoh dalam pentadbiran Bush dan Blair untuk membesarkan maklumat yang ada.

Tapi akibatnya, sehingga kelmarin seramai 519 anggota tentera AS maut dan pertempuran antara penentang Iraq dan tentera penceroboh dijangka berterusan. Apa yang menarik ialah semakin ramai warga AS sendiri mempertikai keperluan tentera AS untuk terus berada di negara yang semakin kacau bilau itu - terutama apabila alasan utama mereka berada di medan perang telah pun terbukti tidak wujud sama sekali.

Media massa AS mendesak Bush supaya menjelaskan perkara sebenar kepada warga AS dan ratusan sanak keluarga tentera yang terbunuh di Iraq.

Bagi bertindak adil, Bush ketika mengumumkan dia akan membentuk satu panel bebas dianggotai sembilan orang, yang disyarat melengkapkan laporan pada 2005 - sebenarnya bertujuan mengelak kekeliruan di kalangan orang ramai bahawa maklumat perisikan diterima mereka adalah silap.

Tetapi apa yang tidak diberitahu ialah pentadbiran Bush insaf bahawa sebarang tindakan mengakui kesilapan hanya memberi gambaran bahawa pentadbiran sedia ada memang lemah dan sekali gus mempelawa lebih banyak kritikan ke atas mereka.

Ini adalah satu gambaran yang ingin dielakkan Bush kerana dia sedang dalam proses pemilihan semula bagi penggal kedua.

Bekas Ketua Inspektor PBB di Iraq, Hans Blix, berkata AS tidak akan berputus asa untuk membuktikan bahawa WMD memang wujud di Iraq, bagi menjaga reputasi dan kewibawaan negara itu sebagai kuasa besar dunia.

“Mereka lebih suka berlindung di bawah kabus kontroversi daripada berkata maafkan saya, saya tersilap,” katanya.

Rakan rapat Bush, Blair turut menerima kritikan hebat terutama selepas panel penyiasat diketuai Lord Hutton, minggu lalu, kononnya membersihkan Downing Street daripada dakwaan mendedahkan nama David Kelly, sebagai sumber kepada laporan BBC membabitkan isu WMD Iraq.

Bagaimanapun, keputusan pengarah urusan BBC, Greg Dyke, meletak jawatan dan disusuli demonstrasi besar-besaran oleh seluruh kakitangan BBC – membuktikan betapa media massa yang dikatakan bebas di Britain, sebenarnya masih dikekang dalam membuat laporan - apa lagi sekiranya ia membabitkan kritikan terhadap pentadbiran negara, walaupun laporan dibuat mempunyai asas kukuh.

Lebih buruk apabila Downing Street mendesak BBC memohon maaf secara terbuka atas laporan wartawannya, Andrew Gilligan, bahawa pentadbiran Blair ‘menokok tambah’ dokumen membabitkan pemilikan senjata WMD Iraq – yang menjadi alasan utama Britain menyertai AS menceroboh negara Saddam Hussein.

Bagi Bush, kemelut membabitkan kegagalannya membuktikan Iraq memang memiliki WMD dikatakan lebih buruk daripada skandal Watergate di bawah pentadbiran Richard Nixon.

Pertanyaan yang dicetuskan rakyat negara itu sendiri ialah bagaimana pentadbiran Bush, mahupun agensi perisikannya boleh melakukan kesilapan amat besar terhadap isu yang menjadi alasan utama negara itu menyerang Iraq.

Kegagalan itu turut mencetus keraguan terhadap pelbagai isu lain yang berlaku selepas 911 – benarkah Osama bin Laden dan al-Qaeda benar-benar wujud, apakah kempen anti keganasan AS, berjaya atas sebaliknya ia kini menjadikan AS sebagai musuh nombor satu dunia, atau adakah ugutuan mengenai anthrax pada satu masa dulu hanya khabar angin untuk merancakkan kempen AS sendiri?

Sepucuk surat pembaca kepada sebuah akhbar AS, bertanya Bush: “Bagaimana kita boleh melakukan kesilapan yang amat mengaibkan ini. Mengapa?”

Sementara itu, di London, Blair yang berjaya memaksa BBC memohon maaf kepada pentadbirannya, mengalami kemerosotan sokongan yang amat serius minggu ini. Laporan Lord Hutto mungkin ‘membersihkan’ namanya, tapi gagal menjulang imejnya.

Fakta yang boleh disimpulkan daripada kemelut Blair minggu lalu ialah rakyat negara itu amat marah kerana ‘ditipu’ untuk memberi sokongan kepada pemimpin muda itu. Mereka marah kerana:

l Selepas 275 hari Iraq diceroboh WMD langsung tidak ditemui.

l Dr David Kelly membunuh diri kerana dilayan buruk, selepas membuat spekulasi kegagalan perisikan yang mengheret Britain ke dalam peperangan di Iraq.

l Walaupun BBC melakukan kesilapan dalam laporannya, tapi ia melakukan tugas sebagai media massa yang mendedahkan kebimbangan seorang saintis terhadap kemungkinan wujud penyalahgunaan kuasa dalam mewajarkan Britain menceroboh Iraq.

Seperti kata David Kay, laporan perisikan AS dan Britain mengenai Iraq memiliki senjata nuklear, pancaran maut, van maut, makmal virus maut, kilang gas beracun, depoh senjata yang tersembunyi, peluru berpandu jarak jauh dan mempunyai hubungan dengan al-Qaeda – semuanya adalah palsu.

Justeru, amat membingungkan apabila Bush mengumumkan bahawa: “Saya mahu seluruh rakyat Amerika tahu, bahawa saya juga, ingin mengetahui fakta sebenar.”

Tapi apa yang paling menarik ialah ketika warga negara AS dan Britain turut menyertai dunia mengkritik kedua-dua pemimpin itu – Bush dan Blair, mungkin dicalonkan untuk menerima anugerah Hadiah Nobel Keamanan 2004.

Sekiranya mereka diisytihar sebagai pemenang, penduduk dunia mungkin terpaksa meminta maaf kerana melempar pelbagai kritikan terhadap kedua-dua ‘wira’ yang paling banyak menggemparkan dunia dalam tempoh dua tahun terakhir ini.

Berita Harian, Rabu - 4/2/2004

Old acquaintances remember ‘Mak Cik Lah’ for her kindness, generosity

Datuk Khailan Hassan, was well-known not just for being the mother of the Prime Minister and wife of a respected Muslim scholar and co-founder of Penang Umno but also respected for her gentle and compassionate nature. The mother of Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and wife of the late Datuk Ahmad Badawi Abdullah Fahim died yesterday at 78.

Well-wishers who came from all over the country to pay their last respects at Abdullah's family home in Jalan Perak here, said they remembered the woman whom they affectionately called "Mak Cik Lah" for her kindness and generosity.

Among them was Abu Bakar Saad, 55, who drove eight hours from Felda Keratong in Jerantut after he heard the news of her death.

Abu Bakar, a distant relative of Khailan's husband, said he was grateful to them for taking him into their religious school, Sekolah Agama Daeratul Maarifil Wataniah back in the 1960s.

"I came from a poor family in Kampung Pulai, Tokai, in Kedah and they took me in and gave me free education for four years," he said. "In return, I ran errands and did chores for Mak Cik Lah." Another former student, Abdul Rahman Lebai Mahmud, 62, who studied eight years at the school, said he remained close to the couple even after he left and married.

"They asked me to bring my bride here so they could meet her. When we came, Mak Cik Lah made cucur kodok and we sat and talked for hours," said Abdul Rahman who travelled with his wife Hasnah Hassan from their home in Felda Lubok Merbau, Padang Terap.

While the family was busy finalising funeral plans and greeting visitors, Restoren Nasi Kandar Subaidah (M) Sdn Bhd and Hasani Edar Sdn Bhd stationed staff at the pathway leading to the house to distribute food and drinks since last night for wellwishers and volunteers.

NST, WEDNESDAY, 4/2/2004

Prime Minister’s mother laid to rest

Datuk Khailan Hassan was laid to rest at the Masjid Jamiul Badawi cemetery here today. The mother of Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi passed away yesterday at the age of 78.

Pall-bearers comprising close family members, relatives and well-wishers took turns to carry Khailan's coffin to the mosque, 300m from their home in Jalan Perak.

Among them were her sons Datuk Ibrahim, 58, and Mohd Tahir, 50, and her grandson Kamaludin, who is the Prime Minister's son. Also seen in the procession was Khailan's only daughter, Aminah, 62.

Abdullah's wife, Datuk Seri Endon Mahmood, could not be present as she is undergoing medical treatment in the United States.

More than 10,000 visitors steadily streamed through the house from the time the news was announced last night.

Although the day started with a slight drizzle, it soon turned balmy. The steady flow of visitors continued until the funeral ended at 5pm.

Leading the list of visitors today were Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin and Raja Permaisuri Agong Tuanku Fauziah.

Others included Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and Datuk Rosmah Mansor, former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali and Cabinet members including Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yakcob, Information Minister Tan Sri Khalil Yaakob, Primary Industries Minister Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik, Works Minister Datuk Seri S. Samy Vellu, Agriculture Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, Housing and Local Government Minister Datuk Seri Ong Ka Ting, Science, Environment and Technology Min-ister Datuk Seri Law Hieng Ding, Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Rais Yatim, Parti Bersatu Sabah president Datuk Seri Pairin Kitingan and Youth and Sports Minister Datuk Hishammuddin Hussein.

Also present were Penang Chief Minister Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Pahang Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob, Selangor Menteri Besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo, Perak Menteri Besar Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali and Malacca Chief Minister Datuk Wira Mohamad Ali Rustam.

Others included Parti Keadilan Nasional president Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail and State Opposition Leader Abdul Rahman Abdul Kadir.

From the media, New Straits Times group editor Datuk Ahmad A. Talib, his Berita Harian counterpart Hishamuddin Aun, Utusan Malaysia group editor Datuk Khalid Mohamad and Bernama editor-in-chief Jaafar Hussin attended.

Earlier, Khailan's body was ritually bathed and placed in the upper main hall of the twostorey home while a large group comprising family members, relatives and friends took turns to recite prayers.

At 3.10pm, the cortege took a short journey to the cemetery with mourners lining the street.

At the mosque, about 1,000 people, including Abdullah, performed the final prayers led by Jamiul Badawi Mosque imam Datuk Abdul Rahim Abu Bakar.

Abdullah then led family members to sprinkle flower petals and scented water over his mother's grave.

Later, Tahir made a short speech on behalf of his family, thanking the congregation and well-wishers for their support and help in their time of bereavement.

Later in the night, the family held tahlil prayers.

NST, Wednesday, 4/2/2004